AMD levererar DirectX 11-stöd innan Microsoft

Som vi nämnde tidigare är DirectX 11 AMDs i särklass största PR-dragplåster med Radeon HD 5000-familjen och faktum är att man nu kan leverera en komplett DX11-arkitektur innan ens Microsoft själva fått ut stödet i sina operativsystem. Windows 7 kommer att lanseras den 22 oktober och i samma veva väntas en DX11-uppdatering för Windows Vista dyka upp. Det enda vi då saknar är spel med stöd för den nya standarden, där en handfull titlar väntas dyka upp innan årsskiftet. Men i sedvanlig ordning lär det dröja ytterligare ett par månader innan AMDs DirectX 11-stöd får sträcka på stegen.

Vad är då DirectX 11 och vad betyder det för oss konsumenter? Ska man svälja all marknadsföring skulle man kunna tro att DX11 är en lika stor händelse som de första 3D-acceleratorerna vilket givetvis är en bra bit ifrån sanningen. Men som ett nytt programmeringsgränssnitt för 3D-grafik öppnas det upp flera nya möjligheter för spelutvecklare som gör att vi kommer få se både häftigare effekter och förhoppningsvis ökad prestanda i DX11-baserade speltitlar.

Det finns en hel mängd med nyheter i DX11 och bland dessa ser vi som väntat Shader Model 5.0 och begravt under dessa tekniker myllrar det av stora och små nyheter jämfört med nuvarande DirectX 10.1. Vi har varken tid eller möjlighet att gå in i detalj kring allting men Microsoft hävdar att man med DX11 och Direct3D 11 satsar på prestanda och skalbarhet för grafikkretsarna.

Vi har vid nästan varje DirectX-uppdatering blivit lovade högre prestanda utan några större verkliga vinster men vi hoppas kunna utröna detta med tiden. Utan att göra en allt för kraftig djupdykning ska vi kika närmare på några av DirectX 11 APIns intressantaste nyheter och vad vi kan tänkas dra nytta av i spel.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid