AMD tar hjälp av OpenCL i kampen mot NVIDIA CUDA

Även om AMDs viktigaste dragplåster för Evergreen-familjen är dess stöd för DirectX 11 kan tillverkarens Stream Computing koncept vara en av nycklarna till framgång, i alla fall om vi ska tro på konkurrenten NVIDIA. General Purpose GPU applikationer är en kraftigt växande marknad där NVIDIA kommit långt tack vare sin licenserade CUDA-teknik. GPGPU-konceptet handlar om att dra nytta av grafikprocessorernas massiva flyttalsberäkningar, inte för att rita upp 3D-miljöer i spel utan för videoredigering eller andra passande uppgifter.

AMD kallar sin GPGPU-teknik Stream och med RV870 tar man denna satsning ytterligare ett par steg. I grund och botten har vi Radeon HD 5800-seriens imponerande flyttalsprestanda där HD 5870 alltså stoltserar med hela  2,7TFLOPs i single precision och 544 GFLOPs i dubbel precision. Vilket bland annat kan jämföras med NVIDIAs professionella Tesla C1060 grafikkort som kan trycka ut 78GFLOPs i double precision.

Grafikkretsar förnedrar processorer i beräkningskapacitet

AMD är inte heller sena med att jämföra sitt Radeon HD 5870 grafikkort mot Intels flaggskepp på CPU-marknaden. Core i7-975 är den snabbaste desktopprocessorn på marknaden idag men som en generell CPU-arkitektur är man inte i närheten av RV870-arkitekturens flyttalsprestanda.


Jämförelsen är gjord i GFLOPS per watt och visar mer att GPUer i sig är mycket lämpade för tunga beräkningar.

Bortsett från sin råstyrka vill AMD även poängtera att man med sin nya DirectCompute 11-optimerade arkitektur är betydligt bättre lämpad för GPGPU-applikationer, samtidigt som man använder sig av den öppna OpenCL-standarden. Faktum är dock att NVIDIA också är en drivande kraft bakom den icke-proprietära OpenCL standarden, NVIDIA var faktiskt först med att demonstrera OpenCL-kod på en GPU.

Khronos Group om OpenCL 1.0;

OpenCL (Open Computing Language) is the first open, royalty-free standard for general-purpose parallel programming of heterogeneous systems. OpenCL provides a uniform programming environment for software developers to write efficient, portable code for high-performance compute servers, desktop computer systems and handheld devices using a diverse mix of multi-core CPUs, GPUs, Cell-type architectures and other parallel processors such as DSPs.

Apple är faktiskt den drivande kraften bakom OpenCL-standarden som kommer att stödjas i Mac OS X 10.6. Apple som använder grafikkretsar från AMD, NVIDIA och Intel har behövt ett öppet programmeringsspråk vilket utesluter CUDA som alltså endast fungerar på NVIDIAs hårdvara.

NVIDIA har ett starkt varumärke i CUDA men man står samtidigt fullt bakom OpenCL-standarden som AMD nu verkar satsa alla sina kort på. AMD som är den första kretstillverkare med stöd för OpenCL-kod i både GPU- och CPU-kretsar. Hur GPGPU-marknaden utvecklar sig återstår att se men OpenCL 1.0 som alltså är oberoende av kretsarnas arkitektur borde vara intressant för många mjukvaruutvecklare.

AMDs Radeon HD 5870 grafikkrets kommer i alla fall bjuda på beräkningskraft så det räcker. Men esset i skjortärmen är stödet för DirectCompute 11 genom Microsofts DirectX 11 API. När NVIDIA kan kontra med sin egen DirectX 11 arkitektur återstår att se.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid