1600 shader processorer och snabbare texturenheter

Med mer än dubbelt så många transistorer har AMD haft råd till flera prestandahöjande optimeringar och bland annat har man fördubblat antalet Shader enheter (stream processorer) från 800 stycken till hela 1600 stycken. Man har åstadkommit detta genom att trycka in 20 stycken SIMD-kärnor med samma antal trådprocessorer som i RV770, 16 stycken per SIMD-enhet. Varje trådprocessor kontrollerar 5 stream processorer vilket sammanlagt ger 1600 stream processorer och en teoretisk beräkningskraft på 2,7TFLOPs i single precision och 544 GFLOPs i double precision.

Trots endast en fördubbling av antalet stream processorer ser vi att den teoretiska beräkningskraften ökat ytterligare, från 1,2TFLOPs till alltså 2,7TFLOPs. Vilket avslöjar att AMD gjort betydligt fler förbättringar än bara ökat antalet streamprocessorer. Bland annat genom att öka den faktiska prestandan i de SIMD-kärnor som utgör grunden i GPU-arkitekturen.


AMDs optimerade SIMD-kärna från RV870, 20 stycken ryms i Radeon HD 5870 GPUn

Snabbare texturenheter och effektivare kantutjämning

Både texturenheter och ROPs (Raster OPerations) har precis som antalet stream processorer fördubblats och tittar vi på texturenheterna (TMU) har AMD inte bara utökat deras bandbredd utan även sett över enheternas cacheminne. L1-cachen som sitter i direkt kontakt med texturenheterna når nu hastigheter på 1TB/s medan den dubbelt så stora L2-cachen på 128KB kan prata med texturenheternas L1-cache över en 435GB/s databuss. Texturenheterna stödjer även större texturer (16k x 16k upplösning) samt andra funktioner som krävs av DX11 formatet.

 
RV770
RV870
Texturenheter 40 st. 80 st.
L1-cache bandbredd 480GB/s 1 000GB/s
L1–till-L2 bandbredd 384GB/s 435GB/s

ROPs, eller Render Back-Ends, som AMD kallar dem har också optimerats och erbjuder dubbelt så hög prestanda som RV770-arkitekturen. Vilket särskilt visar sig vid användning av kantutjämning (Anti-Aliasing) där 8xMSAA numera ska ge prestandaförluster på högst 5-15%. Redan med RV770 gjorde AMD stora framsteg för sin kantutjämning men med RV870 har man gått ytterligare ett steg längre och även introducerat en ny AA-algorithm som utan prestandaförlust ger fin kantutjämning oavsett vinkel, vilket tidigare varit ett problem.


De optimerade texturenheterna

Förbättrad kantutjämningsprestanda
Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments