Directx 12, VR och bildfrekvenskontroll

DirectX12_AMD

Snabbsummering:
Directx 12 och VR är två av AMD:s starkaste slagord idag. Med Fiji levererar man vad företaget menar är all Directx 12-funktionalitet som kommer att behövas. Bland annat med bättre stöd för flera grafikkretsar i samma system för mindre problem med stuttering och möjligheten att dela grafikminne så att två 4 gigabyte-kort faktiskt ger 8 gigabyte grafikminne. Asynkrona shaders ger Fijis 4000+ shaderenheter bättre effektivitet medan du med FRCT kan du låsa bildfrekvensen för att spara ström och få ett svalare och tystare grafikkort.

Förutom extremt höga upplösningar har AMD ytterligare två tydliga fokusområden inför framtiden. Under sina presentationer av både nya Radeon R9 300-serien samt Fury X har AMD gång på gång trummat in budskapet om Directx 12 och virtuell verklighet.

Directx 12 för ökad prestanda och fler grafikkort

Med Radeon R9 Fury X och Fiji har AMD skapat vad man menar är ett grafikkort och en GPU som är mycket lämpad för att hantera båda dessa framtida finesser. Kikar vi närmare på Directx 12 är det egentligen ingenting som är nytt från tidigare modeller i AMD:s Radeon R9 200-familj. Med samma Graphics Core Next-arkitektur som i Tonga är det Directx feature level 12_0 som gäller. Det betyder att AMD:s Fiji GPU likt sin föregångare Hawaii stödjer både de grundläggande prestandaförbättrande funktionerna i Directx 12 samt flertalet av de extra grafiska effekter som möjliggörs i Microsofts nya grafik API, bland annat Tiled Resources, Typed UAV Access och Bindless Textures.

Nvidia kan med sin Maxwell-arktiektur skryta med stöd för Directx feature level 12_1 vilket medför stöd för ytterligare vissa grafikförbättrande funktioner. AMD menar dock att de flesta spel kommer att fokusera på Directx 12_0, då det är den nivå som den senaste generationens spelkonsoler kan ge stöd för och att bristen på stöd för 12_1 inte har någon som helst inverkan på användare.

Om detta uttalande håller i långa loppet återstår att se men klart är att AMD kommer stödja bland annat häftiga funktioner som explicit multiadapter som gör det möjligt att koppla samman flera grafikkretsar på ett effektivare sätt än någonsin – både diskreta och integrerade sådana. Directx 12-titlar ska även kunna nyttja flera grafikminnet hos flera sammankopplade grafikkort som en ensam stor minnesbuffert. Något som matchar väl med det faktum att Fiji är begränsad till 4 gigabyte minne samt att AMD redan har premiärvisat ett grafikkort med dubbla Fiji-grafikkretsar. För att detta ska fungera krävs dock att spelutvecklare tar detta i åtanke under sin utveckling.

Asynkrona shaders gör din GPU effektivare

AMD har även sitt stöd för asynchronous shaders som ett ess i skjortärmen. Tekniken som möjliggörs av Directx 12 är i dagsläget unik för AMD:s GCN-arkitektur och låter i korthet grafikkretsen arbeta mer effektivt med olika grafiska effekter och renderingar. Istället för att som med Directx 11 utföra renderingasuppgifter i fasta flöden där nya, kanske viktigare arbetslaster, måste vänta på sin tur låter asynkrona shaders grafikkretsen att hantera flera flöden av arbetsuppgifter parallellt. Resultatet blir att grafikkretsens shaderprocessorer kan arbeta mer effektivt, vilket med över 4 000 shaders som i Fiji kan ge märkbara prestandavinster.

AMD har bland annat visat detta i en demonstration av deras utvecklingsplattform LiquidVR där man nådda rejäla prestandavinster genom att aktivera asynkrona shaders för att hantera efterbearbetningseffekter. Exakt vilka prestandafördelar stöd för asynkrona shaders ger i vanliga spel är svårare att säga men just vid rendering av VR där ditt grafikkort ska leverera två bilder samtidigt är detta en teknik som kan ge AMD ett lyft.

Just genom arbetet med LiquidVR som är ett mjukvarupaket för spelutvecklare hoppas AMD ge bästa möjliga spelupplevelse i virtuell verklighet. Innan fler speltitlar och konsumentversion av VR-glasögon som Oculus Rift dyker upp på marknaden är det dock svårt att säga exakt hur väl denna satsning kommer att slå ut.

FRTC – Tystare och svalare grafikkort med låst bildfrekvens

Förutom Freesync och virtual super resolution som ger stöd för variabla uppdateringsfrekvenser samt låter Radeon-grafikkort rendera spel i högre upplösning än din skärm för maximal bildkvalité kommer Fury X med ytterligare en ny funktion.

Frame Rate Targeting Control stödjs av AMD:s Radeon R9 Fury, R9 300 samt R7 300 serier och låter användaren själv sätta ett lås på bildfrekvensen i sitt system. Resultatet blir att spel och andra 3D-applikationer kan låsas till maximalt 60 eller 95 bilder per sekund.

FRTC

I en värld där spelutvecklare får på nosen bara det yttras en tanke om låsta bildfrekvenser i spel kan detta verka som en knasig funktion men är faktiskt inte en helt dum tanke. För dem som inte känner behov av att nå över 60 eller 95 bilder per sekund, exempelvis om skärmens uppdateringsfrekvens ändå inte stödjer mer än 60 hertz, kan en låst bildfrekvens ge märkbart sänkt energiförbrukning. Vilket i sin tur gör att grafikkortet kan arbeta svalare och tystare med mindre aggressiv fläktkurva. Ytterligare en potentiell vinst är att man på detta sätt kan undvika extrema fall av spoltjut, ett irriterande fenomen som inte sällan visar sig på grafikkort i spelmenyer och andra situationer där grafikkortet levererar flera hundra bilder per sekund.

12
Leave a Reply

Please Login to comment
12 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
S0urcerr0RMarquzzMorkulmetalmuminflopper Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
flopper
Medlem
flopper

drivrutiner?
verkar lite omogna än

flopper
Medlem
flopper

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”flopper”]drivrutiner?
verkar lite omogna än[/quote]
Ja det är dem Flopper. Vi har haft problem med vissa titlar, bland annat CoD Advanced Warfare samt Far Cry 4 som vägrat fungera med varken R9 300-serien eller Fury. I övrigt har det fungerat rätt bra men smärtfritt har det inte varit nej. :)[/quote]

Nåt om volt upplåsning etc..?
eller blir det med 14 Juli Fury?

Per Lunqvist
Gäst
Per Lunqvist

Hoppades på att det skulle vara det ultimata FPS-kortet i 1080p på en 144hz skärm.Ärligt talat känns det som en flopp, AMD behöver köpa marknadsandelar och ett kort som presterar generellt sämre än 980ti till samma pris är en flopp.Hade de lanserat kortet för 5k hade kortet varit det bästa sen 4850 som piskade skiten ur Nvidias ockerpriser. Vissa tester känns väldigt skumma med konstiga resultat och även om de skulle få ut 10% till så är skadan redan skedd.Känns lite bulldozer över hela lanseringen, hypade skit som inte presterade till fel pris. Var sugen, blir att vänta på nästa… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

Först av allt, Riktigt bra jobb NH! Skulle vara roligt att se lite fler spel som har använder många högupplösta texturer samtidigt i 3840*2160, trots allt dit spelvärlden håller på att gå. Till alla de som dissa mig hårt när jag sade att Fury X skulle gå att maxxa, alltså klocka till 500W bör läsa detta noga: http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-fury-x,4196-7.html AMD satte på en kylare som skulle klara 500W och jag är fortfarande övertygad av att man slänger inte ut pengar på sådant om det inte skulle visa sig att det finns användning för det. Tomshardware mäter ju uppenbarligen upp toppar på… Läs hela »

flopper
Medlem
flopper

windows 10 snart dags att bencha igen 🙂

och bra recension förresten:)

metalmumin
Gäst

För en GPU som är så pass stor och har fler transistorer än GM200 är detta ett stjärnskott. Gnuggar händerna inför DX12 benchmarks 😀

Fint att ni lät AMD kommentera kring pumpljudet – imponerande journalism!

Morkul
Medlem
Morkul

Efter att ha last igenom denna recension lite mer noggrant, samt par andra så hoppas jag nu på lite priskrig mellan Fury X och GTX 980 TI. För min personliga smak så kommer det slutändan i slutändan hänga på priset men skulle det bli samma prisbild så kommer det bli den klumpiga kyllösningen som blir en nackdel.

Hoppas på att det kommer bättre och kanske billigare lösningar inom kort.

Marquzz
Medlem
Marquzz

Jag undrar vad det är som begränsar i de lägre upplösningarna? I vissa titlar ligger det ju långt efter i 1080p. Ok att det kommer ikapp i 4K, men det känns fortfarande som om 4K är lite för tungt att driva med ett ensamt kort, i alla fall om man tittar på snitt-fps:en i graferna. Men den subjeltiva känslan kanske är annorlunda, Anton? Det hade varit grymt intressant att se en duell mellan 980Ti SLI och Fury X xfire i 4K. Kanske kommer Fury X ikapp mer då. Dessutom så skulle minnesmängden kanske påverka också. Tror att ett mycket intressantare… Läs hela »

Marquzz
Medlem
Marquzz

[quote name=”Anton Karmehed”]
Radeon R9 Fury X är utan tvivel det mest kompakta grafikkortsflaggskepp vi testat någonsin på NordicHardware
[/quote]

Nåja, nu ska vi inte ta i här, nog testade ni säkerligen både Radeon 9×00 samt X8xx då det begav sig, även dessa små flaggskeppskort 😉

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Galet najs recension! Måste helt klart vara en av nätets mest utförliga och jag gillade starkt att ni gick in på andra scenarion än bara spel (..tex Arkitekturkuriosa och HEVC stöd). Det enda som ni missade (vilket alla andra sajter också missat i sina recensioner av detta kort) är huruvida det har Mantle-stöd.Faktum är att den aspekten egentligen är ointressant för dom flesta, eftersom det kommer bli Abandonware och DX12 is the shit, men sen finns det kanske en skara som vill spela BF4 med detta, eller Mantle demos …eftersom DX12 inte stöds för dessa titlar.Är dessutom intressant att just… Läs hela »