Renderingstider och micro stuttering

Att testa grafikkort har alltid varit tidskrävande och inte sällan gett upphov till frustration och sömnlösa nätter. Det senaste året har vi på gott och ont sett en ny form av grafiktester dyka upp allt mer frekvent. Mätning av så kallade renderingstider, hur lång tid varje bildruta tar att rendera i förhållande till efterföljande bildruta. Detta är något som effektivt kan gömmas i en vanlig mätning av bildfrekvenser och vi har tidigare gjort djupdykningar i ämnet här på Nordichardware.

Även om det finns vissa problem med renderingstider även på grafikkort med ensamma grafikkretsar har dessa till stor del eliminerats under det senaste halvåret. Grafikkortstillverkarna vet att man inte längre kommer undan och många medier som Nordichardware gör idag djupa tester på renderingstider, både med Fraps och Nvidias egna verktyg FCAT som är två olika men kompletterande mätmetoder för att upptäcka problem i renderingstider.

Desto fler grafikkretsar, desto mer renderingsproblem

Med flera grafikkretsar blir det betydligt svårare för grafikkortstillverkarna att få till smidiga renderingstider och det av ganska förklarliga skäl. Här måste två separata kretsar behandla bildrutorna och sedan skicka ut dessa i ett jämt flöde för att ge bästa möjliga flyt i bilden. Då det mänskliga ögat kan uppfatta ryckigheter trots att det bara skiljer millisekunder på varje renderad bildruta är detta ett minst sagt utmanande problem för både AMD och Nvidia.

En stor anledning till att dagens artikel blivit något försenad är den extra tid det tar att testa och utvärdera micro stuttering och renderingstider. Just med ett grafikkort som Radeon HD 7990 som använder sig av två grafikkretsar är det dock ett nödvändigt ont. Vi har i tidsbrist valt att plocka ut ett par av våra speltitlar och kika lite närmare på hur renderingstiderna ser ut med olika grafikkortskonfigurationer och presenterar dem här nedan.


Crysis 3 är extremt krävande och även utan maxade grafikinställningar når vi som mest upp mot 40 fps även med våra kraftfullaste lösningar. I renderingstiderna ser vi också hur alla multi-GPU-lösningar uppvisar problem med ojämna renderingstider, något som kan bero på drivrutiner, hårdvara eller för den delen spelet i sig.


Bioshock Infinite fungerar faktiskt förvånansvärt bra med olika multi-GPU-lösningar där både AMD och Nvidia lyckas ge förhållandevis jämna renderingstider. Det är också något som märks när vi spelar då vi sällan upplever störande nivåer av micro stuttering med Radeon HD 7990.


Hitman är en titel som AMD gör riktigt bra ifrån sig i rent fps-mässigt. Men om vi kikar på renderingstiderna är det en inte lika vacker syn. Inte ens det ensamma Radeon HD 7970 GHz kan ge konsekventa värden och även om HD 7990 ger betydligt högre fps och där till synes mindre variationer är det fortfarande långt ifrån de närmast spikraka linjer som Nvidia-grafikkorten målar upp.

Det man snabbt märker när man undersöker renderingstider och stuttering är att allt verkligen kan spela in. Vissa spel som ger ojämna renderingstider i våra tester ger bättre resultat i andras tester och det är minst sagt svårt att både fånga problemet i siffror och tyda demsamma.

Nvidia är ett steg före

Nvidia har redan bakat in viss teknik i sin SLI-specifikation för att mäta och analysera renderingen av bildrutor i en SLI-konfiguration. Kort och gott betyder detta att Nvidia har bättre kontroll över När varje bildruta skickas från vardera GPU. På detta sätt kan man optimera hur och när bildrutorna skickas vidare till skärmen och även om det sänker den medelvärdet på din fps är det en ganska marginell skillnad som föroppningsvis ger ett bättre slutresultat i form av mindre ryckigheter i ditt spel.

Nvidias lösning är däremot inte perfekt och bildrenderingstider påverkar mycket av både operativsystem, spel och till viss del andra komponenter i din dator.

AMD har ingen hårdvarulösning för att på samma sätt styra renderingstiden i en Crossfire-lösning. Det betyder mer eller mindre att en bildruta som renderats klar direkt per automatik skickas vidare mot skärmen. Så länge de två grafikkretsarna arbetar i fas är detta inget problem, men om någon av kretsarna hamnar på efterkälken är det något som kan visa sig i ojämna renderingstider och ryckigheter i bilden.

Drivrutinslösning från AMD på väg

AMD jobbar för närvarande på en mjukvarulösning i sina drivrutiner som ska göra det möjligt att aktivera en liknande teknik för att övervaka renderingstiderna i en Crossfire-konfiguration. Detta ska göra det möjligt för slutanvändare att ”jämna ut” renderingstiderna om man känner sig störd av ryckigheter eller så kallad micro stuttering.

Vi fick en tidig version av AMD:s nya prototypdrivrutin skickad till oss bara dagarna innan publicering av detta test. Tyvärr är drivrutinen i tidigt utvecklingsstadie och bygger faktiskt till viss del på kod som spikades i slutet av förra året. Med andra ord saknas det mycket av de senaste månadernas prestandaoptimeringar och inte minst stöd för de senaste speltitlarna på marknaden.

Det gav oss däremot en möjlighet att testa konceptet med en mjukvarubaserad renderingsutjämning, om än i begränsad skala.



Det råder inget tvivel om att AMD redan är på rätt väg. I de få tester vi hunnit med ser vi att både våra frapsgrafer och den faktiska spelupplevelsen påverkats positivt och det med faktiskt ytterst liten prestandaförlust.

AMD har tidigare sagt att den färdiga drivrutinen för optimerade renderingstider ska dyka upp i juli månad. Förhoppningsvis kan man tills dess optimera funktionaliteten vidare och sedan återstår det att se hur långt man kan komma med endast drivrutinsoptimeringar.

Vi skulle inte vara förvånade om både AMD och Nvidia kommer undersöka möjligheten att implementera mer effektiva metoder direkt i hårdvaran för att förbättra prestandaupplevelsen med flera grafikkretsar. Nvidia har redan tagit sig en bit på vägen men även hos det gröna lägret finns det förbättringar att göra.

9
Leave a Reply

avatar
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
S0urcerr0RAnton KarmehedflopperDennis TRecoil Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Dennis Tabula
Medlem
Dennis Tabula

Ni vet det där jag sa om att jag ville ha kortet? Yeah, glöm det. 😛 Sitta och lyssna på coil whine medans man leker med datorn är inget jag föredrar. Trodde faktiskt att AMD hade löst det problemet för längesedan. Trist.

Sen är ju prislappen absurt hög.

Staffanstalledräng
Gäst
Staffanstalledräng

Förväntade mig en prislapp på ca 8000-8500kr med tanke på tidigare HD7990 versioner (Utan coilwhine problemet).

Har AMD nämnt något angående spoltjutet?

flopper
Medlem
flopper

ifall Juli drivrutinerna ska funka som de ska men 3 månader bort är en lång tid.
coil whine är oacceptabelt.

Recoil
Gäst
Recoil

And the other top brands cards do not draw any power at all do they?
The name given to the story is offencive and misleading.
You discredit yourself sir.

Dennis Tabula
Medlem
Dennis Tabula

[quote name=”Recoil”]And the other top brands cards do not draw any power at all do they?The name given to the story is offencive and misleading.You discredit yourself sir.[/quote]They do. But when you have a single card drawing about a 100 watts more power than two SLI’d cards, you know you’re going to be running into issues. Mainly coil whine (as the article mentions) and heat. Since the cooler on the card is decent enough your main issue is the coil whine. Seeing as how the card costs a minor fortune you’d think that AMD would’ve fixed the coil whine issue… Läs hela »

flopper
Medlem
flopper

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Staffanstalledräng”]Förväntade mig en prislapp på ca 8000-8500kr med tanke på tidigare HD7990 versioner (Utan coilwhine problemet). Har AMD nämnt något angående spoltjutet?[/quote]Jag tror ”tyvärr” man går på Nvidias linje med priserna. Ser man till prestandan och bortser från eventuella problem med densamma så är det ändå i paritet med Nvidias två värstingkort om vi kikar på prisvärdhet. Spelpaketet i sig är ju värt en hel del om man nu inte redan sitter på alla titlarna vill säga 🙂 [quote name=”flopper”]ifall Juli drivrutinerna ska funka som de ska men 3 månader bort är en lång tid.coil whine är… Läs hela »

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Tack för en bra recension! 🙂Det känns som att man fick en ordentlig helhetsbild av vad detta kort har att bjuda på.Coil whine är fö oacceptabelt för mej med. Förrutom att visslandet är väldigt störande så ger det en känsla av att hårdvaran är gammal och utsliten. En känsla som säkert inte är kul för den som just spenderat 20000-30000 kr på en ny dator. Därför är just ”Coil whine” en väldigt viktig aspekt att poängtera i en recension som denna. Bra gjort. Regarding translating this article, I tried it with ”Google translate” for fun and it generated some surprisingly… Läs hela »