Idag lanserar Nvidia till slut sin nya grafikarkitektur Pascal, med muskelkortet GTX 1080 i täten och en ny tillverkningsteknik under huven.

Idag presenterar Nvidia äntligen deras nya grafikarkitektur Pascal och grafikkretsen GP104. GP104 är kärnan i Nvidias nya entusiastkort Geforce GTX 1080 och vi kommer att testa det de kommande veckorna, om du vill läsa lite om själva arkitekturen stannar du självklart kvar. Vill du helst läsa om bara arkitekturen hoppar du förslagsvis till sidan två där vi går rakt på sak. Anledningen till det oortodoxa upplägget är att Nordichardware inte har fått ett testexemplar av Pascalkortet GTX 1080 innan lanseringen – Nvidia har helt enkelt inte allokerat tillräckligt många testexemplar till recensenter.

Chefredaktör Anton Karmehed har skrivit en artikel om situationen, tillgängligheten av de nya grafikkorten och priset som ni kan läsa här.Nvidia_GTX_1080_launch_2

Gammal tillverkningsteknik håller marknaden tillbaka

Nyheterna för grafikkort de två senaste åren har varit förhållandevis få. Fokus har legat på att göra det bästa av det som funnits att tillgå, i form av mer minnesmängd, högre klockfrekvenser och bättre energieffektivitet. Virtuell verklighet, med HTC Vive och Oculus i spetsen, och mer känt som bara VR, var en av de få nyheter som introducerades med förra årets grafikkort. Stöd för Microsofts nya grafik API DirectX 12, med olika implementeringsnivåer, och den öppna standarden Vulkan, har även letat sig in i drivrutinerna under det gånga året, men utöver detta har det mesta tett sig likt.

En av anledningarna till den stagnerande utvecklingen har varit det faktum att tillverkningstekniken av grafikkretsarna har legat kvar på 28 nanometer, detta sen 2012 då grafikarkitekturen Kepler lanserades med Geforce GTX 600-serien.

Bristen på nyheter till trots har det skett en generell prestandaförbättring både i spelprestanda och beräkningskraft sen 2012, medan energiförbrukning, med Maxwell arkitekturen som litet undantag, däremot legat på ungefär samma värden.

Två år tidigare, året 2014, hoppades man, och investerade, på att tillverkningstekniken skulle gå ner till 20 nanometer men man valde till slut, på grund av låg avkastning på bra kretsar, att hoppa över det i förmån för nästa generations teknik, nämligen 16 (och 14) nanometer. Nu är det efter fyra års status quo äntligen dags att vända blad och börja på ett nytt kapitel för grafikkort.

Nyckeln till framgång: 16 nm FinFET

Hösten 2015 blev det klart att Taiwanesiska TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company), världens största självständiga tillverkare av halvledare och elektroniska komponenter, och Nvidia hade slutit avtal om produktionen av de nya grafikkretsarna. TSMC hade nyligen tillverkat Apples senaste processor A9 med 16 nanometers Fin-FET och det var givet att Nvidia skulle följa efter med samma teknik.

Nvidias nya Geforce Pascal-serie

Geforce Pascal mot sina föregångare från Maxwell
 GeForce GTX 1080GeForce GTX 1070GeForce GTX 980GeForce GTX 970GeForce GTX 980 TiTesla P100
ArkitketurPascalPascalMaxwellMaxwellMaxwellPascal
GPUGP104GP104GM204GM204GM200GP100
Teknik16nm Finfet16nm Finfet28nm28nm28nm16nm Finfet
Kretsyta314 mm2~300 mm2 ?398mm2398mm2601mm2~610mm2
Transistorer7,2 Miljarder7,2 Miljarder5.2 Miljarder5.2 Miljarder8 Miljarder15,3 Miljarder
Cuda-k„ärnor2 560 st1 920 st2 048 st1 664 st2 816 st3 840 st
Basfrekvens1 607 MHz1 506 MHz1 128 MHz1 050 MHz1 002 MHz1 328 MHz
Boostfrekvens1 733 MHz1 683 MHz1 217 MHz1 178 MHz1 076 MHz1 480 MHz
BeräkningskraftUpp till 8,9 TFLOPS6,75 TFLOPS4,61 TFLOPS3,9 TFLOPS5,63 TFLOPS21 TFLOPS
Minne8 GB GDDR5X8 GB GDDR54 GB GDDR54 GB GDDR56 GB GDDR516/32 GB HBM2
Minnesfrekvens10 000 MHz8 000 MHz7 012 MHz7 012 MHz7 012 MHz1 400 MHz
Minnesbuss256-bit256-bit256-bit256-bit384-bit4096-bit
Minnesbandbredd320 GB/s256 GB/s224 GB/s224 GB/s336 GB/s720 GB/s
TDP180W150W165W145W250W300W
Strömkontakt8-pin8-pin6 pin + 6-pin6 pin + 6 pin6 pin + 8 pinOklart
Anslutningar3x DP, 1x HDMI 2.0,1x DVI3x DP, 1x HDMI 2.0,1x DVI3x DP, 1x HDMI 2.0,1x DVI3x DP, 1x HDMI 2.0,1x DVI3x DP, 1x HDMI 2.0,1x DVIOklart
Lanseringsdatummaj-16jun-16sep-14sep-14maj-15Q4 2016?

16 nanometers Fin-FET är en tillverkningsteknik där man använder tredimensionella transistorer för att få plats med flera transistorer, upp emot 17 miljarder transistorer, på mindre kretsyta än den tidigare 28 nanometer tekniken.

Detta är bara början av Pascal; vi kikar närmare på arkitekturen på nästa sida.

4
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
MorkulKaffiMann Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
KaffiMann
Medlem
KaffiMann

Fra nederst på side 2:

”Räknar vi antalet transistorer per kvadratmillimeter för GM204 får vi 13,1 miljoner transistorer per kvadratmillimeter, samma siffra för GP104 är 22,9 miljarder transistorer.”

Fra 13,1 million til 22,9 milliard transistorer/mm2 altså. Ganske høye tall, spesielt siden hele kretsen er på 314mm2 og har 7,2 milliard transistorer totalt. 🙂

Morkul
Medlem
Morkul

Nu har jag inte tittat så noga men det jag har sått hittills så ser det ut som om alla vräkt på med full kantutgämning på alla tester, även 4K trots att det är helt onödigt. Förstår inte varför det ska hålla på med det då man ändå inte vill använda det och 4K testerna blir totalt poänglösa.

KaffiMann
Medlem
KaffiMann

Enig. Min personlige mening er at AA og diverse andre ”optimaliserings” algoritmer har ingen nytteverdi på oppløsninger fra full hd og oppover. Det er vel utelukkende på grunn av den ekstra belastningen at det blir brukt i tester? En del av standard oppsettene i spill endrer vel også disse tingene. Må alltid velge custom oppsett og fikle litt med div innstillinger før jeg blir fornøyd, har aldri forstått hvordan de vurderer hvilke innstillinger som skal være i de standard oppsettene.

Morkul
Medlem
Morkul

Men saken är den att när man ska testa ett grafikkort så är det inte extra belastning som testaren bör vara ute efter utan faktiska användbara exempel.