Hardware Prefetch och SSE2

Hardware prefetch utgår från processorns möjlighet att förutse vilken data som behövs innan den faktiskt används. När processorn har gjort detta hämtar hardware prefetch den data som kommer behövas ur systemminnet och lagrar den i sin cache.
Tekniken tar mycket bandbredd från både minnet och FSB men med tanke på Pentium 4 processorns minst sagt massiva bandbredd är det nog inga problem.

Enhanced floating point/multimedia (SSE2)

Streaming SIMD Extensions eller mer känt som SSE är instruktioner som gör att processorn kan jobba på ett mer effektivt sätt och i vissa tillfällen få en klart märkbar prestandaökning. SSE blev en succé för Intel och innehöll 70 olika instruktioner. Intel har följt upp SSE med SSE2 som bidrar med 144 stycken nya instruktioner för ännu bättre prestanda.

AMD som faktiskt släppte de första Floating Point SIMD instruktionerna med sin 3Dnow! teknik har nu även börjat använda SSE i deras nya Athlon XP processorer.
Men även SSE2 intresserar AMD och de har redan tillkännagivigt att de ska använda SSE2 i sin kommande ’Hammer’-serie av processorer.

Den klara nackdelen med SSE2 och andra liknande tekniker är att de behöver stöd i mjukvaran för att fungera. Intel måste därför ’pusha’ på mjukvaratillverkarna för att implementera detta stöd. När AMD släpper sina processorer med SSE2 kommer tekniken ha spridit sig mer och det ironiskt nog tack vare Intels arbete.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid