Silverstone TJ04-E

Silverstone är innovatören av chassitillverkarna och är ofta dom som står ut med unika funktioner och chassidesigner. Vårt Temjin TJ04-E är inget undantag, detta chassit är i princip gjort för hårddisklagring och kylning av dessa.

TJ04E_01

På vänster sida av lådan så är det helt rent, inga krusiduller. På höger sida finns det ventilationshål för fläktarna som kyler hårddiskarna.

TJ04E_02

Frontpanelsanslutningarna sitter på toppen av lådan i ett fack där vi hittar två stycken USB 3.0 samt en mikrofoningång och en ljudutgång.

TJ04E_03

På fronten hittar vi startknapp, omstartsknapp och aktivitetslampor. Lamporna lyser svagt blått vid användning.

TJ04E_04

På baksidan finns det plats för en 120 millimeter fläkt, 8 stycken expansionsplatser och ett nätaggregat monterat i botten. På sidoplåten syns fläktfiltret för fläktarna som kyler hårddiskarna.

TJ04E_06

IMG_6361

Som vi ser har TJ04-E inte ljudabsorberande material på chassisidorna eller inuti. Det har inte heller varit fokus för Silverstone. Chassit har däremot plats för hela 9 stycken 3,5 tums hårddiskar samt 5 stycken 2,5 tums enheter i en seperat mindre hårddiskbur. De två flänsarna i botten på bilden är till för att fästas på sidan av hårddiskarna i hårddiskburen för optimerad hårddiskkylning.

Kort sammanfattning

Med TJ04-E har Silverstone lite annat fokus än merparten av chassimodellerna i vårt test har. Här är det lagring som är temat. Det finns plats för oerhört många hårddiskar och bra med utrymme för att dra kablar just till dessa. Silverstone skickar även med många tillbehör till lådan som underlättar rent allmänt och ger lite extra funktioner. Som t.ex. kylflänsarna och deras 1-till-4 SATA-strömkabel så att man slipper dra många olika kablar från nätaggregatet.

Ljudnivån är inte den bästa, vilket som sagt inte är dess fokus men värt att Notera. Hur blir då temperaturerna med en sådan pass annorlunda design? 

Annons

12
Leave a Reply

Please Login to comment
12 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
CalatheaViking1962Henrik BerntssonRoger A Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Stormense
Medlem
Stormense

[quote]Define R4 har bara en lampa och den lyser konstant när datorn är igång, dock lite för stark om den ska användas på kvällen tillexempel då det relativt kraftiga skenet kan bli jobbigt om man vill ha det mörkt i rummet.[/quote]

Testa att köra viloläge. Då bara inte lyser lampan, den blinkar som värsta saftblandaren. Jag har löst det genom svart tejp.

Anton Karmehed
Admin

Har lite samma känsla med mitt Define R3, dioden alltså vid viloläge. Men med säkert tjugotalet aktiva elektronikprodukter i lägenheten försvinner den i mängden även på nätterna.. 😛
I övrigt riktigt intressant att se hur många bra alternativ det faktiskt finns på marknaden idag. Verkar inte som att något av de här chassina är dåligt.

Marquzz
Medlem
Marquzz

[quote name=”Anton Karmehed”]Har lite samma känsla med mitt Define R3, dioden alltså vid viloläge. Men med säkert tjugotalet aktiva elektronikprodukter i lägenheten försvinner den i mängden även på nätterna.. 😛
I övrigt riktigt intressant att se hur många bra alternativ det faktiskt finns på marknaden idag. Verkar inte som att något av de här chassina är dåligt.[/quote]
Det är väl bara att inte koppla in dioderna. Jag tycker de är skitirriterande så det var länge sen jag gjorde det, tänk ccfl…

Mikael
Medlem
Mikael

För några år sedan var det någon chassitillverkare som visade att det skulle vara mer effektivt att köra chassina med övertryck istället för att köra med inblås på ena sida och utblås på andra sidan. Tanken är alltså att man ser till att alla fläktar pumpar in luft i lådan, de interna fläktarna ser till att luften rör sig bra inuti lådan och den extra luften kommer att sippra ut genom de glipor som ändå finns i chassit. Finns det något chassi idag som använder sig av denna teknik? Annars vore det intressant att se ett test på detta. Största… Läs hela »

Tripptrapptrull
Gäst
Tripptrapptrull

Härligt med chassi-test! Lite trist bara att de flesta vettiga chassin ser likadana ut – svarta och stram design. Här borde det verkligen gå att utveckla designen utan att det för den delen behövde bli smäckigt.

Medlem
Calle2003

Väldigt bra test. Skulle vara kul att läsa liknande test för Micro ATX och Mini ITX också i framtiden! 😛

Roger A
Gäst
Roger A

Det skulle vara trevligt om Antec släppte 280 mini.vilket en prototyp visades i sommras

Medlem
Calle2003

[quote name=”Anders Nilsson”][quote name=”Calle2003″]Väldigt bra test. Skulle vara kul att läsa liknande test för Micro ATX och Mini ITX också i framtiden! :P[/quote]Det siktar vi på och hoppas vi får tag i några intressanta modeller. Något specifikt du tänker på?[/quote]
Silverstone Sugo SG08B bl.a.

Henrik Berntsson
Admin

[quote name=”mcnaldo”]För några år sedan var det någon chassitillverkare som visade att det skulle vara mer effektivt att köra chassina med övertryck istället för att köra med inblås på ena sida och utblås på andra sidan. Tanken är alltså att man ser till att alla fläktar pumpar in luft i lådan, de interna fläktarna ser till att luften rör sig bra inuti lådan och den extra luften kommer att sippra ut genom de glipor som ändå finns i chassit. Finns det något chassi idag som använder sig av denna teknik? Annars vore det intressant att se ett test på detta.… Läs hela »

Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

Kunde ni inte ha testat Bitfenix Ghost som är det senaste från Bitfenix? men chassit kanske inte håller kvaliteten som som NH kräver? Jag är i alla fall över lag nöjd med mitt chassi jag köpte. Nackdelen är väl att det är lite tight när den grova kabeln ska dras på baksidan. Dämpningsmaterialet på baksidan gör platsen ännu smalare

Marcus Heinemo
Medlem

Bra test, kul att läsa om Silencio 650 när jag har 550. 650 verkar vara ett bätre chassi med intern USB3 och fläktplats i taket samtidigt som det har kvar hotswap och minneskortläsare. Me like.