Slutledning

Silverstone gillar udda lösningar och lite nytänkade med sina chassin, men det är inte alltid dom lyckas. DS380 hamnar som något av ett mellanting där det blandas vilt med bra och sämre lösningar. Ett område där Silverstone verkligen lyckats är deras medföljande bakplan som skapar mycket bra lösningar för hårddiskar med lätt installationsprocedur, förberedd för hot-swap och många anslutningsmöjligheter. Utöver detta är chassit väldigt kompakt med tanke på vad för komponenter som ryms samt antalet hårddiskar som får plats.

Designmässigt så är chassit mycket stiligt och diskret, åtminstone när det kommer till det yttre. Den tjocka aluminiumluckan i fronten känns riktigt gedigen och skapar ett bra intryck av kvalité. Däremot känns den relativt tunna stålet i den övriga konstruktionen lite billig och det gör det inte bättre att insidan är rent naket stål som för en 10 år tillbaka i tiden.

Silverstone_DS380_08

Kylningskapaciteten är väl tilltagen men stryps av bristen på kabeldragningsutrymme, bara någon centimeter till på bredden har tillåtit betydligt bättre luftflöde och temperaturer. Ljudnivån kan också hållas nere en del om man inte kopplar fläktarna direkt till bakplanet som automatiskt kör fläktarna i full fart, gummifötterna som sitter på undersidan är väl konstruerade och förhindrar vibrationer och resonans bra. Det kan dock bli svårare att hitta en nätdel som är tyst i SFX-formatet, ett exempel är vårt Silverstone ST45SF-G på 450 watt som är högljutt redan vid mycket låg belastning.

Mer utrymme på bredden hade inte skadat

Monteringen av komponenter är lätt efter att ha tagit bort hårddiskburen, det finns även plats för expansionskort där man i nästan alla fall får offra en hårddiskplats, vi rekommenderar efterforskning om just ditt HBA-kort passar. Det finns plats för större grafikkort om man så önskar, även om vi i ärlighetens namn inte riktigt ser poängen med detta i denna typen av chassi.

Trots den något sura tonen över konstruktionen och avsaknad av möjlighet att gömma kablar så måste vi ändå konstatera att Silverstone har skapat en bra grund med DS380 som kan bli ett riktigt kanonchassi med enstaka förbättringar. I detta storleksformatet finns det knappt några alternativ alls med samma lagringskapacitet som dettachassit innehar. Chassit kostar mellan 1 400 och 1 600 kronor i butik och för detta får du ganska mycket för pengarna, bland annat de tre medföljande fläktarna och det grymma bakplanet.

images/labswedish/artiklar/Chassin/Silverstone_DS380/largethumbnails/Silverstone_DS380_04.jpg

Silverstone DS380

Fördelar
+ Bra pris
+ Innovativt
+ Grymt bakplan för hårddiskar
+ Hindrar vibrationer och resonans
+ Kompakt

Nackdelar
– Billig känsla i stålet
– Inget kabeldragningsutrymme
– Tveksamt stöd för expansionskort

Silverstone DS380 passar användare som
Vill ha en kompakt lagringslösning
Vill ha hot-swap möjligheter från grunden
Söker efter bra hårddiskkylning

Silverstone DS380 passar mindre bra för användare som
Söker efter ett tyst chassi i grundutförande
Är pedantisk med kabeldragningen
Gillar att få till ett städat och snyggt bygge

 


Annons

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
michaeljackson123dlq84Anders Nilsson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

Jag antar att ni inte har testat att fylla den med diskar och ha lite load? Jag har själv haft detta chassi i några månader nu och jag är i det stora hela nöjd. Jag har en A10-7850K som jag kyler med sluten vattenkylning som blåser ut luft bakåt. Jag har de kvar de två originalfläktarna som blåser in luft från sidan Jag har 6 Seagate-diskar i varierande storlek och modell. Ett problem jag har är att om chassit inte står där det är någorlunda svalt, och jag har hög load på diskarna så blir temperaturen inne i chassit utan… Läs hela »

Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

[quote name=”Anders Nilsson”]Vi har kört det fullt med 8 stycken diskar, men har inte belastat alla sammtidigt i brist på komponentstöd. Men det är klart, så många diskar på samma ställe i ett varmt utrymme blir ett problem oavsett chassi egentligen. Hur kör du fläktarna inkopplade, direkt på bakplanet? Jag har en HP Proliant N36L hemma med 5 diskar och utbytt fläkt som får problem om jag ställer den i tajta utrymmen. Så även det systemet har jag fått gå ifrån.[/quote] Japp, jag har fläktarna inkopplade på bakplanet så de går på 100%. Jag tror att problemet är att buren… Läs hela »

michaeljackson123
Gäst
michaeljackson123

Kör du Ceph? Men den använder ju sig av ett riktigt filsystem i botten, vanligtvis ext4. Vilket filsystem använder du med Ceph? Ext4? Men ext4 har ju ingen deep scrub. Så vad är det för filsystem du kör i botten på Ceph?