Den andra generationen av virtual reality-glasögonen Oculus Rift har flera spännande nyheter där den mer högupplösta skärmen är en av de viktigaste. Med 1 920 x 1 080 pixlar ger Oculus Rift DK2 betydligt bättre skärpa än sin föregångare men nu lovar Oculus VR att konsumentversionen ska öka pixelantalet ytterligare.

Oculus VR bekräftar att den 1080p-upplösning som används i Oculus Rift Developer Kit 2 kommer att öka fram till den slutgiltiga konsumentlanseringen av deras populära VR-glasögon. Företaget avslöjar inte exakt vilket pixelantal man kommer att landa på men nästa steg i upplösning bör rimligtvis vara 2 560 x 1 440 pixlar, om Oculus väntar med sin konsumentversion tills ultrahd-paneler finns tillgängliga är osäkert men det är en utveckling som lär ske förr eller senare.

Redan vid 2 560 x 1 440 pixlar får man in 78 procent fler pixlar på samma yta och skulle ge en bild för varje öga på 1 280 x 1 440 pixlar, en klar förbättring mot dagens 1080p-panel som fortfarande lider av pixlighet.

dk2

Skulle Oculus avvakta på ultrahd och 4k-upplösning pratar vi istället om 3 840 x 2 160 pixlar och totalt 300 procent fler pixlar på samma yta och då börjar vi troligtvis komma nära den gräns där det mänskliga ögat får svårt att uppfatta pixlar, ens på det extremt korta avstånd som gäller i ett per VR-glasögon.

Fortfarande inget lanseringsdatum för konsumentmodellen

Det är fortfarande oklart när Oculus VR väl lanserar sin konsumentversion av Oculus Rift men det är mycket goda nyheter när företaget meddelar att konsumentmodellen får högre upplösning än utvecklingsmodellen som redan tagit ett stort steg i rätt riktning. Vi kan bara hålla tummarna på att man lyckas pressa in så många pixlar som möjligt – och att man gör det inom kort.

Relaterade artiklar

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
adolf512 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
gustav II
Medlem
gustav II

Vi får hoppas på 2160p då! detta tillsammans med sixense stem och 120hz uppdateringsfrekvens hade varit riktigt grymt!