OBS! Hela denna artikel är en annons i samarbete med Blue Microphones
Allt började i en liten musikstudio i Los Angeles 1995 med reparerade vintagemikrofoner. Här är Blue Microphones ljudliga väg till ditt vardagsrum och esporten.

En amerikansk jazzmusiker och en lättländsk ingenjör hade träffats på turnéer i Europa under 1980-talet och hade båda ett brinnande intresse för att skapa musik. Inte bara de faktiska ljuden utan i allra högsta grad även tekniken som krävs för att fånga ljudet. Duon bestämde sig i början av 1990-talet för att göra något åt bristen på bra mikrofonutrustning. Med en medioker budget började de reparera och restaurera högkvalitativa vintagemikrofoner från 1950- och 60-talet i ett litet rum i sin musikstudio.

1995 bestämde man sig för att ta nästa steg. Restaureringarna man gjort hade involverat att plocka isär mikrofoner i sina beståndsdelar och bygga upp dem igen. Det enda som var kvar var att bygga sina egna mikrofoner och samma år startade man företaget Baltic Latvian Universal Electronics. Idag mer känt som Blue.

Direkt från start satsade Blue på en röd tråd som stått sig genom företagets drygt 20 år långa karriär – kvalitetsutrustning med udda produktnamn. Blues första mikrofon döptes till Bottle och är än idag företagets flaggskepp på mikrofonmarknaden med sina utbytbara mikrofonkapslar. En mikrofon som riktade sig mot proffs och krävande musikartister.

Ett äpple och en snöboll förändrade allt

Medan Blue länge varit ett hushållsnamn bland musiker och artister gick företaget från okända till ikoniska på dator- och konsumentmarknaden i början av 2005. Apple försökte göra Mac-användare världen över till musiker med kritikerrosade mjukvaran GarageBand. Den stora akilleshälen var bristen på högkvalitativa och användarvänliga mikrofoner för hoppfulla artister att koppla in till sina datorer. Blue Microphones såg sin möjlighet och utvecklade Blue Snowball, en högkvalitativ kondensatormikrofon i snöbollsdesign och en traditionell USB-anslutning. Apple plockade snabbt upp Snowball i sina butiker och säljsuccén var ett faktum, vilket gjort både Snowball och Blue till ett välkänt namn även på datormarknaden.

Blue Snowball

Grundarna sålde företaget under 2008 och följande år plockade den nya ledningen upp företagets nuvarande vd Johan Maier för att styra företaget vidare. Som musiker med mångårig erfarenhet inom musikbranschen såg Maier till att utvecklingen fortsatte i Blues anda.

Likt 2005 när Blue såg ett ökat behov av mer högkvalitativ ljudutrustning för hemmusiker såg företaget hur internet och datorer förändrade hela definitionen av att skapa material och innehåll. Allt fler började spela in ljud och inte bara musik.

– Vi insåg att det fortfarande var lika kreativa upphovsmän och kvinnor som tidigare. Men de skapade inte bara musik, det var voice overs, videos på Youtube, podcasts och allt möjligt spännande innehåll, säger John Maier.

Spelare och streamers knackade på dörren

Blue fortsatte sitt fokus på kreativa innehållsskapare och när streamingtjänsten Twitch startade under mitten av 2011 vände sig konsumenter och innehållsskapare till Blue för utrustning. Streamers ville se användarvänliga alternativ till integrerade headsetmikrofoner med högre ljudkvalité och bredare funktionalitet. Särskilt företagets Snowball och Yeti-mikrofoner blev snabbt populära och Blue beslutade sig för att utveckla sin satsning på streamers, esport och spelare.

Blue Yeti innehåller 3 st 14 mm kondensatorkapslar och stödjer fyra olika inspelningslägen. Trots detta krävs ingen mjukvara, endast en enkel USB-kabel.

I december 2016 kom den första officiella ljudlösningen för spelare och streamers. I form av en Norden-exklusiv kampanj tillsammans med svenska esportslaget Ninjas in Pyjamas (NiP). Blue och NiP matchade en svart Blue Yeti Blackout-mikrofon med företagets nya hörlurar Lola respektive Mo Fi för att leverera streamingpaket av rang även för inbitna spelare och esportare.

Blue Microphones framtidsvision är trådlös

Satsningen på esport och streaming är samtidigt i sin linda och Blue väljer medvetet att skynda långsamt. Trogna sitt arv är det fokus på kvalité och funktioner som gynnar innehållsskapare. Blue lanserar till sommaren 2017 sin nästa streamingmikrofon och det är utan kompromisser. Streamingmikrofonen baseras på storsäljande proffsmodellen Blue Spark med matchande shock mount för seriösa användare.

För framtida innehållsskapare och kreatörer är Blue och John Maier samtidigt övertygade om vilka trender vi kommer att få se. Dedikerad utrustning för att skapa innehåll kommer i allra högsta grad finnas kvar, det är bara mängden kablar som kommer att bli allt färre. Räkna dock med att Blues udda produktnamn finns kvar även i framtiden.

Blue Microphones – Ett produkturval

OBS! Hela denna artikel är en annons i samarbete med Blue Microphones

Leave a Reply

Var först med att kommentera!

Notifiera vid
avatar
wpDiscuz