Omåttligt populära videotjänsten Youtube är för många närmast synonymt med Internet och har idag över 1 miljard användare. Googles videotjänst är idag nästan helt finansierad av videoreklam som ligger inbäddade i början på många av de klipp som sänds men redan i år kan företaget introducera en betaltjänst för dem som vill slippa reklamen.

Uppgifterna kommer från den ansedda tidsskriften Bloomberg som refererar till källor insatta i Googles framtidsplaner och menar att företaget har långtgångna planer på att introducera en abonnemangstjänst för sina användare. Youtube har redan börjat skicka ut meddelande till vissa videoproducenter på sajten där man berättar om planerna om ett ”reklamfritt Youtube”.

Satsningen ska vara ytterligare ett steg i att försöka främja valfriheten för konsumenter där man framöver ska kunna välja mellan att se på sina videoklipp med reklamavbrott alternativt betala en månadskostnad för att slippa reklam inbäddade i videos man tittar på. Youtube förklarar greppet som ytterligare en källa till intäkter för alla som levererar videoklipp till tjänsten.

Prissättningen ännu oklar

Netflix ses som en av Youtubes största konkurrenter och levererar idag betalabonnemang från 79 kronor i månaden med ett fokus på proffisionellt producerat material som TV-serier och filmer. Netflix har idag 57,4 miljoner abonnenter och står för en allt större del av den globala Internettrafiken med sina strömmande videoklipp.

Enligt källor till Bloomberg ska Youtubes betaltjänst introduceras redan i år men det ska fortfarande vara oklart vart man lägger månadskostnaden samt om introduceringen av ett betalabonnemang kommer förändra hanteringen av videoannonser.

youtube_brev

Källa: Bloomberg

Relaterade artiklar

Annons

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
S0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Får väl se om jag är beredd att betala för detta. Men om man tvingas titta på 3 min reklam för varje småklipp man vill se, och om youtube tror att det är så man övertygar folk om att det är värt att betala så kommer det bara få en omvänd effekt istället med resulterande illvilja mot Youtube.