Det är i alla fall ett år kvar till vi bör se lanseringen av nästa generations spelkonsoler, däremot har information sakta men säkert hittat sin väg ut till allmänheten och den sista biten bekräftar att Xbox Scarlett utrustas med dedikerade kärnor för raytracing.

Både Microsoft och Sony arbetar just nu med utvecklingen av sina kommande Xbox samt Playstation-konsoler. Hittills har vi fått en hel del information kring dessa konsoler som att det är SSD-lagring som ska korta ner laddningstiderna och beräkningskraften kommer från specialutvecklade enheter från AMD.

Processorenheterna blir baserade på AMD:s nya arkitektur Zen 2 och grafikkretsarna drivs likt arkitekturen Navi av beräkningskärnor byggda på arkitekturen ”RDNA”. Något som däremot fått många att klia sig i huvudet tidigare är det att raytracing kommer att spela en stor roll för dessa kommande spelkonsoler. Något som Navi inte har någon dedikerad hårdvara för.

Hur som helst har nu Colin Penty, Technical Art Director hos spelutvecklaren The Coalition som senast stått för speltitlen Gears 5 bekräftat att i alla fall Xbox Scarlett kommer med just dedikerad hårdvara för raytracing. I en intervju med GameSpot pratar Penty om vad som väntar för Gears-serien och nämner i samma veva att dedikerad hårdvara för raytracing är något om är ”massivt”.

”We don’t have anything to announce right now in terms of Gears with the new hardware–but I’m definitely super excited about what the new hardware could do. Having dedicated ray tracing cores is huge.” – Colin Penty, The Coalition.

Att raytracing står på menyn för Playstation 5 och Xbox Scarlett är sedan tidigare känt. Nu vet vi däremot att Scarlett kommer med dedikerad hårdvara som ska möjliggöra grafiktekniken i speltitlar för konsolen. Vilket tillvägagångssätt Sony väljer att ta för nästa Playstation är något som återstår att se. Däremot verkar spelkonsolerna än så länge ha en hel del likheter vad gäller den interna hårdvaran.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid