Sakta men säkert dyker det upp mer information om spelkonsolen Project Scorpio. Enligt uppgifter ska detta bli den första spelkonsolen med Freesync-stöd.

Under förra veckan fick vi en rejäl dos information om Microsofts kommande spelkonsol Project Scorpio. Bland annat sägs spelkonsolen vara tillräckligt kraftfull för att rendera speltitlar som tidigare körts i 900p och 60 bildrutor per sekund i 4K-upplösning med samma antal bildrutor per sekund.

Under huven på spelkonsolen huserar en 8-kärnig CPU med klockfrekvenser på 2,3 gigahertz (GHz). Samt en Radeon GPU med 40 beräkningsenheter och en utlovad beräkningskraft på 6 över teraflops. Detta parat med de 12 gigabyte GDDR5 arbetsminne som GPU och CPU delar på sägs vara tillräckligt för att ta 4K-spelande till vardagsrummet.

 Xbox One XXbox One SPlaystation 4 Pro
CPU8 kärnor
2,3 GHz
8 x Jaguar
1,75 GHz
8 x Jaguar
2,1 GHz
GPURadeon-krets med 40 beräkningsenheter
1 172 MHz
Radeon-krets med 12 beräkningsenheter
914 MHz
Radeon-krets med 36 beräkningsenheter
911 MHz
RAM12 GB GDDR5
326 GB/s
8 GB DDR3 + 32 MB ESRAM
DDR3: 36 GB/s
ESRAM: 204 GB/s
8 GB GDDR5
218 GB/s
Tillverkningsteknik16 nm FinFET (TSMC)16 nm FinFET (TSMC)16 nm FinFET (TSMC)
Lagring1 TB HDD500 GB/1 TB HDD1 TB HDD
Optisk enhet4K UHD Blu-ray4K UHD Blu-rayBlu-ray

Project Scorpio och Freesync

Digitalfoundry har nu även avslöjat att den kommande spelkonsolen även får stöd för adaptiv bildsynkronisering i form av AMD Freesync. För att nyttja Freesync på spelkonsolen krävs det att den TV-apparat som det ska spelas på har stöd för HDMI 2.1. Dessa TV-apparater finns ännu inte på marknaden utan kommer att börja bli tillgängliga senare under året.

På så sätt så kommer den som vill avnjuta 4K-spelande utan så kallad screen tearing behöva införskaffa en TV med HDMI 2.1 stöd samt Project Scorpio. Spelkonsolen har vid skrivande stund inget fastslaget pris eller lanseringsdatum. Men mer detaljer kring konsolen förväntas röjas under årets E3-mässa som hålls i Los Angeles i juni månad. Det verkar åtminstone som att Microsoft blir först ut på marknaden med en spelkonsol som stödjer adaptiv bildfrekvens. En teknik som tydligt torde maskera prestandadippar och problem i spel när hårdvaran inte riktigt räcker till.

Lägsta pris på Prisjakt.se

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR