Konkurrensen hettar upp när spelutvecklare börjar titta mot framtiden och bestämma om de vill satsa på Directx 12 eller Opengl:s Vulkan för att driva framtidens spel. Den Valve-anställde Vulkan-utvecklaren Dan Ginsburg har en stark åsikt: ”Det är uppenbart att Vulkan är det bästa valet”.

Med lanseringen av Windows 10 introducerades Directx 12, en ny uppsättning API:er som kan användas av spelutvecklare för att skapa spel och andra grafiska upplevelser som utnyttjar större del av ett systems prestanda. I jämförelse med Directx 11 kan Directx 12 främst utnyttja grafikkort på ett mer effektivt sätt för att i vissa fall flytta flaskhalsen för ett system från grafikkortet till CPU:n.

Hård konkurrens

Directx 12 är inte ensamt på marknaden. Apple lanserade Metal för Ios förra året och har planer på att lansera tekniken för OS X senare i år. Samtidigt utvecklar organisationen bakom Opengl en liknande teknik kallad Vulkan – en uppsättning API:er som väntas ge ungefär samma prestanda som Microsoft och Apples alternativ men som är öppet att använda på alla moderna versioner av Windows, Linux och Android.

”Vulkan är det bästa valet”

På Siggraph-mässan i Kobe, Japan, talade i år Dan Ginsburg – en Valve-anställd som arbetat med att utveckla Vulkan sedan teknikens födelse. Ginsburg har ett uppenbart mål att se till att Vulkan används av så många som möjligt och på mässan påpekade han att han tycker att Vulkan är en bättre teknik än Directx 12 och att det inte finns många anledningar för spelutvecklare att använda Directx 12 framför Vulkan.

”We think Vulkan is the future. Unless you are aggressive enough to be shipping a DX12 game this year I would argue that there is really not much reason to ever create a DX12 backend for your game.”

”I think we are going to see super rapid adoption. If you are developing a game for next generation API:s I think it is clear that Vulkan is the best choice.”, säger Dan Ginsburg i ett tal på Siggraph-mässan.

Vi har börjat se exempel på de första stora Directx 12-baserade spelen nå betastadie och utbudet av Vulkan-demonstrationer är fortfarande kraftigt begränsat. Av den anledningen är det svårt att säga exakt vilken av de två teknikerna som erbjuder högst prestanda men vi kan inte förneka att Ginsburg har en poäng i att Vulkan har bredare stöd bland olika operativsystem än Directx 12.

Hoppa fram till 1:42:30 för att höra Ginsburgs uttalanden.

Läs mer:

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

10
Leave a Reply

Please Login to comment
10 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
metalmuminRuprechtDurkadur_RebellionFlyfisherman Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
SvenTobak
Gäst
SvenTobak

Om nu Vulkan och DX12 är likvärdiga så vore det faktiskt konstigt enligt mig att utveckla för DX12 då man begränsar till ett OS istället för att öppna upp för flera.

Finns det nån fördel att låsa till ett enda OS? Kanske cash från Microsoft? Nåt mer?

Magnus
Medlem
Magnus

Valve satsar ju på linux för spel, stor andel stavas steamos. Men visst om Xbox One, PS4 och PC med olika OS kan andvända en öppen platform så är det ju toppen. Om Vulcan visa sig lika bra eller bättre och kommer segrande ur striden. Då lär ju Microsoft bäva. Microsoft kanske vill förvärva AMD för att kunna ha en inkomstkälla för att mer gå över till hårdvara när de tappar mer och mer på mjukvarusidan.

Morkul
Medlem
Morkul

Själv använder jag mestadels Linux så jag hoppas verkligen på Vulkan. Men då Microsoft aldrig kommer öppna för Vilkan på Xbox så kommer en del utvecklare aldrig ens titta på Vilkan, sedan har vi en hel hög med lata programmerare som är vana med DirectX som inte orkar byta plattform även om Vulcan skulle visa sig vara bättre.

Så det kommer nog ta sin tid innan vi får se några större förändringar även om Dan Ginsburg skulle ha rätt.

Rebellion
Medlem
Rebellion

Eftersom Steam vill tjäna pengar på sitt linuxbaserade SteamOS och steamboxarna så är det inte särskilt konstigt att de säger att Vulkan är bättre. Steamplattformen är ju i det närmaste ett monopol så de är nog hemskt angelägna att få över spelarna till SteamOS för att låsa in dem mer och få mer makt över utvecklarna.

Sen om det är dåligt eller bra kan jag inte direkt avgöra.

Durkadur_
Gäst
Durkadur_

[quote name=”Rebellion”]Eftersom Steam vill tjäna pengar på sitt linuxbaserade SteamOS och steamboxarna så är det inte särskilt konstigt att de säger att Vulkan är bättre. Steamplattformen är ju i det närmaste ett monopol så de är nog hemskt angelägna att få över spelarna till SteamOS för att låsa in dem mer och få mer makt över utvecklarna. Sen om det är dåligt eller bra kan jag inte direkt avgöra.[/quote] Du är felinformerad. Valve tjänar inga pengar på SteamOS – de tjänar pengar på spel och object i Steam. Det är skillnad mot att sälja ett OS rakt av. Dessutom är… Läs hela »

Flyfisherman
Medlem

Jag kunde inte se detta i videopresentationen, men visst är det så att Khronos Group numera tagit över AMDs Mantle och som är grunden i Vulkan.
[url]https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/2015-gdc/Valve-Vulkan-Session-GDC_Mar15.pdf[/url]

AMDs Mantle som förövrigt banade väg för att Microsoft skulle utveckla DirectX 12

Rebellion
Medlem
Rebellion

[quote name=”Durkadur_”]Du är felinformerad. Valve tjänar inga pengar på SteamOS – de tjänar pengar på spel och object i Steam. Det är skillnad mot att sälja ett OS rakt av. Dessutom är SteamOS inget monopol. Till skillnad mot konkurrenter som PS4/Xbox kan du på SteamOS installera spel från andra spelbutiker som GOG. Ungefär på samma sätt som Android-användare inte är låsta till Google Play. Såklart tycker Valve att Vulkan är skitbra då dom släpper på flera plattformar. Om en utvecklare bara släpper till Windows/Xbox så är väl Vulcan skit de samma. Jag vet inte hur Sony staller sig till Vulkan.… Läs hela »

Durkadur_
Gäst
Durkadur_

[quote name=”Rebellion”]Nej de tjänar inga pengar på själva SteamOS och troligen inte heller på Steamboxarna i sig men de är angelägna om att få ett ännu mer dominerande ekosystem där alla spel går genom deras egen plattform och då är SteamOS nästa steg. Då behövs även Vulkan. Intäkterna från spel på linux är idag försvinnande liten, jag har läst flera intervjuer med spelutvecklare där de sagt att de aldrig tjänar pengar på linuxversionerna, snarare tvärtom. Det snackas om försäljningsandelar som är lägre än 0.5% av den totala försäljningen. Så att Valve bara vill täcka fler plattformar för att tjäna mer… Läs hela »

Ruprecht
Gäst
Ruprecht

Härligt! Microsoft har ett slags monopol – något som de missbrukar mot oss användare kraftigt – och det här gör ju att det kommer att finnas alternativ.

Installera INTE Windows 10, hur mycket MS än försöker trycka på er att så göra!

metalmumin
Gäst
metalmumin

[quote name=”Flyfisherman”]Jag kunde inte se detta i videopresentationen, men visst är det så att Khronos Group numera tagit över AMDs Mantle och som är grunden i Vulkan.
https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/2015-gdc/Valve-Vulkan-Session-GDC_Mar15.pdf

AMDs Mantle som förövrigt banade väg för att Microsoft skulle utveckla DirectX 12[/quote]

Mantle koden är numera implementerad i AMD’s Vulkan och DirectX 12 stöd. Det är inte att Mantle har försvunnit. Det har bakats in i andra bibliotek.