Spelhuset Valve kommer att hålla rejäl låda under spelmässan Game Developer Conference i början av mars. Företaget planerar fyra stora presentationer där man kommer prata om allt från virtuell verklighet till nya grafikgränssnitt samt fysikeffekter. Presentationer som sägs kunna innehålla spännande detaljer om nya spel och grafikmotorer.

Valve har med sin speltjänst Steam blivit en av de mest aktade spelhusen på marknaden och har med sitt arbete på SteamOS visat att man inte är rädda för att prova nya grepp. Under GDC i San Fransisco kommer Valve stå för flera spännande presentationer och i takt med att detaljer kring de nya presentationerna börjat dyka upp har ryktena kring dess innehåll intensifierats.

De fyra presentationerna heter glNext: The Future of High Performance Graphics (Presented by Valve), Advanced VR Rendering, Physics for Game Programmers: Robust Contact Creation for Physics Simulation, Physics for Game Programmers: Physics Optimization Strategies och kommer att täcka flera spännande områden.

glNext i Source Engine 2.0?

Det nya grafikgränssnittet glNext spås bli något av ett Linux-alternativ till Directx 12 med högre effektivitet och prestanda i spel men sägs också kunna vara en del i framtida grafikmotorer från Valve. Vilket bland annat skapat diskussioner om Valve kommer att presentera Source Engine 2.0, något som stärkts av det faktum att Valve ska dedikera två presentationer kring avancerade fysikeffekter. Vilket också skulle kunna vara ett bra tillfälle att presentera nya funktioner i en kommande grafikmotor.

Valve ska även diskutera mer om VR och hur spelutvecklare på bästa sätt utvecklar spel med virtuell verklighet i åtanke. Fokus ligger på både prestanda och grafikkvalité vid rendering av VR-miljöer i spel. I prestentationsdokumentationen nämns bland annat hur man tacklar framtidens krav på renderingsalgoritmer och spel när vi når högre upplösningar och försöker bibehålla en bildfrekvens på 90 bilder per sekund.

Half-Life 3 eller andra kommande spel för demonstrationer?

Det alla Valves presentationer har gemensamt är att man kommer ta tillfället i akt att visa upp olika demosekvenser och kanske även prata närmare om sina egna kommande produkter. I vanlig ordning går det rykten/förhoppningar om att få höra mer om efterlängtade speltitlar som Half-Life 3 och Left 4 Dead 3 men då även mer generella nyheter som en ny grafikmotor där eventuellt glNext kan vara inblandat.

Valve har själva inte släppt några närmare detaljer kring vad man kommer att avslöja på GDC. Däremot har man beslutat sig för att skippa en uppföljning på Steam Dev Days från förra året och istället satsa på en större närvaro än någonsin på GDC – ett uttalande som givetvis får oss att än mer se fram emot företagets presentationer nästa månad.

Källa: PCGamesn

Relaterade nyheter

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Clarence Hogland

[quote]glNext i Source Engine 2.0?[/quote]

Ja snålla, riktiga wrappers eller alternativ till DX snälla. Är så innerligt trött på att folk bara accepterat monopolet 🙁

Innan någon säger något så nej, vill inte tillbaka till 90 talet då allt bestämdes med vilket grafikkort man hade 🙂