Valve kommer under nästa år ge sig in på konsumentmarknaden för virtuell verklighet och det tillsammans med smartphonetillverkaren HTC. Företagens VR-headset HTC Vive ska kasta spelare och användare in i en digital verklighet som riskerar att ge vissa biverkningar som åksjuka och illamående, men detta är något som beror på mjukvara och inte deras VR-headset.

De flesta VR-glasögon orsakar idag mer eller mindre biverkningar för de användare som provar dem. Att lura hjärnan, genom ögonen, att kroppen kastats in i en virtuell verklighet kan för många bidra med illamående och åksjuka. Detta är något som spelföretaget Valve nu menar inte ska beskyllas på själva hårdvaran och glasögonen utan snarare de spel och den mjukvara som utvecklas för produkterna.

”They shouldn’t be making you sick. It’s no longer the hardware’s fault any more. It’s the developers making choices that are making you sick. Tell them that you don’t want that.” uttryckte sig Chet Faliszek på Valve under Birminghams EGX expo förra veckan.

Mer konkret menar Chet Faliszek att det illamående som många VR-användare kan uppleva, särskilt under längre perioder av användning, kommer från den avkoppling av hjärna och kropp som sker i de flesta spel och applikationer.

”The easiest way to get somebody sick” in virtual reality is by trying to tie conventional control methods to a VR environment; pushing a thumbstick to walk forward while you’re sitting in a chair, for instance, or tapping a button and seeing a VR hand reach out for an object. Being able to walk around a room and actually use your hands to interact with virtual objects makes VR ”exponentially better,” fortsatte Faliszek

En känga mot Oculus VR

Detta är en effekt som undertecknad själv märkt av vid flera tillfällen och där kvarliggande yrsel var ytterligare en biverkan. Valves uttalande om kontrollerna i spel utvecklade för virtuell verklighet är en direkt känga mot Oculus VR som kommer att skeppa deras Oculus Rift med en traditionell Xbox One-handkontroller. Medan de rörelsekänsliga handkontrollerna Oculus Touch är under utveckling blir dessa en merkostnad som även dyker upp först senare under nästa år.

Läs även:HTC Vive tar upp kampen med Oculus Rift – vi testar Valves VR-partner

Valve å sin sida har precis som Sony utvecklat handkontroller med sensorer och funktion som gör det möjligt att vara mer fysiskt engagerad i den virtuella verkligheten än vad en handkontroll kan erbjuda. Detta var något som vi fick chans att prova under IFA 2015 där det dock stod klart att inte heller HTC Vive i sin nuvarande form och demolösningar var helt problemfritt. En längre 15 minuters session gav inga direkta illamående känslor men fortfarande en tydlig släng av yrsel och förvirring en bra bit efter demot hade utförst.

Bieffekterna från VR-headsets är samtidigt knutna mycket till den personliga upplevelsen och det faktum att alla lösningar idag arbetar med minst 90 bilder per sekund och med ökade upplösningar har gett en klart trevligare användarupplevelse.Samtidigt lär det fortfarande vara användare som upplever mer eller mindre biverkningar med sina VR-headset men det kan också vara värt att hålla ögonen öppna efter de spel och applikationer som levererar bäst helhetsupplevelse när VR-marknaden tar fart.

Källa: Gamesindustry.biz

Läs mer

Lägsta pris på Prisjakt.nu

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
eaeqw Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
eaeqw
Gäst

FÖRRRRSTTTT KULLEN