Valves Source-motor är en 2000-talets mest framgångsrika spelmotorer och utgör grunden både för Valves egna titlar och flera licensierade. Efter år av spekulationer är efterträdaren, Source 2, nu till slut avtäckt på GDC2015 i San Francisco.

Spelmotorn Source har finslipats och expanderats markant sedan den först lanserades för 11 år sedan i samband med Counter-Strike Source och, strax efter det, Half-Life 2. Det är en väldigt flexibel motor som främst har använts i FPS-titlar, men även i en rad olika genrer, både under Valves ledning och av andra spelutvecklare. Men det finns en gräns för hur mycket en gammal motor kan fortsätta expanderas innan dess gråa hår börjar märkas av på allvar, och efterträdaren till Source har varit på tapeten under flera år vid det här laget.

Source 2 blir gratis för utvecklare

Förra året började fler referenser till Source 2 dyka upp i utvecklarkit till Steam och flera Valve-utvecklade speltitlar. Referenserna i spelfilerna har varit så pass tydliga att det egentligen inte har varit någon fråga om Source 2 har varit under utveckling, utan snarare om när vi faktiskt skulle få ett officiellt tillkännagivande från Valves sida. Och det är precis det vi nu har fått under årets GDC i San Francisco.

Vi har fortfarande inte fått vidare mycket detaljer om exakt vilka funktioner som kommer finnas med i den nya motorn, utan Valve har främst ringat in att den är på väg och att den kommer vara användarvänlig inte bara för stora spelutvecklare utan också för moddare. Enligt Valve kommer en version av Source 2 även få stöd för Vulkan, nästa generations OpenGL, och vara gratis för utvecklare att använda sig av.

https://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar/Kringutrustning/HTC_Vive/largethumbnails/vive2.jpg

Något annat vi antagligen kan ta för givet är ett utförligt stöd för virtuell verklighet, då det är någonting som Valve har hårdsatsat på både genom andra aktörers hårdvara (exempelvis Oculus Rift) och numera även via sin egen.

Valve har däremot inte bekräftat när den nya motorn kommer finnas tillgänglig för utvecklare eller vilka egna spel företaget arbetar på med motorn som utgångspunkt. Många har spekulerat kring att Valve har avvaktat med nya titlar i flera av sina populära spelserier som Half-Life, Portal, Left 4 Dead och Team Fortress just för att de vill dra nytta av den nya motorn.

Källa: Polygon

Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
BurpachovNiklas Hansen Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Niklas
Medlem
Niklas

Woho! Och gratis dessutom, nu får visst Epic lite större konkurrens!

Burpachov
Gäst

😛 😛 😛 😛 ggwp geben