Tim Sweeney är mannen bakom några av spelmarknadens mest omtalade grafikmotorer. Programmeringschefen på Epic som har varit ledande i utvecklingen av företagets Unreal Engine-motorer berättar i en intervju att Unreal Engine 4 kan dyka upp under 2014 men att vi inom en 10 års period kan vänta oss ännu häftigare utveckling – spel med filmliknande grafik.

Unreal Engine 3 är fortfarande en av de mest omtalade spelmotorerna på marknaden och används flitigt inte bara av Epic själva utan även av många andra utvecklare som licensierar grafikmotorn för sina spel. Unreal Engine 3 har till och med hittat in på de mobila plattformarna det senaste året och medan utvecklingen av dagens grafkmotor fortsätter arbetar Epic på nästa version.

Tim Sweeny som är programmeringsansvarig för Epic Games menar att han idag lägger 60% av sin tid på att undersöka och utforska vad för funktioner man kan nyttja i framtida spelmotorer. Frukten av hans och företagets övriga programmerars arbete bör vi kunna ta del av inom ett par års tid då Unreal Engine 4 troligtvis färdigställs någongång under 2014.

Optimering för fler CPU-kärnor högst på agendan

En av de stora uppgifterna Epic står inför under utvecklandet av Unreal Engine 4 ska vara att göra grafikmotorn flexibel och skalningsbar med flera CPU-kärnor. Dagens processorer har mellan 2-6 processorkärnor men redan i år kommer AMD att lansera konsumentmarknadens första åttakärniga processor – AMD FX. Tim Sweeny räknar med att antalet CPU-kärnor kommer att öka rejält dem närmaste åren, något som sätter stora krav på framtida grafikmotorer.

Den stora utmaningen kommer i att omforma vår motor och vår arbetsbörda så att vi sömlöst kan skala flera av dessa olika uppgifter på datorn mellan olika CPU-kärnor i realtid och dynamiskt så att du alltid får maximal datorkraft med motorn, oavsett vilken typ av arbete du utför.” kommenterade Tim Sweeny i en intervju med IGN.com.

Inom de närmaste 10 åren ser Sweeny att vi troligtvis kan vänta oss filmliknande grafik i våra datorer. Detta är en framtid vi hört talas om i många år men denna gång får vi även Sweeneys personliga åsikt om vad detta innebär för grafik. Det ska inte handla om någon begränsning i programmerarnas kunskap utan helt enkelt en brist på beräkningskraft, som vi väntas få tillgång till de närmaste 10 åren.

avatarInom 10 år kan vi få se filmliknande grafik i våra spel, Avatar-klass önskas av redaktionen.

”Nummer ett är att uppnå grafik med filmkvalitet och filmkvalitetspixlar på skärmen, vilket innebär inget flimmer i det visuella, inga poppande artefakter och inga klumpiga karaktärskonturer alls på skärmen.” detaljerade Tim Sweeney i intervjun.

Att sia om framtiden är knappast det lättaste och har fått även de mest skärpta hjärnor att gå bet men vi kan åtminstone hoppas att Tim Sweeney är inne på rätt spår. Samtidigt som de senaste ryktena om grafikkortsförseningar blir extra svåra att svälja.

Relaterade artiklar:

9
Leave a Reply

Please Login to comment
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
BaxtexMASSSWEDESebbeJacob Hugosson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
flopper
Medlem
flopper

frostbite 2 motorn, utklassar unreal.

Moffer
Medlem
Moffer

Hur ska dem lyckas med detta när konsoler blir allt mer populära? MS och Sony kommer fortsätta med sina stenåldersmaskiner från 2005 och 2006 och säga att det finns fortfarande mer kraft. BF3 är det enda spelet under detta året som kommer att få sån här grafik och jag tror inte att fler kommer använda samma grafikmotor för det kommer få konsolerna att börja brinna av överbelastning. Fördummade konsolanpassade skitspel med grynig grafik säljer, så är det bara.

flopper
Medlem
flopper

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”flopper”]frostbite 2 motorn, utklassar unreal.[/quote]Mr Battlefield himself! 🙂Nä men det bör den ju rimligtvis göra då Frostbite 2.0 är helt ny, faktiskt inte ens lanserad i fullfjädrad version, medan Unreal Engine 3 lanserades typ 2005 eller nått. Det bör ju hänt en del på snart 7 år. Även om UE3 fått DX11 ganska nyligen så är det ju en väldigt gammal spelmotor i grunden.[/quote] film kvalité lär vi vänta på och multisupport är inte lätt.grafik i all ära men man vill ha bra gameplay, hittils besviken på beta bf3, liknar MW3 och är helt enkelt i rush… Läs hela »

Jacob Hugosson
Medlem

Bättre grafik är svårt att klaga på, men idag håller jag med flopper gällande gameplay. Man verkar lägge för mycket resurser på grafiken, för lite på det som är viktigaste i ett spel – gameplay. Erbjud det bästa av båda världar så kanske jag också börjar bli ett spelfreak igen 😉

Sebbe
Medlem
Sebbe

Filmer skulle göra sig speciellt bra på stora skärmar om man i stället för att visa dom som man gör i dag en filmruta, räknade ut bilden som man gör i spel, så skulle man kunna visa filmen i vilken upplösning som helst.

Speciellt bra skulle det bli i upplösningar mellan 1920×1080 och 2560×1600 eller större. Då pixlarna alltid kommer att vara 1:1 hur man än zoomar. Precis som i spel.

Magnus
Medlem
Magnus

Någon har gått ut och sagt att nästa XBOX skall ha avatar klass. Aja den som lever får se.

Anton Gustavsson
Medlem
Anton Gustavsson

[quote name=”MASSSWEDE”]Någon har gått ut och sagt att nästa XBOX skall ha avatar klass. Aja den som lever får se.[/quote]

Har för mig att Sony sa att man kunde koppla upp sig till ”The Matrix” inför PS2 lanseringen…

Medlem
Kaleid

pfft, Fick ju terminator 2 grafik redan med N64.