Detta kvalar knappast in som en hårvarunyhet men vi gör lite undantag här på NH ibland och detta känns som ett skäligt sådant.
Ubisoft har nämligen, efter lång väntan, äntligen släppt sin v1.3 patch till supertiteln FarCry.
Den nya patchen bjuder på en hel del förbättringar och nyheter men tyvärr saknas displacement mapping som var en av de väntade höjdpunkterna med denna patch.
Nu finns dock fullgott stöd för SM 3.0 och SM 2.0x, Normal Map Compression (genom konsolkommando) och mycket mer. Hela change logen för patch 1.3 finns här nedan.


* Fixed a crash with the ForkLift when loading some levels.
* Fixed a bug that prevented levels from loading after saving in a previous level.
* Returned surround 5.1 sound option to the menu.
* Fixed a mounted weapon traverse problem.
* Fixed problems related to shaders1.pak and scripts1.pak not being removed on installation of the patch.
* Fixed a delay relating to tagging enemies in binocular mode.
* Normal Map Compression.
* SM 3.0 and SM 2.0x are now enabled by default when graphics settings are set to ‘Very High’. To see performance increases you must have Direct X 9.0c installed.
* Improved tangent-space calculation to improve bumpmap quality.
* Anisotropic filtering disabled for some textures (light-maps, several lookup textures, fall-off maps) for increased performance.
* When attempting to connect to PunkBuster regulated servers, make sure you are not running with –DEVMODE enabled. Run the Farcry.exe itself (not a shortcut) if you are unsure.
* If you are kicked from a PunkBuster enabled server with the reason “No packet flow”, make sure the Windows XP internal firewall is disabled.
* Improved syncronization in multiplayer.
* Fixed bug in leaning with different player classes.
* Fixed an invisible wall exploit in mp_freighter.


En annan intressant nyhet i patch 1.3 är stödet för HDR (Digh Dynamic Range) som är en grafisk effekt för att göra ljussättning mer verklighetstrogen. HDR används för att simulera ljuseffekter som annars är omöjligt för dagens monitorer att visa upp. Som exempel när man tittar rakt in eller i riktning mot solen. Ett flertal användare har publicerat bilder på denna effekt i Beyond3Ds forum och vi lånade två av dessa bilder här.









FarCry v1.3 – utan HDR aktiverat



FarCry v1.3 – HDR aktiverat


Många användare är mycket imponerade av HDRs effekter och tycker de förhöjer spelinlevelsen rejält. Dock finns det även många som inte är lika imponerande då effekterna ska kännas onödigt överexponerade.
Men för er som har GeForce 6-baserade grafikkort är det bara att testa er fram, tyvärr är det bara GeForce 6-serien som stödjer HDR för tillfället (uppgifterna kring detta verkar gå isär så våra läsare får gärna posta sina erfarenheter med t.ex. X800-baserade grafikkort och HDR). Det ska dock tilläggas att det inte går att använda HDR samtidigt som AA (AntiAliasing).


:: Ladda ner Farcry 1.3 patch (74MB) ::


Fler bilder med HDR aktiverat hittas här och här. Det går även att ladda ner en film som visar upp spelet med och utan HDR aktiverat.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid