Nvidias nya grafikkort lanseras i vanlig ordning med stora löften om prestandavinster. Fel formuleringar har dock fått prestandaförbättringarna att verka tre gånger större än vad till och med Nvidia påstår om nya GTX 1660 Super.

Nvidia GTX 1660 Super är en uppdaterad modell av GTX 1660. På pappret verkar inte uppdateringen vara särskilt stor. Den enda betydande nyheten är en uppgradering från GDDR5- till GDDR6-minne. Den uttalade tanken med GTX 1660 Super är i alla fall att ge konsumenter den sista lilla prestanda som krävs för mer krävande spel i Full HD-upplösning. Oberoende på hur bra och prisvärt det nya kortet är i sig självt eller i jämförelse med AMDs motsvarande kort, har marknadsföringen av 1660 Super redan blivit förvirrande. Problemet är att Nvidia inte verkar ha koll på skillnaden mellan faktiska prestandasiffror och på förbättringar i prestanda. Det har gjort att ett felaktigt påstående om att 1660 Super skulle vara ”1,5 gånger snabbare” än 1060 har publicerats brett av både Nvidia och av journalister.

150 procent ≠ 50 procent

Påståendet stämmer inte ens enligt Nvidias egna diagram. Diagrammen visar till exempel att GTX 1660 Super presterar runt 50 procent bättre än GTX 1060 i Wolfenstein Youngblood. Om vi förutsätter att det är korrekt, innebär det en förbättring på runt 50 procent. Det är en tredjedel av vad Nvidia påstår i sin egen marknadsföring. Det verkar helt enkelt som att Nvidia har blandat ihop två saker: ny prestanda i relation till gammal och förbättring i prestanda. Enligt Nvidias diagram har 1660 Super cirka 50 procent (0,5 gånger) högre prestanda än 1060. Om 1660 Super hade varit 1,5 gånger snabbare hade prestandaförbättringen varit 150 procent, inte 50 procent. Felet blir särskilt pinsamt när samma mening som felet nämns i inkluderar en jämförelse med 1660, där felet inte har gjorts.

Diagrammen som Nvidia har publicerat gör det uppenbart att företagets egna påstående inte stämmer. Felet är möjligen bara ett misstag. Det är dock ett misstag som har gjorts i både den engelska och svenska marknadsföringen. Med en bred målgrupp för sina relativt billiga grafikkort kan troligen det felaktiga påståendet också riskera att lura fler. Felet är ännu större med 1650 Super som påstås vara ”2 gånger snabbare” när Nvidia egentligen menar 100 procent snabbare eller dubbelt så snabb. I bland är det kort sagt svårt att hålla koll på siffror.

Annons

8
Leave a Reply

avatar
4 Comment threads
4 Thread replies
5 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
TobbeJoel OscarssonMorkulGustavNils K Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Nils K
Gäst
Nils K

Varför publicerar man ens tillverkarnas egna siffror när dom aldrig visar sig vara nära sanningen? Borde klassas som fake news och visas upp hur som exempel hur man inte ska göra.

Morkul
Medlem
Morkul

Jag måste ha missat någonting här:

På nVidias hemsida går det att läsa: ” …up to 1.5X faster than the previous-generation GTX 1060 6GB”

1.5X är ju samma sak som +50%, precis som grafen visar 1*1,5 = 1,5. Även tester har ju visat på +50% i absoluta best case scenarion.

Så detta ser mer ut att vara ett översättningsfel, om jag nu inte missat någonting totalt.

Gustav
Gäst
Gustav

Joel, det är inte så svenska fungerar.

Om jag säger ”en gånger så snabbt” så är det ingen förbättring alls. Om Nvidia säger ”1,5 gånger snabbare” så är det 50% snabbare. I raka matte termer: förändringsfaktorn för 50% blir 1,5. Nvidia säger rätt.

Pinsamt.

Tobbe
Medlem
Tobbe

Kort-intresse 0.5%…. alltså en halv procent.
(100% betyder helt intresserad) 😉