Quantified Gaming och mjukvara

Mionic Naos QG är från början ett gräsrotsfinansierat projekt. Ganska förståeligt, då svenska Mionix inte är någon jätte på kringutrustningsmarknaden och konceptet än så länge är ganska smalt.

Vi upplever att Mionix har valt att rikta sig mot en lite en lite äldre målgrupp med innovation i sikte med både sensorer för GSR (Galvanic Skin Response) och hjärtfrekvens istället för RGB-belysning. Sensorn för hjärtfrekvens som tillverkaren valt att använda är en Pixart PAH8001EI -2G, vilket är en toppklassad sensor för syftet och vi är överraskande hur snabbt båda teknikerna registrerar data.

Både statistik och realtidsdata

Hälsodatan som vi får ut från Naos QG är inte bara för statistikens skull utan vi kan även ta del av den i realtid.

mionix_overlaywidget_1Väl inne i spel kan vi via Overwolf och Mionix egna plug-in använda vår Quantified Gaming-data och få den presenterad direkt på skärmen.

I cirkeln så presenteras vår nuvarande hjärtfrekvens samtidigt som den på utsidan illustreras på den övre halvan av ringen. Den nedre delen av cirkeln visar vår GSR-nivå och under siffran inne i ringen så illustreras vår puls. Denna skärmöverlagrings widget går att visa i grå, gul eller röd färg.

mionix_overlaywidget_ingame
Till höger i bild kan ni se hur informationen presenteras i realtid medan vi spelar.

Under våra tester så upplevde vi dock en del problem med att få Overwolf att fungera med titlar som till exempel CS:GO, Alien Isolation och XCOM 2 (Som enligt kompatibilitetslista ska fungera). Det är inget som direkt kan skyllas på Mionix men helt klart värt att nämna är att skärmöverlagringstekniken som erbjuds inte är felfri och har sina begränsningar i vilka titlar som stöds.

Vad är det bra för?

Naos QG riktar sig först och främst till streamers som vill erbjuda det lilla extra i sina sändningar. Att kunna presentera denna data i kombination med roliga eller skräckinjagande situationer är ett bra komplement för de som streamar ofta.

Streamingskolan del 1 – Bli en mästare på Twitch och streaming

Det finns också en annan aspekt hos Naos QG som gör den lämpad för dig som är intresserad av statistik och hur du presterar under olika förhållanden och tillfällen. Till exempel, vad händer egentligen med din hjärtfrekvens när du dricker en Red Bull medan du spelar och blir din prestation bättre eller sämre av det? Men all statistik som presenteras i mjukvaran Mionix Hub så kan användaren själv se under vilka tidpunkter som dessa värden var höga eller låga och hur upphetsningsnivåer ter sig.

Öppen källkod

Tilläggas bör att Mionix jobbar med öppna API:er vilket innebär att det är helt öppet för communityn att programmera sina egna spel, moddar och plug-ins för Quantified Gaming. Detta är något som vi uppskattar och ser som nödvändigt för att skapa intresse för en smal gamingprodukt som Naos QG.

Tänk er själv hur ett skräckspel med Quantified Gaming-integration skulle kunna erbjuda upplevelser i relation till din hjärtfrekvens och upphetsningsgrad. Potentialen är enorm som vi ser det men frågan är om communityn kommer växa och hjälpa Mionix att nå dit? Det återstår att se då allt nu bygger på mjukvaruutveckling som, även efter lanseringen av Naos QG , fortfarande är i betastadiet.

Inställningar

Mionix Hub är mjukvaran som används för Naos QG, och här kan vi enkelt knyta knappar till olika kommandon, justera polling rate, angle snapping, acceleration och musens belysning.

Men det som givetvis är mest intressant med mjukvaran är Quantified Gaming och statistikmöjligheterna. Här kan vi under de två ovannämnda menyerna se statistik både i realtid och historiskt över hur både vi och musen mår. Vi kan se klick, distans och tid samt hälsodata som hjärtfrekvens och GSR just nu och historiskt.

Mjukvaran är i betastadiet vilket kan vara värt att nämna och vi upplevde att vi var tvungna att starta om programmet ett fåtal gånger då det bland annat slutade ladda historisk data.

Vi saknar även möjlighet till underlagskalibrering. Men vi vill ge Mionix beröm för ett modernt och intuitivt upplägg som är lätt för ögat att titta på och för användaren att förstå vid första anblick.

Mionix Hub allokerar mellan 50 och 80 megabyte internminne och klassas därför som en relativt tung mjukvara för gamingmöss.

Innehåll

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid