Apple har länge dominerat försäljningen av surfplattor med deras Ipad-familj. Men trots en bredare portfölj med den billigare och mindre modellen Ipad mini fick tillverkaren under förra året se sig besegrad av Google och dess Android-partners. Hela 61,9 procent av de surfplattor som såldes drevs av Android.

Så tidigt som 2012 stod Apple och deras Ios plattform för 52,8 procent av den totala försäljningen av surfplattor i världen, motsvarande siffra för Android var då 45,8 procent. Ett år senare har alltså vindarna vänt ganska drastiskt och även om  Apple ökat sin försäljning markant är det inget mot utvecklingen på Android-plattformen.

2012 såldes det drygt 53,3 miljoner Android-surfplattor, motsvarande siffra under 2013 var drygt 120,9 miljoner och en tillväxt på motsvarande 127 procent. Att jämföra med Apple som sålde 61,4 miljoner Ipads under 2012 och ökade sin försäljning med 14,5 procent genom att sälja 70,4 miljoner Ipads under 2013. Även Microsoft ökade rejält från bleka 1,16 miljoner sålda plattor under 2012 till 4 miljoner sålda surfplattor under 2013. Det ger mjukvarujätten en fortsatt snål marknadsandel på 2,1 procent men är trots allt en procentuell ökning på hissnande 347 procent från föregående år.

tabletsalesGartner

Gartner som publicerar rapporten poängterar samtidigt att Android-marknaden vuxit sig stark mycket på grund av det breda och inte minst prisvärda utbudet av surfplattor med ”tillräckligt goda specifikationer”. En av utmaningarna för spelare på Android-marknaden under 2014 blir att förbättra användarupplevelsen och erbjuda ett bättre värde inom ekosystemet för att hålla kunderna trogna och samtidigt bättre på sina marginaler.

Totalt såldes det 195,4 miljoner surfplattor under 2013, en ökning med hela 68 procent från 2012 då det såldes totalt 116,3 miljoner surfplattor.

Apple fortfarande största tillverkaren

Samtidigt som Android som plattform tagit sig ikapp och förbi Ios är det fortfarande Apple som är odiskutabel dominant när det kommer till enskilda tillverkare. Apple sålde alltså 70,4 miljoner Ipads under 2013, att jämföra med smartphonegiganten Samsung som lyckades kränga 37,4 miljoner surfplattor under fjolåret och med dessa siffror ta en solklar andraplats på tillverkarlistan. På en solid tredjeplats hittar vi Asus som sålde drygt 11 miljoner surfplattor under 2013.

tabletsalesGartner2

Kinesiska Lenovo blev fjolårets bubblare

Lenovo har stora mål och ambitioner och under 2013 visade tillverkaren framfötterna även på marknaden för surfplattor. Totalt såldes 6,5 miljoner plattor och tillverkaren tog sig in på en femteplats på försäljningslistan. Lenovo ökade sin försäljning med drygt 198 procent tack vare ett brett utbud och fin försäljning av sina Windows och Yoga-surfplattor. Under MWC 2014 visade man också på innovativt tänkande när vi kikade närmare på tillverkarens surfplatta Yoga Tablet 10 HD+.

 

Hybrider kommer starkt under 2014

En tydlig trend från årets mobilmässa var också ett ytterligare fokus på enheter med flera funktioner, en marknad som Gartner tror kommer växa markant under 2014. Hybriddatorer och andra ultramobila produkter stod annars för en väldigt liten del av försäljningen på den portabla marknaden under 2013 där exempelvis hybridplattor endast stod för 2 procent av den totala försäljningen.


Relaterade artiklar:

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid