Det skrivs dagligen spaltmeter om den nya produktkategorin tablets som vi har här i Sverige känner mer som surfplattor. Inte minst tack vara Apple och deras iPad har intresset varit extremt stort inte minst i media, men även om försäljningen gått bättre än väntat är allting fortfarande högst relativt där endast 0,3% av världens befolkning köpt sig en surfplatta.

Mike Abramsky, analytiker vid RBC, har publicerat en 88-sidig rapport om framtiden för tabletmarknaden där han bland annat konstaterar att man under slutet av 2010 kunde räkna in 394 miljoner surfplattor och smartphones globalt, där antalet surfplattor bara omfattar en mindre del och det totala antalet mobila enheter kan jämföras med 1,3 miljarder PC:s eller för den delen 5,1 miljarder mobiltelefoner.

Med andra ord har 99,7% av världens befolkning hittills valt att avvakta på tabletmarknaden. Fram till 2014 väntas antalet sålda surfplattor ökat till 400 miljoner enheter, då med 185 miljoner sålda bara under 2014. Intressant är också att Mike Abramsky tror att Google blir den stora vinnaren i längden, precis som på smartphonemarknaden.

tablet.smart

Apple har idag närmast monopol på tabletmarknaden men när man räknar in siffrorna för 2014 väntas ställningen skiftat till Androids fördel där Googles surfplattor ska stå för 40% av marknaden medan Apple landar på 34% och Microsoft släntrar på tredjeplatsen med 13%.

Som alla analyser är detta bara kvalificerade spekulationer, men som synes är tabletmarknaden fortfarande i sin linda och det försprång som Apple lade stor vikt vid under lanseringen av iPad 2 ser inte ut att vara något man kan luta sig tillbaka mot i större utsträckning.

Källa: BusinessInsider

Relaterade artiklar:

– Tabletduell: Apple iPad mot Samsung Galaxy Tab

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
PoontusAndreas GImlal Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Imlal
Gäst
Imlal

Själv har jag förbaskat svårt att se vad man skall använda en surfplatta till. Har haft möjlighet att använda en iPad under en tid och det enda jag tyckte att den var duglig till var att slösurfa. När jag behövde mobilitet tyckte jag att min HTC Desire var mycket smidigare. När jag behöver större skärm så var en bärbar på 12.1″ (HP Elitebook 2730p) bättre att jobba med.

Och de tusenlappar som en surfplatta kostar tycker jag det inte är värt för slösurfningen.

Andreas G
Medlem

Problemet är väl att ingen egentligen behöver en tablet. Den är för osmidig för att ersätta antingen mobil eller dator, och den tillför inget utom någon slags prylfaktor.

Den är häftig, men användbarheten känns ganska tveksam.

Poontus
Medlem
Poontus

jag har sett en användning för en pad på 10″ med en egengjord hållare för montering framme i en bil, ta två uttråkade personer som ska sitta i bilen och inte göra ett skit, sätt nu på en film så ser båda med stor bild.
Galaxy Tab var ganska så imponerande när jag fick den demonstrerad för mig, den är tillräckligt liten för att kunna ha i fickan, en stor telefon.