Spelportalen Steam har nu uppdaterat sin spelklient med flera spännande funktioner där spelare efter en lägre tids betatestande bland annat får möjlighet att sända sina egna spelsessioner på Steam samt mäta sin dators prestanda i kompatibla titlar. Vi kikar närmare på Steam Clients nya uppdatering och hur du aktiverar de senaste funktionerna.
Steam Client fick en större uppdatering under måndagskvällen som bland annat innebar flera efterlängtade buggfixar men kanske ännu mer eftertraktat, en hel del nya funktioner. Det stora dragplåstret för den senaste uppdateringen av Steam Client är stöd för egna livesändningar – Broadcasting. Detta är en funktion som gör det möjligt för spelare att livesända sina spelsessioner för vänner och andra Steam-användare. Något som annars ofta skett på dedikerade sändningssajter som Twitch eller Youtube.
Den nya livesändningsfunktionen kan numera aktiveras enkelt i inställningarna för Steam Client där man som spelare kan välja vilka användare som ska kunna följa dina spelsessioner, vilken upplösning du ska sända med och vilken bitrate sändningen ska använda. Kvalitetsinställningarna har vissa begränsningar där du kan ställa in en upplösning på maximalt 1 920 x 1 080 pixlar samt en maximal bitrate på 3 500 kilobit per sekund. Vilka inställningar du väljer beror på din dators kapacitet samt din internetuppkoppling.
Alternativ: Upplösning | Alternativ: Maximal bitrate |
1920×1080 (1080p) 1280×720 (720p) 845×480 (480p) 640×360 (360p) |
3500 Kbps 3000 Kbps 2500 Kbps 2000 Kbps 1500 Kbps 1000 Kbps 750 Kbps |
Steam-användare kan sedan enkelt följa olika sändningar genom Steam-klienten under Gemenskap -> sändningar.
FPS-räknare i dina Steamspel
Utöver livesändningar är en av de, i våra ögon, mer spännande nyheterna ett officiellt stöd för Steams integrerade bildfrekvensräknare. Funktionen kallas In-game FPS counter och är ett tillägg i Steam overlay som gör det möjligt för spelare att få en fps (Frames per second) indikator i ett hörn av skärmen. Ett sätt att få bättre koll på sin dators prestanda i olika spel och även ett verktyg för att felsöka vid prestandaproblem och liknande.
Aktiveringen av fps-indikatorn görs i Steam-klienten under ”inställningar -> i spel” där det även finns inställningar för dess position och synlighet. Värt att notera är att ditt spel måste ligga i Steams spelbibliotek för att fungera med Steam overlay och bildfrekvensräknaren.
En komplett lista över nyheterna i senaste Steam-uppdateringen finns att hitta här nedan och mer information finns även att hitta på Steampowered.com.
General
- Added Steam Broadcasting. See http://steamcommunity.com/updates/broadcasting for more info.
- Added in-game FPS counter to Steam Overlay
- When Steam has internally scheduled a game update to be queued sometime in the future, the UI will now display a note to the user indicating that time
- Fixed a crash preventing 64-bit Steamworks games from launching on older AMD processors
- Fixed starting Steam if instance is already running in other local Windows user session
- Fixed restoring game specific hardware mouse cursors when exiting the in-game overlay
- Fixed errors in web views not localizing properly
- Fixed occasional crash when trying to validate your email address
- Fixed rendering the Steam Overlay in some D3D8 games.
- Updated Windows Compatibility warnings
- Improved synchronization and smoothness of video playback
- Reduced CPU usage when drawing animated images or videos
- Reduced CPU usage when interacting with the main Steam client window
Big Picture
- Fixed to ask the user if they’d like to launch immediately or begin updating the game if an update is available but the game has been played recently
- When running in 720p mode scale embedded web views so they are readable
- Fixed EULA display occasionally failing to display
- Revised navigation on profile menu
- Fixed crash when entering a screenshot description
- Fixed displaying screenshots for games added by shortcut
In-Home Streaming
- Fixed severe frame drop in OpenGL games that occasionally occurred on some hardware
- Reduced impact on game frame rate in D3D9c games when not using hardware acceleration
Linux
- Fixed a rare bug where Steam could delete user files when failing to start
SteamOS
- Fixed some combo boxes in steam client settings accepting text input when selection must be made from dropdown
Leave a Reply