Stardock är en av de spel och grafikmotorutvecklare som kommit längst med sin implementering av Microsofts nya grafikgränssnitt Directx 12. Nu skriver företagets vd att han testat Directx 12 på en ännu ej lanserad AMD GPU och sett prestandaökningar på över 800 procent samtidigt som vi får nya indikationer på att Crossfire och SLI är på frammarsch.
Brad Wardell skapar diskussioner genom att inför spelmässan Game Developer Conference dela med sig av Stardocks interna prestandatester för vad som tros vara ett nytt kommande prestandatest för Directx 12. I en Tweet under veckan avslöjade Wardell att han utfört lite tester där han jämfört prestandan i Directx 11 och Directx 12 på ett system med åttakärnig CPU samt en ”ej lanserad AMD GPU”. Wardell kunde inte släppa några mer detaljer kring vilken GPU som användes men på frågan om specifikationerna var snarlika dem i Xbox One skrev Wardell att ”detta är långt utöver konsolgrejer”.
Det mest uppseendeväckande i Tweeten var trots allt prestandasiffrorna som Wardell presenterade.
Did a test of Directx 11 vs. Directx 12 on an unreleased GPU with an 8core CPU. DX11: 13fps, DX12: 120fps. Lighting and lens effects.
— Brad Wardell (@draginol) February 16, 2015
Directx 12 tillåter filmiska effekter
Wardell hävdade att prestandan ökade med drygt 823 procent genom att enbart växla mellan Directx 11 till Directx 12. Ett resultat som får de redan tidigare imponerande prestandajämförelser vi sett att se närmast blygsamma ut. I kommentarer kring sin Tweet förklarar Wardell att effekterna som används är olika ljus- och linseffekter som han beskriver som ”filmiska effekter”. Vi vet sedan tidigare att Directx 12 kommer att tillåta mångfalt fler ljuskällor än Directx 11 och detta kan mycket väl vara en av anledningarna till att prestandaskillnaderna är så massiva.
Deus Ex: Human Revolusion renderad i Unreal Engine 4 som stödjer Directx 12.
Även om vi knappast lär se prestandaskillnader ens i närheten av de Wardell talar om ska det med Directx 12 bli möjligt för spelutvecklare att lägga in kraftfulla effekter utan att man totalt överbelastar grafikkretsen i datorn. Något som möjliggör mer trovärdig spelgrafik och en bättre spelupplevese hävdar Brad Wardell. Vilket Stardocks vd redan tidigare talat sig varm för.
Crossfire och bättre multi-GPU stöd kan vara en faktor
Enligt Wccftech bekräftade Wardell att systemet som användes baserades på en Intel Core i7-processor samt en Crossfire-baserat grafiklösning. Detta skulle också kunna vara en viktig nyckel när man letar efter förklaringar till den massiva prestandaökningen i Directx 12. Precis som AMD:s Robert Hallock påpekat tidigare kommer Mantle och Directx 12 göra det mycket effektivare att koppla samman två eller flera grafikkort med Crossfire eller SLI-teknik. Något som Brad Wardell också flaggar för kommer vara en viktig punkt på agendan under GDC i början av mars.
There should be a bunch of interesting things at GDC that people should be able to guess at given what DX 12 does on the HW side.
— Brad Wardell (@draginol) February 16, 2015
I kommentarer kring sin Tweet om hårdvarunyheter för Directx 12 påpekar Wardell att vi kommer få se mer om just hur utvecklare nu kan hantera flera GPU-kretsar som en enda enhet. Något som med en gemensam minnespool och effektivare rendering mycket väl kan vara något som ger rejäla prestandaförbättringar när man går från Directx 11 till Directx 12 med i övrigt samma hårdvara.
Vänta er inga galna prestandavinster
Det står klart och tydligt att Directx 12 likt AMD Mantle kommer kunna erbjuda märkbara prestandavinster i spel. Med detta sagt ska vi knappast hoppas på ökningar med flera hundra procent som i Stardocks exempel. Det handlar troligtvis om ett testscenario väl avvägt för att visa styrkorna i Directx 12 mot sin föregångare. Samtidigt är det kittlande att se vilka potential som kan finnas inte bara för mer avancerade och verklighetstrogna ljus- och linseffekter men även hur de nya grafikgränssnitten kan ge Crossfire och SLI ett nytt uppsving – något som enligt Wardell själv förvandlar multi GPU från en gimmick till en till synes intressant lösning.
@Joe85974282 @Brad_D80 It’s about making it easier to make use of multiple GPUs. I always found them gimmicky in the past.
— Brad Wardell (@draginol) February 16, 2015
Relaterade artiklar
- Mantle och Directx 12 ger bättre förutsättningar för SLI och Crossfire med sammanslaget minne
- AMD utlovar rabatt om du överger Geforce GTX 970 för Radeon R9-serien
- AMD hånar Nvidia för minneshanteringen i GTX 970
- Nya Civlization: Beyond Earth får stöd för AMD Mantle
- Asus och MSI Radeon R9 380X i fabricerade produktlistningar hos datorbutiken CDON
- AMD Radeon R9 380X får AMD:s största GPU någonsin och lanseras till sommaren
- AMD-ingenjör avslöjar Radeon R9 380X på Linkedin
- Radeon R9 390X kan baseras på monsterkrets med vattenkylning från Asetek
Hmm, ser inte att han säger något om AMD i sina Tweets… Bara att det är en olanserad GPU. 🙁
Kan inte heller hitta något om att det skulle vara en AMD gpu det handlar om… ?
Känns lite konstigt när… vissa får så mycket utrymme.. eller det läggs så mycket Energi i att ” förklara, hissa, dizza saker.. när saken i sig är taget ur sina rätta perspektiv ! Det nämns även i denna artikel att man inte skall dra för stora slutsatser, gällande den totala effekten utan. detta.. Vilket jag tycker, sammanfattar hela saken som sådan. på ett mycket bra sätt… ex:Man kan hävda.. att man har Världen snabbaste Skoda, vilken går i 450Km/hmen om man samtidigt inte säger.. att det är en ombyggd, ”bil” som inte liknar originalet, som har en raketmotor, som framförs… Läs hela »
Crossfire som han næmnde borde væl betyda att det handlar om en AMD gpu
hoppas på bættre stød før crossfire & sli i dx 12 det ær det & dx11.3 (nya funktioner)som ær intressant med dx12 sen om det bættre hanterar fler cpu kærnor så ær det en bonus . men att avlasta cpu ser jag inte som en vinst ær inte något stort bekymmer i dagslæget (førutom før bærbart fjoll).
Långt över konsolgrejer? Jag gissar på kommand AMD R390 kretsen som släpps snart
Kan ju likaväl vara GM200 för Titan II ??
[quote name=”Ghost^[Homie]”]Kan ju likaväl vara GM200 för Titan II ??[/quote]
Om uppgifterna från Wccftech stämmer och han i en tidigare Tweet skrev att han körde ett Crossfire-system är det som Ase är inne på. Så verkar som att Wardell helt enkelt fick påtryckningar om att plocka bort den informationen. 🙂
thanks a lot for giving a piece of information.
download crack software