Stardock är en av de spel och grafikmotorutvecklare som kommit längst med sin implementering av Microsofts nya grafikgränssnitt Directx 12. Nu skriver företagets vd att han testat Directx 12 på en ännu ej lanserad AMD GPU och sett prestandaökningar på över 800 procent samtidigt som vi får nya indikationer på att Crossfire och SLI är på frammarsch.

Brad Wardell skapar diskussioner genom att inför spelmässan Game Developer Conference dela med sig av Stardocks interna prestandatester för vad som tros vara ett nytt kommande prestandatest för Directx 12. I en Tweet under veckan avslöjade Wardell att han utfört lite tester där han jämfört prestandan i Directx 11 och Directx 12 på ett system med åttakärnig CPU samt en ”ej lanserad AMD GPU”. Wardell kunde inte släppa några mer detaljer kring vilken GPU som användes men på frågan om specifikationerna var snarlika dem i Xbox One skrev Wardell att ”detta är långt utöver konsolgrejer”.

Det mest uppseendeväckande i Tweeten var trots allt prestandasiffrorna som Wardell presenterade.


Directx 12 tillåter filmiska effekter

Wardell hävdade att prestandan ökade med drygt 823 procent genom att enbart växla mellan Directx 11 till Directx 12. Ett resultat som får de redan tidigare imponerande prestandajämförelser vi sett att se närmast blygsamma ut. I kommentarer kring sin Tweet förklarar Wardell att effekterna som används är olika ljus- och linseffekter som han beskriver som ”filmiska effekter”. Vi vet sedan tidigare att Directx 12 kommer att tillåta mångfalt fler ljuskällor än Directx 11 och detta kan mycket väl vara en av anledningarna till att prestandaskillnaderna är så massiva.

wip1Deus Ex: Human Revolusion renderad i Unreal Engine 4 som stödjer Directx 12.

Även om vi knappast lär se prestandaskillnader ens i närheten av de Wardell talar om ska det med Directx 12 bli möjligt för spelutvecklare att lägga in kraftfulla effekter utan att man totalt överbelastar grafikkretsen i datorn. Något som möjliggör mer trovärdig spelgrafik och en bättre spelupplevese hävdar Brad Wardell. Vilket Stardocks vd redan tidigare talat sig varm för.

Crossfire och bättre multi-GPU stöd kan vara en faktor

Enligt Wccftech bekräftade Wardell att systemet som användes baserades på en Intel Core i7-processor samt en Crossfire-baserat grafiklösning. Detta skulle också kunna vara en viktig nyckel när man letar efter förklaringar till den massiva prestandaökningen i Directx 12. Precis som AMD:s Robert Hallock påpekat tidigare kommer Mantle och Directx 12 göra det mycket effektivare att koppla samman två eller flera grafikkort med Crossfire eller SLI-teknik. Något som Brad Wardell också flaggar för kommer vara en viktig punkt på agendan under GDC i början av mars.

I kommentarer kring sin Tweet om hårdvarunyheter för Directx 12 påpekar Wardell att vi kommer få se mer om just hur utvecklare nu kan hantera flera GPU-kretsar som en enda enhet. Något som med en gemensam minnespool och effektivare rendering mycket väl kan vara något som ger rejäla prestandaförbättringar när man går från Directx 11 till Directx 12 med i övrigt samma hårdvara.

Vänta er inga galna prestandavinster

Det står klart och tydligt att Directx 12 likt AMD Mantle kommer kunna erbjuda märkbara prestandavinster i spel. Med detta sagt ska vi knappast hoppas på ökningar med flera hundra procent som i Stardocks exempel. Det handlar troligtvis om ett testscenario väl avvägt för att visa styrkorna i Directx 12 mot sin föregångare. Samtidigt är det kittlande att se vilka potential som kan finnas inte bara för mer avancerade och verklighetstrogna ljus- och linseffekter men även hur de nya grafikgränssnitten kan ge Crossfire och SLI ett nytt uppsving – något som enligt Wardell själv förvandlar multi GPU från en gimmick till en till synes intressant lösning.

Källa: Twitter, Wccftech

Relaterade artiklar

Annons

8
Leave a Reply

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
morrisdavidAnton KarmehedGhost^[Homie]Michaeljackson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Thomaseronum
Gäst
Thomaseronum

Hmm, ser inte att han säger något om AMD i sina Tweets… Bara att det är en olanserad GPU. 🙁

Ghost^[Homie]
Medlem
Ghost^[Homie]

Kan inte heller hitta något om att det skulle vara en AMD gpu det handlar om… ?

Medlem
tal666

Känns lite konstigt när… vissa får så mycket utrymme.. eller det läggs så mycket Energi i att ” förklara, hissa, dizza saker.. när saken i sig är taget ur sina rätta perspektiv ! Det nämns även i denna artikel att man inte skall dra för stora slutsatser, gällande den totala effekten utan. detta.. Vilket jag tycker, sammanfattar hela saken som sådan. på ett mycket bra sätt… ex:Man kan hävda.. att man har Världen snabbaste Skoda, vilken går i 450Km/hmen om man samtidigt inte säger.. att det är en ombyggd, ”bil” som inte liknar originalet, som har en raketmotor, som framförs… Läs hela »

Medlem
Arne Berg

Crossfire som han næmnde borde væl betyda att det handlar om en AMD gpu
hoppas på bættre stød før crossfire & sli i dx 12 det ær det & dx11.3 (nya funktioner)som ær intressant med dx12 sen om det bættre hanterar fler cpu kærnor så ær det en bonus . men att avlasta cpu ser jag inte som en vinst ær inte något stort bekymmer i dagslæget (førutom før bærbart fjoll).

Michaeljackson
Gäst
Michaeljackson

Långt över konsolgrejer? Jag gissar på kommand AMD R390 kretsen som släpps snart

Ghost^[Homie]
Medlem
Ghost^[Homie]

Kan ju likaväl vara GM200 för Titan II ??

morrisdavid
Gäst

thanks a lot for giving a piece of information.
download crack software