Blizzard har tidigare propagerat för att man med StarCraft II: Wings Of Liberty lyckats väl med att hålla stånd mot piratkopierare. Nu har spelutvecklaren tagit ytterligare ett steg mot att förhindra användningen av olagliga kopior, detta genom att kräva onlineverifiering för att spela utan Internetanslutning.

 

StarCraft II tillät från lanseringsdagen användare att spela kampanjen utan Internetuppkoppling. Något som inte bara användes av vanliga användare utan som ett säkerhetshål för piratkopiering och öppnade upp spelets kampanj även för de som inte köpte spelet.

Blizzard släppte under gårdagen en ny uppdatering till spelet som kom med en ensam uppdatering för at förhindra spelare att ta sig in i kampanjen genom offlineläge. Något som efter patch 1.0.3 kräver en onlineverifiering mot ett äkta Battle.net konto med tillhörande karaktär.

StarCraft II har redan slagit säljrekord och frågan är om inte Blizzards senaste uppdatering ytterligare kommer att stärka försäljningssiffrorna.

Annons

5
Leave a Reply

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
GuuFiSnorchAnton KarmehedLaglorden Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Json_81

Jag förstår att de gör så, men det är ju lite segt om man vill spela och inte har tillgång till uppkoppling. (Nere av någon anledning, man är i sommarstugan, etc).

Laglorden
Medlem
Laglorden

Synd, där gick den bort från spel jag tänkt köpa, åtminstone tills det finns en schysst ”crack” (och efter de patchat ”klart”). Ett antal ggr har jag köpt spel men sedan varit tvungen ladda ned en piratkopia för att jag vågar inte installera nåt skit med Starforce eller nåt annat ”root-kit” installerat, de är ju ofta värre än de värsta virus. Jag är alltuid MYCKET oroligare när jag installerar ett köpe-spel för vad det ska göra med pcn än när jag installerar nåt spel från TPB (som ju ofta är ”genomtestat” efter crap av diverse personer först). Nu är säkert… Läs hela »

Snorch
Medlem
Snorch

Så är det väl alltid, att det är de ärliga som drabbas. Ta som exempel all piratkopieringsinformation och varningar hit och dit på DVD/bluray filmer som inte går att hoppa över, alla som piratkopierar ser mer eller aldrig denna eftersom det är ”enligt reglerna” att dessa varningar och spärrar tas bort. Den ärliga stackaren som köpt filmen för surt förvärvade pengar får däremot se denna varje gång han kör igång filmen.

GuuFi
Medlem
GuuFi

Flera andra speltillverkare som gjort detta, t.ex. så kunde inte HL2 spelas offline innan den aktiverats online, tror Bioshock krävde konstant uppkoppling också när det släpptes.

I båda fallen togs denna ”funktion” bort ganska snabbt, lär inte hända i Blizzards fall dock.