Det senaste Star Wars-spelet från EA och Dice har varit mittpunkten i årets skitstorm. Nu har en namninsamling startats för att ta licensen ifrån Electronic Arts.

Electronic Arts (EA) har inte haft en lugn stund på ett bra tag nu. Deras senaste AAA-spel Star Wars: Battlefront 2 har fått minst sagt mycket uppmärksamhet av media och spelentusiaster.

När spelet fanns tillgängligt för kunder att testa i en vecka innan den officiella lanseringen uppdagades något som upprörde många. Det skulle krävas en hiskelig nivå av dedikation eller en djup plånbok för att komma åt de dyraste karaktärerna i spelets onlineläge.

För att låsa upp karaktärerna Luke Skywalker eller Darth Vader så skulle spelare behöva lägga cirka 48 timmar för att tjäna ihop tillräckligt med credits (spelets valuta) per karaktär. Kände man dock att detta är lite väl mycket tid att lägga ner så gick karaktärerna att köpa direkt, för riktiga pengar.

Detta tillsammans med spelets loot-lådor gjorde många spelare upprörda. Inte bara var karaktärerna dyra, men loot-lådorna kunde bidra med utrustning som gav köpare ett övertag i onlineläget.

Namninsamling vill ta Star Wars-licensen från EA

Trots att man sänkte priset på alla karaktärer i spelet och till sist även stängde av mikrotransaktioner temporärt så är elden inte släckt.

Nu har en namninsamling startats för att försöka se till att Disney som äger Star Wars tar ifrån EA den licens som tillåtit företaget att använda sina spelstudios för att utveckla spel baserade på Star Wars-universumet.

Vid skrivande stund har namninsamlingen skrapat ihop över 22 000 underskrifter. Denna kampanj är dock inte bara en reaktion på kontroverserna kring Battlefront 2. Utan den som startat insamlingen menar att under de fyra år som EA haft sin licens så har utgivaren endast försett konsumenter med halvfärdiga spel som man tagit överpris för.

”EA have had the Star Wars video game license for the last 4 years, and in that time they’ve proven to their consumers that they honestly don’t care about the gameplay experience or content, they’d rather rush out a game that will try and milk as much money out of consumers as possible.”

Kampanjens beskrivning påpekar hur det första Battlefront-spelet hade väldigt lite innehåll vid lansering. Sedan släppte EA ett säsongskort för spelet som gav kunder mer innehåll än vad grundspelet hade. Detta till ett pris som nästan matchade grundspelets prislapp.

Även valet från EA att stänga ner spelstudion Visceral Games nämns i kampanjen. Visceral arbetade på ett linjärt spel som utspelade sig i Star Wars-universumet, ett spel som många såg fram mot. Ett spel som nu är fast i utvecklings-limbo medans EA listar ut vilken/vilka studio(s) som ska få ta över och hur man kan omarbeta spelet för att anpassa det till dagens spellandskap.

Även Battlefront 2 tas upp i beskrivningen och summa summarum är att personen som startat namninsamlingen menar att EA har gjort mer skada än nytta för varumärket Star Wars under de senaste åren och att det måste få ett slut.

Exakt vad som kommer att ske när insamlingen når sitt mål på 25 000 underskrifter är svårt att säga. EA har troligtvis spenderat en hel del pengar på att få tillgång till Star Wars-licensen och ett sådant kontrakt är inte en enkel sak att avsluta. Det är dock på ett sätt både imponerande och skrämmande att se hur hängivna gamers och Star Wars-älskare kan vara.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
XelfEA banned Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Olle P

Intressant att uppropet skrevs dagen innan BF2 släpptes.
Det har ju hänt en hel del sedan dess, men huvudargumentet att EA bara är ute efter att mjölka konsumenterna på pengar är helt relevant.
I skrivande stund är det uppemot 37000 som skrivit under uppropet.

EA banned
Gäst
EA banned

En likadan namninsamling för att EA fixar NHL serien, tack

Xelf
Medlem
Xelf

Ner med EA. Det är inte längre. ”EA SPORTS Its in the game” Det är uselt hur de betett sig.