Star Wars: Battlefront utvecklas som bekant av svenska Dice och bygger på den senaste generationen av företagets avancerade grafikmotor Frostbite. Nu visar företaget upp en färsk och grafiskt imponerande trailer för spelet som renderats med spelets egen grafikmotor – samtidigt som Dice och EA lovar 60 fps på alla plattformar.

Star Wars: Battlefront har varit under utveckling i snart två år sedan EA och Dice knöt till sig licensen att skapa ett spel kring den världskända filmserien. Under fredagskvällen presenterade företagen den första detaljerade trailern för spelet som använder sig av Dice egenutvecklade grafikmotor Frostbite. Trailern demonstrerar inget äkta gameplay men ska vara representabelt för den grafik spelare ska kunna avnjuta när man fäktas med ljussablar och flyger Tie Fighters kring dödsstjärnan. Enligt uppgifter ska trailern vara renderad med 8xMSAA kantutjämning och använda sig av avancerade tesselleringseffekter vilket onekligen bidrar till den höga grafiska kvalitén.

60 fps på alla plattformar

Dice och EA har samtidigt gått ut med information om att alla plattformar som spelet utvecklas för, Playstation 4, Xbox One och PC, ska kunna driva spelet vid 60 bilder per sekund.

“We’re making sure, first and foremost, to ensure it runs at 60 frames per second on everything because that’s what delivers the best gameplay experience. When you couple the talent that we have in the office with the technology and new generation of consoles has allowed us to achieve, that’s how you can get these environments that you’re seeing which simply wasn’t possible before,” berättar Craig McLeod, producent på svenska Dice.

Dice satsar på fotorealism med fotogrammetri

Vid vilka upplösningar och grafikinställningar Dice kommer att kunna leverera 60 fps kommer troligtvis att skilja en del mellan plattform till plattform. Det är däremot inte bara spelflyt och hög bildfrekvens som har hög prioritet hos EA och Dice. Battlefront ska enligt Dice erbjuda fotorealistisk grafik genom användning av fotogrammetri och fysiskt baserad rendering. Fotogrammetri är en teknik som skapar texturer och modeller av vapen, karaktärer och farkoster från detaljerade foto, något Dice spenderat mycket tid med och tagit hjälp av den ursprungliga rekvesitan från Lucas Films Star Wars filmer. Med PBR (Physical based rendering) ska olika objekt och material ge en mer realistisk känsla tack vare avancerad ljussättning och är en teknik som även används i påkostade rymdspelet Star Citizen.

Allt som allt vill EA och Dice erbjuda den mest detaljerade spelvärlden någonsin för Star Wars fans. Spelet som lanseras på PC, Playstation 4 och Xbox One den 17 november kommer att erbjuda strider med mellan 8 till 40 spelare där du kan svinga ljussablar, ratta en X-wing eller strypa motståndare med ”kraften” som Dart Vader själv.

Källa: Gamingbolt, Stevivor

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
JoppeeShawn Johansson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Shawn Johansson
Gäst
Shawn Johansson

trailern ser cool ut men säger inget om spelet, hoppas namnet blir bytt till battlefront 3 då det är det tredje spelet i serien och det innan hette battlefront 2 sen hoppas jag verkligen att spelet faktiskt är likt dom 2 andra spelen i serien då jag tror att vi som spelat dom tidigare vill ha

Joppee
Gäst
Joppee

[quote name=”Shawn Johansson”]trailern ser cool ut men säger inget om spelet, hoppas namnet blir bytt till battlefront 3 då det är det tredje spelet i serien och det innan hette battlefront 2 sen hoppas jag verkligen att spelet faktiskt är likt dom 2 andra spelen i serien då jag tror att vi som spelat dom tidigare vill ha[/quote]

”It is both different and similar in many ways. This is why we have done a reboot instead of calling it Battlefront 3”

https://twitter.com/DICEfigge/status/589216021673705472