Beryktade Playstation Neo har nu officiellt presenterats av Sony. Namnet Neo är dock utbytt mot Pro och grafikprestandan fördubblad för att driva spel i 4K HDR.

Att Sony var på gång med en uppdaterad version av Playstation 4 har inte varit någon vidare bra gömd hemlighet. Dock har man nu visat upp exakt vad som är på ingång och vad för prestanda vi kan förvänta oss jämfört med originalet.

Sony visade även upp ”New Playstation 4” som är en slimmad variant av den nuvarande konsolen som numera kommer att vara standardkonsolen medans Playstation 4 Pro är något vassare.

Playstation 4 Pro med integrerad Radeon RX 480 GPU

Playstation 4 Pro är konsolen som enligt Sony ska sudda ut linjen mellan konsolgenerationer. Med en grafikprestanda som uppges vara dubblad jämfört med originalet och stöd för bland annat 4K videostreaming och High Dynamic Range (HDR) så verkar Playstation 4 bli ett prestandahopp inom samma generation som vi inte har sett tidigare.

Något som förvånar många är att Sony, olikt Microsoft med deras nya version av Xbox One, valt att inte inkludera en kraftigare skivläsare. Vilket gör att stödet för 4K-videos endast gäller genom streaming. Med andra ord finns det inget stöd för det optiska formatet Ultrahd Blu-ray.

Sony trumfar samtidigt Microsoft genom att ge den nuvarande generationen av Playstation 4 stöd för HDR genom en mjukvaruuppdatering som bör dyka upp inom kort. Något som fortfarande saknas för ursprungsversionen av Xbox One.

Grafikkretsen i Playstation 4 Pro nämns inte specifikt. Men Sony klargör i alla fall att det är en Polaris 10 GPU från AMD med 2 304 streamprocessorer och åtta gigabyte grafikminne som slagit läger i den nya konsolen. Vilket är identiska grundspecifikationer som för Radeon RX 480 på den stationära grafikkortsmarknaden. Även processorn i konsolen ser en frekvensuppgradering, från 1,6 Gigahertz (GHz) till 2,1 GHz i klockfrekvens.

 Playstation 4 ProPlaystation 4AMD Radeon RX 480
CPU8 x AMD Jaguar - 2,1 GHz8 x AMD Jaguar - 1,6 GHz-
GPUPolaris 10
36 beräkningskluster - 911 MHz
Graphics Core Next
18 beräkningskluster - 800 MHz
Polaris 10
36 beräkningskluster - 1 266 MHz
Beräkningskraft4 198 GFLOPS1 843 GFLOPS5 834 GFLOPS
Minne8 GB GDDR5 - 218 GB/s8 GB GDDR5 - 176 GB/s8GB GDDR5 - 256GB/s
Extraminne1GB DDR3 (För systemresurser)--

Inte ”äkta” 4K-upplösning i spel

Siffror är alltid roliga att se, men vad gör allt detta då för skillnad för spelupplevelsen? Sony hävdar att Playstation 4 Pro kommer att klara av spelande i 4K UHD upplösning med HDR och således vara det definitiva valet för kommande Playstation VR. Enligt DigitalFoundry handlar det dock inte om ”äkta” 4K-upplösning i de flesta fall utan snarare en avancerad uppskalningsteknik som enligt tidiga utlåtande ska ge en ”uppenbar förbättring och mycket högre detaljrikedom” än traditionella 1080p-titlar men samtidigt inte gå att jämföra med äkta 4K-upplösning. Detta är något som mer matchar med konsolens dryga fördubbling i beräkningskraft när upplösningen 4K i teorin skulle kräva 4 gånger högre beräkningskraft än 1080p.

I first took a look at the results in Days Gone, the open world survival horror title from Sony Bend. I observed the pixel structure on a 65-inch Sony 4K display from just two feet away, and then I moved closer. It looked good, seriously good. There is a slight softness compared to the pin-sharp precision of a native 4K presentation, but even close-up, the effect works well – in a living room environment, it should work just fine. In common with the other titles using this technique, the demo code we saw can switch in real-time between 1080p and ’4K’ at the press of a button, with HDR on and off also selectable. There is a clear, unambiguous night and day difference between 1080p and the 4K mode, which is clearly resolving more than the basic 2x increase in pixel throughput being generated at the base level. In fact, the detail increase is almost revelatory – and that applies equally to both Days Gone and Horizon Zero Dawn, skriver Digital Foundry.

Äldre Playstation 4 titlar kommer att vara kompatibla med Playstation 4 Pro. Men om dom kan dra nytta av den nya konsolens kraft är inte klart ännu. Sony hävdar dock att utvecklarna kan, om dom vill, uppdatera sina tidigare speltitlar för att dra nytta av HDR och/eller högre upplösning.

Tillsammans med den nya versionen av Playstation 4 så rullar Sony även ut nya verktyg för spelutvecklare som kommer att kunna välja mellan högre bildfrekvens eller högre upplösta texturer och dylikt. Och således så bör utvecklare kunna göra sceniska delar i spel ännu snyggare medans actionfyllda delar kanske har lite avskalade texturer för att hålla bildfrekvensen på topp.

xjcvgabjfpigkkesey0j

Den nya, slimmade varianten, New Playstation 4 lanseras den 15:e September med ett riktpris på 299 dollar vilket bör hamna på cirka 3 000 kronor. Medans Playstation 4 Pro inte kommer förens den 10:e November med ett pris motsvarande ungefär 4 000 kronor.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid