Ett vanligt Google-konto är idag anslutet till en rad tjänster, och kan innehålla en avsevärd mängd mer eller mindre känslig information. Men vad händer med en användares digitala identitet om denne skulle omkomma? Google låter ger nu användaren förebyggande inställningar för ett sådant scenario.

Surfhistorik och bokmärken i Chrome, inlägg på Google+, dokument i Google Drive och Google Docs, prenumerationer och uppladdade videoklipp på Youtube, kontakter, kalenderilägg och e-post. Beroende på ens användarmönster kan mängder av data husera på Googles servrar knutet till ens Google-konto. En viktig fråga i informationsåldern, inte bara för Google utan också för många andra motsvarande tjänster och leverantörer, är vad som händer om användaren avlider eller av någon annan anledning inte längre kan nyttja sitt konto.

kontohantering2

För att dra sitt strå till stacken i frågan introducerar Google funktionen ”Hantering av inaktivt konto”, som låter dig som användare ställa in vad du vill ska hända med din data om kontot inte längre används. Man kan ställa in efter vilken tidsram kontot räknas som inaktivt, exempelvis några veckor eller ett år, och även få notifikationer efter en tids inaktivitet. De mest framträdande funktionerna är dock att användaren kan välja att antingen öppna upp kontot för upp till tio betrodda kontakter, exempelvis vänner eller familj – eller ta bort kontot helt och hållet tillsammans med lagrad data.

Funktionen finns tillgänglig i skrivande stund på konfigurationssidan för ens Google-konto.

2
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
hurkP25 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Martin Lund
Medlem
Martin Lund

Awesome!

Jag har inte riktigt tänkt på hur jag vill göra det, men att möjligheten finn är det bästa som har hänt med internet på länge!
Detta känns mer personligt än organdonationer i mina ögon.

hurk
Gäst
hurk

Vem skulle vilja donera organ i dina ögon? Kom igen…