Europakommissionen har stämt träff med Facebook, för att granska hur de behandlar människors personliga data. Men kommissionen tänker rikta sig mot alla sociala medier och företag som erbjuder tjänster över nätet, och se om de behandlar personlig data på rätt sätt.

Personlig integritet har alltid varit ett hett diskussionsämne, men på senare år har det blossat upp då lagförslag från diverse länder och myndigheter vill inkräkta på just detta område. En myndighet som tar frågan på allvar är Europakommissionen som nu vill granska bland annat sociala medier för hur de behandlar personlig data. Målet är att få dem att bli mer öppna med exakt hur ens data används.

”I call on service providers – especially social media sites – to be more transparent about how they operate. Users must know what data is collected and further processed [and] for what purposes,” she said. ”Consumers in Europe should see their data strongly protected, regardless of the EU country they live in and regardless of the country in which companies which process their personal data are established,” Viviane Reding, Europakommissionens kommissionär för rättvisa.

Nu i veckan ska Viviane Reding och EU:s dataskyddsparti träffa Facebook, för att kolla upp om de behöver granska sidan som utan tvekan är världens största sociala medium med över 800 miljoner användare. Vad som kan komma att granskas är det EULA (End-user license agreement) som man måste godkänna när man registerar sig på Facebook. Detta avtal låter Facebook idag att använda medlemmarnas data i princip hur de vill.

Problemet idag är att Facebook kan ”tjuvlyssna” på personliga samtal och samla information om användarnas sexuella läggning, politiska ställning, religiösa åsikter och plats. Oavsett vad informationen gäller, kan det passera en tredjepart som granskar den för att sedan se till att en användare får reklam på sin sida som passar dem och deras profil. Det är främst detta som EU hoppas kunna tydliggöra tillsammans med Facebook, så att det är någonting användare är väl medvetna om.

Facebook blir inte ensamma om att granskas, utan flera andra sociala medier och företag som behandlar användardata för syfte av reklam står också på tur. Det är bara naturligt att Facebook blir den första på grund av sin minst sagt massiva storlek och användarbas.

Källa: The Telegraph

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid