Samsung har blivit ett mycket populärt varumärke på senaste tiden och är en av få inom konsumentelektronik som kommer i närheten av samma varumärkeskännedom som Apple. Nu ska företaget ta fram ett helt nytt och ”levande” utseende med samma grupp som tidigare arbetat på Nikes varumärke.

Sydkoreanska Samsung går som tåget på marknaden av smartphones och är även på uppgång med sina surfplattor. Förutom att underminera många andra aktörer på Android-marknaden har företaget lyckats knipa marknadsandelar från Apple. Nu vill Samsung gå ifrån att ses som ett asiatiskt varumärke till något mer ”levande” och internationellt. Ändringarna kommer ske både på samtliga av företagets produkter och i deras marknadsföringskampanjer med ett större fokus på lifestyle.

Till sin hjälp ska Samsung ha samma designteam som tidigare arbetat med Nikes varumärke. Scott Bedbury, en frilanskonsult som tidigare arbetat med Starbucks ska se över projektet. Förutom ett större fokus på lifestyle gissar vi på att företaget kommer knyta samman samtliga konsumentprodukter så att de tillsammans utgör en enad identitet.

”För att designen ska ha en stor inverkan, krävs det engagemang på strategisk nivå,” säger David Hill, vice vd för design hos Lenovo. ”Det kan inte vara en eftertanke eller ett ytligt tillägg som läggs på efter skapandet av en produkt. Samsungs varumärke blev mäktigt i samband med att de tillsatte en Chief Design Officer och gjorde design till en prioritet för företaget. Nu arbetar företaget på att expandera varumärket globalt.”

Samsungs varumärke blev mäktigt först i samband med att de tillsatte en chef för företagets designutveckling. Samsung ska tillkännage sin nya image och planerna för varumärksuppbyggnaden i samband med Consumer Electronics Show i januari, enligt rapporten.


Relaterade artiklar:

4
Leave a Reply

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
d1anny2MorkulRedfactionTempel Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tempel
Medlem
Tempel

Jaha, dags att se sig om efter andra märken, när ett bolag börjar med sånt här så är det inte mig som kund dom söker utan lattedrickande mammor som surfar via starbux wifi på fejsbok och diskuterar senaste löpmodet från najki. Skall dom verkligen gå i den fällan och göra sig förtjänta av sitt öknamn slamsug? Usch!

Redfaction
Medlem
Redfaction

Hmm tänk om de kunde lägga mer krut på att göra skärmar samt tv apparater med bra bild och utan ljusläkage..

Morkul
Medlem
Morkul

Det har funnits rykten lite här och var om detta och det är kul att äntligen få höra lite mer. Ska bli kul att se hur de tänker gå tillväga och vad som egentligen kommer att hända.

Dan Bergsten
Medlem
Dan Bergsten

”Samsungs varumärke blev mäktigt i samband med att de tillsatte en Chief Design Officer”

Haha. Snacka om efterkonstruktion av någon som läst för många amerikanska managementböcker. Samsung blev big-ass-shit i samband med galaxy s2. Det var en grym mobil som såg lite lustig ut. Och som så sålde nåt så ini… som sålde därefter.