På den amerikanska och europeiska marknaden har kinesiska Huawei främst gjort sig kända för 3G- och 4G-modem. Men med en växande ekonomi och tuff konkurrens på den kinesiska budgetmarknaden sätter Huawei sikte på Samsung och Apple som världsledande tillverkare av smartphones.

Huawei är inte nybörjare på telefontillverkning, och förra året såldes hela 32 miljoner smartphones under eget märke. Detta var i sin tur en ökning på 60% från 2011. Intäkterna landade på 7,5 miljarder USD, och förväntas öka till 9 miljarder USD i år. Tillväxten är imponerande, och Huawei vill höja intäkterna till närmare 20 miljarder USD inom fem år, och samtidigt jaga ikapp Apple och Samsung och på allvar etablera sig som ett känt smartphonemärke på den amerikanska och europeiska marknaden.

Huawei har bland annat fått uppmärksamhet för sin jättetelefon Ascend Mate, som innan utannonseringen av Samsung Galaxy Mega 6.3 höll förstaplatsen som världens största smartphoneskärm. Huawei Ascend P1 gjorde sig vid sin utannonsering känd som den då tunnaste smartphonen. Med modeller som dessa har Huawei visat att de tillverkningstekniskt kan stångas med större tillverkare och att de vågar ta risker i sin produktdesign.

Under det fjärde kvartalet 2012 landade Huawei på just en tredjeplats bakom Samsung och Apple, men de behöver hålla platsen ett tag framöver och etablera sig ytterligare i USA och Europa för att på allvar konkurrera med jättarna. Ett steg på vägen är att inleda fler och starkare samarbeten med mobiloperatörerna, vilket redan är på god väg på exempelvis den nordiska marknaden.


Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid