Det finns redan gott om reklam att beskåda på flygplatser som Heathrow i London, men Samsung siktar nu på att slå rekord i flygplatsreklam. Istället för att endast köpa annonsplats på Terminal 5 på Heathrow har de helt enkelt betalat för att hela terminalen under två veckor ska döpas om till Terminal GS5.

Flygplatser är väldigt värdefulla för reklamsyften för företag världen över. Tusentals människor från hela världen passerar genom flygplatser som Heathrow i London varje dag, vilket innebär att alla tänkbara målgrupper finns representerade på en förhållandevis kompakt yta. Men medan många företag håller sig till att öppna butiker på flygplatsen eller hyra in sig på reklamskyltar, så har Samsung tagit ett rejält steg längre i sin marknadsföring.

Från och med den 19 maj kommer nämligen hela Terminal 5 på Heathrow gå under namnet ”Terminal Samsung Galaxy S5” i två veckors tid. I samband med kampanjen kommer samtliga skyltar och skärmar på flygplatsen med referenser till Terminal 5 justeras till ”Terminal GS5”, tillsammans med terminalens hemsida. Det gäller allt från bagageuthämtning och incheckning till restaurangområde och gates.

”We are always looking for ways to maximise brand impact and this activity is testament to that. The partnership with Heathrow Airport and JCDecaux Airport was a one-off opportunity to push the boundaries like no other brand has been allowed to do before.”
– Russel Taylor, Samsung

Det är oklart exakt hur stor budget som ligger bakom kampanjen, men det känns säkert att anta att det inte är några små summor pengar som bytt ägare. Samsung har själva tidigare nämnt att marknadsföring är nyckeln till framgång för företagets mobilindustri, och om inte annat så tyder den här kampanjen på en stor självsäkerhet för det påståendet.

Bild: Gizmodo, original från Terminal 5 Insider, Creative Commons-licens

Källa: Android Central


Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
MarquzzTempel Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tempel
Medlem
Tempel

Får man media att skriva om sin reklamkampanj så har man lyckats. Mission accomplished.

Marquzz
Medlem
Marquzz

Samsung har en PR-budget som matchar typ Sveriges försvarsbudget…