Pixeltätheten hos mobila skärmar verkar ännu inte ha nått ett tak, utan vi fortsätter få se nya rekord från tillverkare som Samsung, LG och Sharp. Nu har sistnämnda visat upp en ny generation IGZO-paneler som är tillräckligt pixeltäta för att ta 4K-upplösning till 5,5-tumsformat.

Nu i veckan visade japanska Sharp upp nya IGZO-paneler med en subpixelstorlek på bara 10,5 mikrometer. Arrangerat i en RGB-matris motsvarar det 34,5 mikrometer per pixel, vilket i sin tur blir hisnande 806 pixlar per tum – den nya tekniken demonstrerades i form av en 5,5 tum stor skärm med Ultra HD-upplösning på 3 840 x 2 160 pixlar.

igzo4k01

De nya skärmarna kommer huvudsakligen riktas mot mobila enheter som surfplattor och mobiltelefoner, men där är såklart frågan om den skyhöga upplösningen faktiskt kommer till nytta. Riktigt intressant är dock möjligheten att använda samma pixeltäthet i exemelvis VR-glasögon, där upplösningen fortfarande är ett stort hinder för inlevelsen.

Sharps nya IGZO-paneler förväntas hitta ut på marknaden under nästa år, och inom en inte allt för avlägsen framtid bör vi räkna med att få se OLED- och AMOLED-paneler nå liknande milstolpar.

Källa: K-Tai (japanska)

Relaterade artiklar

Annons

7
Leave a Reply

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
n0paxGadgetyMichaelJackson123 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
WIRN

varför?

Medlem
WIRN

[quote name=”WIRN”]varför?[/quote]
För att det säljer!

Medlem
WIRN

[quote name=”WIRN”][quote name=”WIRN”]varför?[/quote]
För att det säljer![/quote]
Aha!

Medlem
Arne Berg

Det säljer & att dom får ut fler skärmar per matris när dom säljer dom som massa små, istället för få stora (smart helt enkelt) Förhoppningsvis så blir dom bättre eftersom & priset sjunker så det blir billigare även med stora skärmar sen.

MichaelJackson123
Gäst
MichaelJackson123

Detta används för VR glasögon, när skärmen är liten och nära ögat. Då ser man alla pixlar. Men VR är på väg att växa kraftigt, så det är bra att vara först där.

Gadgety
Medlem
Gadgety

Den pixeltätheten vill jag se på Android Wear.

n0pax
Medlem
n0pax

Jag ser det på följande sätt : )

För min egen del så är inte 4K så viktigt. Men jag gynnas av detta även om jag brukar dra ner grafiken på datorn till low, på dom flesta settings. Då grafikkortsutvecklingen tvingas att utvecklas och jag får bättre grafikkort.

För min egen del så är jag nöjd med pixel tätheten som den är nu. Men jag är inte nöjd med att det laggar. Men mer grafik så krävs det även bättre bredband om spel börjar använda 4K, film etc. Vilket kommer att gynna även oss som sitter med dom gamla spelen ^^