Bränsleceller är en alternativ och miljövänlig energikälla som börjat på fäste bland annat på bilmarknaden. Men även mer mobil teknik, som portabla batterier, finns nu i kikaren med hjälp av ett nytt bränsle från svenska Myfc som utlovas vara 2 – 3 gånger energitätare än ett litiumjonbatteri.

Det svenska företaget Myfc har presenterat en ny generation bränsleceller, tänkta att utmana litiumjonbatterier på den mobila marknaden. Precis som ett batteri så består en bränslecell av en anod, en katod och en elektrolyt som leder joner mellan de två. Men där ett batteri är ett slutet system där två kemikalier reagerar med varandra så använder bränsleceller ett bränsle som reagerar med luft och ger en restprodukt, exempelvis vattenånga eller koldioxid. Det gör bränsleceller till ett potentiellt miljövänligt komplement till uppladdningsbara batterier och en stark konkurrent till icke-uppladdningsbara, då du enkelt kan ta med dig extra bränsle när eluttag inte finns till hands.

powertrekk_charger

Myfc Powertrekk, företagets nuvarande produkt som kombinerar bränslecell med batteri.

De nya bränslecellerna från Myfc får ett betydligt effektivare bränsle än tidigare, som ska kunna leverera 2 – 3 gånger högre energitäthet än ett litiumjonbatteri. Bränslet ska kunna paketeras i ett kreditkortsliknande format och cellen kan användas antingen direkt inbyggt i elektronik eller som en extern laddningskälla. Det nya bränslet ska även vara billigare än tidigare lösningar för att på så sätt kunna konkurrera mot litiumjonbatterier även i prissättning.

Tekniken håller för närvarande på att finslipas inför kommersialisering och massproduktion, så produkter med de nya bränslecellerna bör finnas på marknaden inom två år. Om resultatet är så imponerande som Myfc beskriver kan det verkligen bli en intressant lösning som alternativ till externa extrabatterier, men frågan är vilka framsteg vi kommer få se även från batteriindustrin innan Myfc:s lösning hittar ut i butik.


Relaterade artiklar

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
BlomqvistenCarl HolmbergHenrik Lundgren Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Henrik Lundgren
Gäst
Henrik Lundgren

Några kommentarer: elektrolytens ska specifikt inte leda elektroner då det skulle leda till kortslutning. Däremot ska elektrolyten leda joner. Det kan sägas också att bränsleceller kan ha olika restprodukter beroende på vilket bränsle man använder. Använder man vätgas som bräsnle blir produkten vatten. Använder man däremot metanol som bränsle blir produkten koldioxid och vatten.

Carl Holmberg
Gäst
Carl Holmberg

[quote name=”Henrik Lundgren”]Några kommentarer: elektrolytens ska specifikt inte leda elektroner då det skulle leda till kortslutning. Däremot ska elektrolyten leda joner. Det kan sägas också att bränsleceller kan ha olika restprodukter beroende på vilket bränsle man använder. Använder man vätgas som bräsnle blir produkten vatten. Använder man däremot metanol som bränsle blir produkten koldioxid och vatten.[/quote]

Tack för kommentaren Henrik! Vi har uppdaterat nyheten och förtydligat dessa punkter 🙂

Blomqvisten
Gäst
Blomqvisten

YES! Det är så jädra coolt med den här tekniken och jag hoppas att de kommer med ngt riktigt coolt och slimmat när de släpper nästa produkt. Jag har den första laddaren och den funkar bra men det är alltid kul med nya prylar 8)