Redan vid 2 560 x 1 440 pixlar har en modern mobiltelefon gått långt bortom en nivå där det mänskliga ögat kan urskilja enstaka pixlar, men ännu har vi inte sett slutet på upplösningsexplosionen. Samsung arbetar nämligen på en ny skärm med 11K-upplösning som ska bli färdigställd till år 2018.

Flera moderna flaggskeppstelefoner använder idag QHD-upplösning på 2 560 x 1 440 pixlar, men redan nästa år förväntas de första telefonerna med 4K-paneler på 3 840 x 2 160 pixlar hitta ut på marknaden. Redan där känns det som att jakten på högre skärmupplösningar åtminstone för små paneler som mobilskärmar bör stanna av, men Samsung har meddelat att man ännu inte har några planer på att sakta ner sin marsch mot ännu fler pixlar.

2 250 pixlar per tum

Företaget menar att man arbetar på en ny mobilskärm som kommer lanseras i samband med att vinter-OS i Pyeongchang som går av stapeln 2018, och målet är att ta fram en 11K-panel med inte mindre än 2 250 pixlar per tum. Det motsvarar en mobilskärm på 5,9 tum med 11 520 x 6 480 pixlar  – lite mer än 10 gånger så många pixlar som en 4K-panel.

Arbetet sponsras av den sydkoreanska regeringen som bidrar med 26,5 miljoner dollar, och utöver en hisnande upplösning är tanken att den nya skärmen ska få en slags virtuell 3D-teknik som ger känslan av ”riktig” stereoskopisk 3D på en 2D-bild. I och med att panelen fortfarande är under utveckling finns det sparsamt med teknisk information, men det känns rimligt att anta att det kommer röra sig om någon form av OLED-panel.

Källa: FlatpanelsHD


Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
LoppanHmetalmumin Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
metalmumin
Gäst

Samtidigt har vi 1667 ppi displayen från Fraunhofer Institutet, med 5 subpixplar per pixel: RÖD, GRÖN, BLÅ VIT, FOTODIOD. Fotodioderna gör så displayen kan följa ögonen, vilket kommer vara viktigt för Google Glass, samt VR.

Varför VR? Jo, för att inget grafikkort kommer kunna rendera spel i 11K á 60fps inom ens 2 år – istället kommer renderingskraften fokuseras där ögonen tittar, därmed avlasta kislet.

http://www.phonearena.com/news/1667-pixels-per-inch-Hands-on-with-a-micro-OLED-bi-directional-display_id70242

LoppanH
Medlem
LoppanH

Tog en promenad igår och det slog mig att verkligheten har en enorm upplösning på grafiken och tänkte när kommer det en dator skärm där man inte kan se pixlarna utan lupp.