Utvecklingen på elektronikmarknaden går i rasande takt och våra produkter blir bara kraftfullare för var dag som går. När ExpertsChange presenterar en grafisk överblick på utvecklingen inom beräkningskraft de senaste 50 åren finns det fler häftiga jämförelser. Som att det går fem PS2-konsoler på en Galaxy S6-smartphone eller två Iphone 4 på varje Apple Watch.

I takt med en krympande tillverkningsteknik och ytterligare tekniska genombrott lyckas kretstillverkare pressa in allt mer prestanda i de processorkretsar som idag används i allt från datorer till smarta klockor. På ExpertsChange har man tagit fram en talande grafisk jämförelse av skillnaderna i beräkningskraft på historiska och nutida produkter där vi ser smått hissnande utveckling när vi jämför kretsarnas beräkningskraft.

Genom att jämföra antalet flyttalsberäkningar per sekund (FLOPS) på olika kretsar får man en hyfsad överblick kring hur beräkningskraften ökat genom åren. Det är mycket mer än bara antalet FLOPS som räknas när man tittar på prestandan i en krets eller en produkt men jämförelsen är trots allt intressant och aktuell.

Apple Iphone 4 lika kraftfull som en superdator från 80-talet

Några intressanta axplock är hur Cray Researchs superdator Cray-2 erjöd 1,9 GFLOPS beräkningskraft när den lanserades 1985, vilket kan jämföras med en idag smått föråldrar Iphone 4 smartphone och dess 1,6 GFLOPS beräkningskraft.

Tittar vi på dagens smartphones är det Samsung Galaxy S6 som allt som oftast tar täten i prestandalistorna med sin Exynos 7420 processor och dess beräkningskraft på 34,8 GFLOPS motsvarar inte mindre än fem stycken Playstation 2-konsoler som vardera är kapabla att leverera 6,2 GFLOPS beräkningskraft. Galaxy S6 har för övrigt 3 gigabyte minne medan Playstation 2 får nöja sig med 32 megabyte.

Fler talande jämförelse hittar ni i ExpertsChange grafik här nedan.

ExpertschangeCPU

Läs även

Annons

8
Leave a Reply

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
WolfeyeS0urcerr0RMorkulSkuggan777 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
odincoin
Gäst

Tycker det blir fel när man bara tittat på klockfrekvens. Klockfrekvens * ipc är det som räknas.

metalmumin
Gäst
metalmumin

Super intressant! Perfekt för pedagogiska syften som att utbilda sina syskon inom datorarkitektur!

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”odincoin”]Tycker det blir fel när man bara tittat på klockfrekvens. Klockfrekvens * ipc är det som räknas.[/quote]

Klockfrekvensen är som du säger inte speciellt att jämföra CPUs på men FLOPS finns ju även på bilden och det är ett utmärkt mätvärde.

Edit:
Att använda IPC för att jämföra CPUs kan dessutom bli helt missvisande när det inte är samma arkitektur. Är det samma arkitektur så är det oftast inga problem men börjar du jämföra CISC och RISC CPUs med varandra så kan PIC bli mycket missvisande.

Skuggan777
Gäst
Skuggan777

Eller 5 stycken iPhone 6 enligt denna lista, vart är vi på väg?:)

Medlem

6.2Gflops GPU hävdar Samsung. Detta är förstås helt fel; PS2 hade ingen GPU alls, 6.2GFlop var ju prestandan för den rätt överdimensionerade processorn (för sin tid), grafikdelen i PS2 hade inga flyttalsprestanda ö.h.t. Allt den kunde göra var enklare heltalsmatte genom att rita transparenta texturer i lager ovanpå varandra. Man tycker att ett storföretag som Samsung borde kunna få rätt på detaljerna även i sin marknadsföringsskit, fast detta är väl inte det stora misstaget egentligen. Grundproblemet ligger väl i att jämföra sig med PS2 till att börja med, en konsoll som idag är så gammal att många kids knappt kommer… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Lenny Valentin”]6.2Gflops GPU hävdar Samsung. Detta är förstås helt fel; PS2 hade ingen GPU alls, 6.2GFlop var ju prestandan för den rätt överdimensionerade processorn (för sin tid), grafikdelen i PS2 hade inga flyttalsprestanda ö.h.t. Allt den kunde göra var enklare heltalsmatte genom att rita transparenta texturer i lager ovanpå varandra. Man tycker att ett storföretag som Samsung borde kunna få rätt på detaljerna även i sin marknadsföringsskit, fast detta är väl inte det stora misstaget egentligen. Grundproblemet ligger väl i att jämföra sig med PS2 till att börja med, en konsoll som idag är så gammal att många kids… Läs hela »

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Kraften finns, men batteriet sugs ut väldigt snabbt när man försöker pressa sin telefon på det viset.
När man för 7 år sen började läsa om påståendet från elektronikjättar att snart har man Xbox360/PS3 kraft i sin mobil så kändes det som skitsnack.
I ”vissa” avseenden är man där och har tom passerat, men det blir så när man programmerar med högre respekt för arkitekturernas brister.

Trots allt jävligt häftigt att Xbox360 med 203W psu bara är några ggr kraftfullare än GS6 med några ynka watt under denna belastning.

Wolfeye
Gäst
Wolfeye

[quote name=”Lenny Valentin”]6.2Gflops GPU hävdar Samsung. Detta är förstås helt fel; PS2 hade ingen GPU alls, 6.2GFlop var ju prestandan för den rätt överdimensionerade processorn (för sin tid), grafikdelen i PS2 hade inga flyttalsprestanda ö.h.t. Allt den kunde göra var enklare heltalsmatte genom att rita transparenta texturer i lager ovanpå varandra. Man tycker att ett storföretag som Samsung borde kunna få rätt på detaljerna även i sin marknadsföringsskit, fast detta är väl inte det stora misstaget egentligen. Grundproblemet ligger väl i att jämföra sig med PS2 till att börja med, en konsoll som idag är så gammal att många kids… Läs hela »