Microsoft DirectX 12 har stor potential att skaka om spelvärlden. Tidiga tester visar hur mycket bättre den nya tekniken verkligen är än DirectX 11 och AMD Mantle. Med förbättringar inom hantering av minne, CPU och GPU finns möjlighet för vissa spel att prestera upp till fyra gånger bättre, med samma hårdvara installerad.

Det är ofta förbättringar i hårdvara som driver prestanda inom spelgrafik framåt men ibland kan också drivrutiner och annan typ av mjukvara göra stor skillnad. Genom introduktionen av DirectX 12 och Windows 10 hoppas Microsoft på  en stor prestandaförbättring, endast genom att uppdatera mjukvara. I det kommande operativsystemet finns inte bara stöd för DirectX 12, utan också unikt stöd för Windows Display Driver Model 2.0 (förkortat WDDM 2.0). Denna nya drivrutinen blir Microsofts största uppdatering av hur Windows hanterar grafik sedan introduktionen av Windows Vista. WDDM 2.0 ger stora förbättringar inom operativsystemets hantering av arbetsminne och CPU. Dessa förbättringar ger processorer möjlighet att skicka fler instruktioner till grafikkretsen på kortare tid och därmed ha potential att förbättra systemets grafikprestanda.

AnandTech har nyligen testat mjukvara som är tänkt att demonstrera kraften i DirectX 12 och WDDM 2.0. Testerna grundas på tidiga drivrutiner och APIer från NVIDIA, AMD och Microsoft samt spelet Star Swarm som bygger på Oxides Nitrous-motor. Testet är noga utvalt för att demonstrera fördelarna som finns med att använda DirectX 12 och ska med andra ord ses som en indikation av de bästa resultat vi kan komma att se med det färska grafikgränssnittet. Det ska samtidigt poängteras att demonstrationen bygger på tidiga versioner av kommande mjukvara som har många månader kvar till en skarp lansering. Testet pekar ändå på den typ av prestanda vi kan vänta från Windows 10 med WDDM 2.0 och DirectX 12.

DX12Windows10

DirectX 12 och Mantle ger snarlika prestandavinster

DirectX 12 kan liknas vid AMD Mantle då det ger spelutvecklare möjlighet att på effektivare sätt utnyttja funktioner och beräkningsenheter i grafikprocessorer. Detta ger dem större möjlighet att krama ut så mycket kraft som möjligt från varje GPU. Tillsammans med WDDM 2.0 har dock DirectX 12 en av sin största landvinning på CPU-sidan. Förbättringar i hur processorer hanteras gör som nämnt att en speldators flaskhals kan flyttas från processorn till grafikkortet. Detta betyder att grafikkortet får mindre tid att vila och kan pressa ut mer kraft än tidigare.

Enligt AnandTechs tidiga tester är det grafikkort från Nvidia som gynnas mest av detta, även om AMD:s enheter generellt sett erbjuder liknande prestanda vid användning av Mantle. I ett test med Nvidia GeForce GTX 980 höjdes den genomsnittliga bilduppdateringsfrekvensen i Star Swarm från 26,7 bilder per sekund med DirectX 11 till 66,8 med DirectX 12 – en förbättring med 150 procent. Med ett AMD Radeon R9 290X-kort ökades uppdateringsfrekvensen i samma test från 8,3 till 42,9 bilder per sekund – förbättring med 415 procent.

71450

Den ökade grafikprestandan kan kopplas direkt till den mängd tid det tar för processorn att skicka en förfrågan om databehandling av grafikprocessorn. Denna förkortade tidsperiod gör att grafikprocessorn kan behandla större mängd data på kortare tid. Enligt AnandTech kan denna tid sänkas från DirectX 11:s 111,5 millisekunder med AMD Radeon R9 290X till 4,8 millisekunder med DirectX 12.

Ökad prestanda gör höjd energiförbrukning

Denna ökade CPU-effektivitet gör också att kraven på processorn kan sänkas. När flaskhalsen flyttats från CPU till grafikkortet räcker det, i flera av AnandTechs tester, med två processorkärnor i ett Intel Core i3-chipset för att driva även relativt kraftfulla grafikkort. Detta betyder inte nödvändigtvis att datorns energikonsumtion kan sänkas. Eftersom grafikkortet kan köras snabbare, utan att vänta på instruktioner från processorn, ökar också energikonsumtionen i takt med prestandan. Om grafikprestanda inte är prioriterade kan troligen energikonsumtionen minskas, vilket skulle kunna ge bättre batteritid för mobila produkter vid bibehållen prestanda.

71451

DirectX 12 finns redan tillgängligt i Windows 10 Technical Preview men kan inte användas av vanliga användare då det saknas officiellt stöd både i drivrutiner och spel. Detta kan komma att ändras lagom till GDC 2015 som börjar den 2 mars. Rykten pekar på att både AMD och NVIDIA har planer på att lansera betaversioner av sina respektive drivrutiner i samband med denna mässa. Vid samma tillfälle kommer Microsoft berätta mer om vad DirectX 12 kan göra för spelare i form av både prestanda och utökad funktionalitet.

Källa: AnandTech

Relaterade artiklar

10
Leave a Reply

Please Login to comment
10 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
S0urcerr0Rdlq84MissPenguinNiabureth Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Robin Larsson
Medlem
Robin Larsson

Oj, förväntade mig att DX12 skulle vara snäppet vassare än Mantle. Kan det bero på beta stadie av DX12, bristande stöd från AMDs kort eller att Mantle helt enkelt är bra.

bennyvb
Gäst
bennyvb

Hoppas denna spelsatsning innebär bättre bakåtkompabilitet också. Vore kul att spela de gamla klassikerna igen…

Medlem
Arne Berg

det mest intressanta med dx12 är dom nya funktionerna i dx11.3 inte fjollet med att spara cpu prestanda(är väl bara svaga AMD kärnor som har nytta av detta)
ja även möjligheten att skriva mer specifikt för fler kärnor e ju trevligt oxå Ser fram mot win 10 & 11.3
Jag ser hellre fler nya funktioner bättre grafik än anpassning till mobilt fjoll & plattor eller klena cpu er med inbyggd grafik.
(Väntar dock med spänning för att se om det blir nya funktioner med nya gk framöver till dx12 vore kul)

Medlem
Arne Berg

[quote name=”Oldvikingschool”]Oj, förväntade mig att DX12 skulle vara snäppet vassare än Mantle. Kan det bero på beta stadie av DX12, bristande stöd från AMDs kort eller att Mantle helt enkelt är bra.[/quote]
typ dom 2 1a läs anantechs artikel om samma test mantle har vissa problem med inkonsekvens i bilder. men är inte ett stort hinder , men vore bra om dom la ner det nu, det räcker med open gl & DX
AMD s mantle e bra för AMD s kort men inget mer & som push på microsoft

RackhamDenRöde
Gäst
RackhamDenRöde

Intel kan inte vara helt lyckliga över detta…

Niabureth
Medlem
Niabureth

[quote name=”Ase”][quote name=”Oldvikingschool”]Oj, förväntade mig att DX12 skulle vara snäppet vassare än Mantle. Kan det bero på beta stadie av DX12, bristande stöd från AMDs kort eller att Mantle helt enkelt är bra.[/quote]typ dom 2 1a läs anantechs artikel om samma test mantle har vissa problem med inkonsekvens i bilder. men är inte ett stort hinder , men vore bra om dom la ner det nu, det räcker med open gl & DXAMD s mantle e bra för AMD s kort men inget mer & som push på microsoft[/quote] Lägga ner Mantle… hur tänker du där? Mantle kommer med största… Läs hela »

Medlem
Arne Berg

[quote name=”Niabureth”][quote name=”Ase”][quote name=”Oldvikingschool”]Oj, förväntade mig att DX12 skulle vara snäppet vassare än Mantle. Kan det bero på beta stadie av DX12, bristande stöd från AMDs kort eller att Mantle helt enkelt är bra.[/quote]typ dom 2 1a läs anantechs artikel om samma test mantle har vissa problem med inkonsekvens i bilder. men är inte ett stort hinder , men vore bra om dom la ner det nu, det räcker med open gl & DXAMD s mantle e bra för AMD s kort men inget mer & som push på microsoft[/quote] Lägga ner Mantle… hur tänker du där? Mantle kommer med… Läs hela »

MissPenguin
Medlem
MissPenguin

[quote name=”Ase”]Bekymmret ær att det bara ær AMD s grafikkort som sdødjer Mantle & på Linux sidan så finns redan open GL. Intel tilverkar flest grafikkort amd & nvidia ær små i jæmførelse.[/quote]
Intel tillverkar flest grafikkort för andvändare som inte bryr sig om grafik…

Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

[quote name=”Ase”]det mest intressanta med dx12 är dom nya funktionerna i dx11.3 inte fjollet med att spara cpu prestanda(är väl bara svaga AMD kärnor som har nytta av detta)ja även möjligheten att skriva mer specifikt för fler kärnor e ju trevligt oxå Ser fram mot win 10 & 11.3 Jag ser hellre fler nya funktioner bättre grafik än anpassning till mobilt fjoll & plattor eller klena cpu er med inbyggd grafik.(Väntar dock med spänning för att se om det blir nya funktioner med nya gk framöver till dx12 vore kul)[/quote] Testerna ovan är gjorda med en i7, så att ”bara… Läs hela »

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Powerconsumption graferna gör mej väldigt konfunderad… Ska inte GTX 980 vara mycket strömsnålare än 290X under ”load”??? Varför skiljer det sej så lite mellan dessa 2 grafikkorts strömförbrukning i detta test? Är testet fake eller vad är det frågan om???