id Software får ses som fader till PC-skjutare, och innovatörer när det kommer till 3D-grafik i spel. Deras senaste titel, Rage med nya spelmotorn id Tech 5 imponerade recensenter med sin grafik och väldetaljerade miljöer men PC-versionen saknar både avancerade grafikinställningar och lider av ett jobbigt problem med hoppande texturer.

Den nya speltiteln Rage har hyllats av recensenter och publikationer världen över för sin imponerande grafik, även för konsoler som Xbox 360 och PlayStation 3. id Software lovade att ge grafik i världsklass för konsoler, samtidigt som man gör detta med 60 fps och det verkar som att de har lyckats. Men allting har ett pris och det gäller även den här gången.

Rage

För att ge både bra grafik, och hög bildfrekvens (FPS) har man sett till att spelmotorn id Tech 5 automatiskt skalar efter den tillgängliga hårdvaran och resurserna. Enligt id Software är spelet tänkt att spelas med 60 fps, och därför skalar motorn automatiskt sig själv upp, eller ned för att möta denna siffra. Det är en smart lösning för konsoler men lösningen gäller även PC-versionen. Till PC finns dessutom bara fyra grafikinställningar: upplösning, ljusstyrka, anti-aliasing (AA) och GPU omkodning.

“This is a feature of the id Tech 5. The Engine automatically adjusts to your hardware to ensure the best performance and graphics the hardware can provide.

For example: You have a video card with 512MB VRAM, 4GB of normal RAM and a decent processor. Now the id Tech 5 adjusts the quality of the Level of Detail to the available resources. If you have twice the RAM the engine scales dynamically up to it, improves the textures and objects in the far look sharper and more detailed. At the same time the engines tries to keep running at 60 FPS even though this is not also possible – dependent on the situation,” Tim Willits, ledande designer av Rage.

För PC som ska kunna erbjuda den hårdvara som krävs för att driva spelet blir det här ett problem. Inte minst är det tragiskt att en aktör som id Software begränsar de avancerade grafikinställningarna, utan att hoppande texturer blir den stora delen i spelmotorns kompromiss efter 60 fps. Den laddar helt enkelt inte tillräckligt med texturer för den miljö man befinner sig i, vilket resulterar i det vi kallar hoppande texturer. Problemet är mest uppenbart när man vänder på sig, och det gäller även de som har hårdvara i det högre segmentet.

Lägg märke till höger och vänster sida när karaktären vänder på sig.

Problemet ska mest vara uppenbart på AMD-grafikkort (klippet ovan använder Core i7-2600K och NVIDIA GTX 580), men de senaste drivrutinerna från AMD skräddarsydda för Rage har gjort problemet bättre. Problemet kvarstår och bollen ligger inte på NVIDIA eller AMD:s bollplan att fixa till det utan det är id Software. Spelmotorns funktioner uppskattas säkert av många användare eller så kallade casual gamers om. Men att spelet helt saknar avancerade grafikinställningar och att denna skalningsfunktion inte går att stänga av irriterar många användare som i kommentarer på nätet säger att det förstör hela spelupplevelsen.

TexturePop1 TexturePop2

Ett tydligt exempel på hoppande texturer, det här fenomenet ska vara väldigt vanligt när man spelar Rage. Bildexemplet kommer från Duke Nukem Forever men illustrerar samma problem som i Rage väldigt väl.

Bildkälla: HotHardware

Någonting vi borde kunna vänta oss är att det kommer en patch för att fixa till deras automatiska skalning, då den inte ska fungera helt som planerat. id Software har ännu inte sagt att man tänkt låsa upp avancerade inställningar för PC-versionen, eller om det finns ett sätt att stänga av deras skalningsfunktion i id Tech 5. Det är någonting vi verkligen hoppas på, då Rage och den nya spelmotorn id Tech 5 med sina megatexturer annars imponerar på det grafiska.

Källa: DSOGaming

17
Leave a Reply

Please Login to comment
17 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Jacob HugossonPsynoKhi0Viking1962McKinleymitrix Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

Ynkligt att en så kunniga programmerare från ID Software släpper sånt skit. Ser inte klokt ut. Ibland ser texturerna ut som om det vore DX7. Jag har också sett den videon Jakob länkade till

Anton Karmehed
Admin

Det är verkligen beklämmande att se från det företag som mer eller mindre gjort 3D-grafik till vad det är idag på PC-plattformen.
Jag förstår förvisso tanken att göra grafikmotorn intelligent men att man inte låter avancerade användare ta sig förbi detta är ju helt oförklarligt.

hymer
Medlem
hymer

Usch smartidiots inlägg var hemskt 🙁 Men detta är ju rätt vanligt på UE med? DNF, RO2, The saboteur har jag märkt av detta problemet med. Visst då är det mer segladdade texturer men ändå.

Medlem
Kaleid

”don’t be too proud of this technological terror you’ve constructed”

Per SJöberg
Medlem
Per SJöberg

Tekniken är rätt revolutionerande men tyvärr så är inte hårdvaran där riktigt. Måste hålla med om att det är lite tragiskt att den sista finputsningen inte finns vid launch.

Angående videon så streamas faktiskt texturerna ännu sämre när man använder program som spelar in från skärmen och sparar på disk(om disken är mekanisk och samma disk används för att läsa texturerna).

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

Hmm jag tvivlar på att man kan lägga all skuld på iD vad det gäller texturerna (och folk som inte har någonting bättre att göra än att raskt vända på sig med 180 grader? Mja, de har nog andra problem, tycker jag…)
Däremot att inte låta PC-användarna pilla med avancerade inställningar är oacceptabelt. Jag [b]avskyr[/b] ”Pappa vet bäst”-tankesättet. Det är [b]MIN[/b] dator, är ni snälla. Jag kan ta ansvar för det jag kör på den.

mitrix
Medlem
mitrix

Vad som upprör mest är väl ändå att det är id som har släppt det här, id har ju varit lite av PC-spelares gullpojke och alltid satt dem i första rummet. Sen kommer de med sitt första spel någonsin som också gjorts för konsol och så verkar de kasta allt det ut ur fönstret. Mest förvånande är kanske att supernörden Carmack accepterar detta, han om någon hade jag väntat mig inte skulle släppa sin nya undermotor innan den var så überoptimerad den kunde bli! Tror dock det i slutändan har att göra med att efter så lång utveckling behövde de… Läs hela »

McKinley
Medlem
McKinley

Jag tror ändå att jag kommer få massa roliga timmar framför mig nu när jag är krasslig och är hemma från jobbet.
Ge mig det genast!

Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

[quote name=”PsynoKhi0″]Hmm jag tvivlar på att man kan lägga all skuld på iD vad det gäller texturerna (och folk som inte har någonting bättre att göra än att raskt vända på sig med 180 grader? Mja, de har nog andra problem, tycker jag…)Däremot att inte låta PC-användarna pilla med avancerade inställningar är oacceptabelt. Jag [b]avskyr[/b] ”Pappa vet bäst”-tankesättet. Det är [b]MIN[/b] dator, är ni snälla. Jag kan ta ansvar för det jag kör på den.[/quote] Man kanske inte kan lägga hela skulden på ID Software, men företaget måste väl ha testat spelet innan det släpps, eller har dom inga testare… Läs hela »

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

[quote name=”Viking1962″]Man kanske inte kan lägga hela skulden på ID Software, men företaget måste väl ha testat spelet innan det släpps, eller har dom inga testare nu för tiden?[/quote]
Det har de säkert gjort. Frågan är hur de gjorde det… Jag ska nog avvakta iDs reaktion till all kritik de kommande veckorna.

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

[quote name=”smartidiot89″]
Spelmotorn laddar inte tillräckligt med texturer, även om nyare drivrutiner från AMD och NVIDIA är bättre anpassade för titeln kanske inte kommer visa upp detta fel lika mycket, så kommer det fortfarande att kvarstå.

Det räcker med att id Software låter användare stänga av den här automatiska skalningen så ska problemet vara ur världen…[/quote]
Kanske… Som sagt, jag avvaktar…
Förresten Jacob, de 2 bilderna som ska visa texturhopp är tagna från Duke Nukem Forever, kanske värt att poängtera.

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

Dubbelpost…

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

[quote name=”smartidiot89″]Problemet är lika uppenbart på konsol så jag ser inte hur det är något AMD och NVIDIA kommer kunna lösa med drivrutiner. id Software får helt enkelt fixa till det, problemet är ju uppenbart till och med bara man vänder på sig för att gå till höger eller vänster. Jag är personligen ingen som kräver hög grafik, men det är ju bara en bygg som förstör hela upplevelsen. Ser fram emot vad id Software har att säga, tycker återigen det är tragiskt att dem av alla valt att gå denna väg. Det kan vara bra att lägga till, tackar![/quote]Grejen… Läs hela »