Rise of the Tomb Raider får nu utökat stöd för Directx 12 och det verkar vara goda nyheter för AMD men sämre nyheter för förra generationens Nvidia-kort.

Rise of the Tomb Raider får i sin senaste uppdatering utökat stöd för Directx 12 där det bland annat öppnas upp för att använda flera grafikkort i Crossfire- eller SLI-konfigurationer men också asynchronous compute samt v-syncinställningar.

OC3D har man utfört tidiga tester på DX12-versionen av spelet och konstaterat att AMD:s Graphics Core Next-arkitektur får en märkbar prestandaökning med DX12-aktiverat, vilket man testat med ett Radeon RX9 Fury X. I testslingan för spelet ökar bildfrekvensen med mellan 8-18 procent beroende på grafikinställningar i 4K-upplösning.

Nvidia å andra sidan tappar viss prestanda när OC3D kör samma jämförande tester med ett Geforce GTX 980 Ti. Uppgifterna om Maxwells eventuella stöd för Asynchronous Compute går fortfarande isär men resultaten i Rise of the Tomb Raider indikerar att stödet i bästa fall är bristfälligt. Intressant i synnerhet med tanke på att Nvidia har flera Geforce-exklusiva funktioner aktiverade i Rise of the Tomb Raider och ser ut att ha jobbat nära med utvecklarna under spelets utveckling.

Grafikkort_GTX_980_Ti_vs_R9_Fury_XMedan vi fortfarande inte sett några mer seriösa tester av DX12-stödet i Rise of the Tomb Raider med Nvidias nya Pascal-arkitektur verkar det åtminstone som att Geforce GTX 900-ägare bör fundera en extra gång innan det aktiveras och kanske hålla sig till Directx 11. Radeon-ägare bör däremot se märkbara prestandavinster med kort som använder sig de senare generationerna av AMD:s grafikkort (Radeon HD 7000-serien och senare).

Directx 12 eller ej
Hur viktigt är det för dig med god prestanda med Directx 12 aktiverat?
Annons

5
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
2 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
MorkulAnton KarmehedJacozzGambit_2KIce Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Ice
Gäst
Ice

Klart att god DX12 prestanda är att föredra,,DX12 är framtiden oavsett om man vill eller inte. Tvivlar starkt att vulcan att kommer få någon märkbar synlighet. Bara att se hur det har gått för OpenGl i tiderna.. Fastän Open GL hade öppet mål mot DX en tid.

Morkul
Medlem
Morkul

Då det är många som vägrar att gå över till Windows 10 samt att Linux gör stora framsteg framförallt med SteamOS så ska man inte förkasta Vulcan helt.

Gambit_2K
Medlem
Gambit_2K

Hmm vänta nu jag trodde Rise of the Tomb Raider var en ”nVidia titel”. Var det inte bara i första Tomb Raider spelet AMD som AMD hjälpte till med. I bästa fel är det åtminstone en ”delad” nVidia och AMD titel då det använder nVidia exklusiva tekniker

http://www.geforce.com/whats-new/articles/rise-of-the-tomb-raider-pc-tech-trailer

Jacozz
Gäst
Jacozz

Historien upprepar sig. Nvidia vinner alla speltester med sina modeller vid release. Spola fram ett år och AMD:s vinner testerna med samma kort som man förlorade med vid release. Tillfällighet? Inte alls. Fundera på det en stund.