Remedy lovar att uppdatera sin senaste stortitel, Quantum Break, med prestandaförbättringar och buggfixar – men stöd för multi-GPU finns inte på kartan.

Quantum Break släpptes i början av månaden som en av vårens mest efterlängtade stortitlar till PC och Xbox One, och som ett av de första stora PC-spelsläppen som är byggt helt och hållet för DirectX 12. Det faktumet gör det desto mer förvånansvärt att spelet inte fått stöd för att använda flera grafikkort i Crossfire eller SLI, trots att det är en funktion som DirectX 12 är tänkt att förbättra både för utvecklare och slutanvändare.

Inga planer på multi-GPU

Remedy, studion bakom Quantum Break, har under veckan gått ut med löften om att uppdatera spelet för att rota ut diverse buggar, prestandaproblem och andra barnsjukdomar inom en snar framtid. Hickande prestanda och brist på inställningsmöjligheter är två problem som utvecklaren lovar att plåstra ihop – men det finns inga planer på att komplettera med stöd för flera grafikkort.

”Quantum Break on Windows 10 unfortunately doesn’t support DirectX 12 multi-GPU rendering,’ the team explained. ’Due to the engine architecture, the work needed to support multiple GPUs would have been significant and out of scope for Remedy for Quantum Break.”

Enligt utvecklaren skulle det tillskottet innebära för mycket arbete och strul för att implementera i spelets motor, och kommer det utebli helt. Det faktumet understryker att Quantum Break i första hand utvecklades för Xbox One, men känns fortfarande egendomligt med tanke på hur mycket vikt Microsoft och Remedy lägger på att framhäva spelet som en modern DirectX 12-titel.

Det kompletta uttalandet och en utförlig uppdateringslogg fdinns att läsa på Remedys hemsida.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments