PlayerUnknown’s Battlegrounds utvecklare PUBG Corp har i ett blogginlägg bett om ursäkt för undermålig prestandaoptimering av spelet och redovisar ny plan för att motarbeta problem som spelet drabbats av.

PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) fortsätter att vara ett högst populärt spel. Trots hård konkurrens från utmanare som Fortnite. Spelet har utökats med nytt innehåll relativt regelbundet sedan det först dock upp via Steams Early Access.

Spelet har dock länge fått kritik för sin prestanda där sub-optimala mängder bildrutor per sekund utvinns trots maxad belastning på hårdvaran. Spelets utvecklare PUBG Corp är mycket väl medvetna om att ett bättre jobb med prestandaoptimeringarna kan göras och lovar att saker och ting kommer att ändras.

I ett blogginlägg medger utvecklarna att man fokuserat för lite på att optimera spelets prestanda. Studion presenterar även en ny plan där man planerar att förbättra prestandan och spelupplevelsen på tre olika håll.

Det första steget blir att prestandaoptimera spelet ytterligare för bättra prestanda på spelarnas hårdvara. Flera bidragande faktorer till överbelastade grafikkort ska ha identifierats och lösningar på dessa utvecklas omgående.

Även optimeringar till spelets servrar är att förvänta. Utvecklarna planerar att sänka den tid det tar att skicka data mellan servrarna och klienterna. Något som förhoppningsvis kommer att leda till lägre latens i spelet och att föremål som vapen laddas in snabbare.

Ett annat problem som spelet dragits med är fuskare. PUBG Corp har under de senaste månaderna introducerat nya system för att fånga fuskare. Dock är det fortfarande ett problem som plågar spelet. Utvecklarna nämner i sitt blogginlägg att ännu mer fokus på just detta problem och nya system för att förhindra fusk och även straffa fuskare har introducerats i spelet.

Hur väl PUBG lyckas hålla sin del av marknaden återstår att se. Tidigare nämnda utmanaren Fortnite har rullat fram som en ångvält och ser ut att fortsätta hålla bra momentum. Prestandaoptimeringar och förbättrade system för att bekämpa fuskande är något som alla spelutvecklare behöver fokusera på om man vill hålla sin produkt relevant.

Fortnite drog in 233 miljoner dollar under mars månad

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid