900 megahertz-bandet kommer troligen inte bli tillgängligt för de svenska teleoperatörerna till den grad som tidigare väntat. Post- och telestyrelsen föreslår nu att datumet för nya regler för bandet flyttas fram 12 månader. Förklaringen är de svenska tågoperatörerna som inte haft tillräckligt mycket tid att ersätta sin utrustning.

Den 1 juli 2015 var det tänkt att ett frekvensband skulle öppnas upp för bredare användning av de svenska teleoperatörerna. En ökning av användandet av 900 megahertzbandet skulle göra det lättare för telebolagen att bygga ut och förbättra sina mobila telenät, särskilt i glesbefolkade områden. I ett nytt förslag från Post- och telestyrelsen kommer det nya bandet inte öppnas upp förrän tidigast 1 juli 2016. De svenska tågföretagen som använder sig av samma frekvens för kommunikation via GSM-R-systemet har inte haft tillräckligt mycket tid att installera filter som kan filtrera bort teleoperatörernas trafik. Tåg som inte har filter installerade kan få problem med sin kommunikation, vilket kan bli en säkerhetsrisk.

Trafikverket håller med

I mars beslutade Trafikverket att alla tågoperatörer var tvungna att installera filter på alla tåg som kör på svenska järnvägar från och med den 1 juli 2015. Eftersom tågoperatörerna inte gått med på detta har både Trafikverket och Post- och telestyrelsen kommit fram till att det bästa alternativet för samhället är att vänta med lanseringen av 900 megahertzbandet till 1 juli 2016.

”Det är två viktiga samhällsintressen som måste balanseras – bättre täckning och fungerande och säker tågtrafik. Den slutsats jag har dragit av vårens dialog är att den lösning som nu återstår är att besluta om ytterligare ett år av begränsningar för mobiloperatörerna. Det förslag vi lämnar i dag skulle innebära att de svenska mobiloperatörerna visar ett stort samhällsansvar samtidigt som tågoperatörerna får en ny tidplan som de måste leva upp till.” säger Göran Marby, PTS generaldirektör.

Förslaget ligger på remiss under de två kommande veckorna.

Uppdatering: Inlägget har uppdaterats för att förtydliga vad som var tänkt att hända den 1 juli. (30 april 08:39)

Källa: PTS

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
GadgetyLäggNer!!this Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
this
Medlem
this

Fyfan va värdelöst, vi har redan fått vänta jätte länge på förbättrad täckning. Tågoperatörerna har haft lång tid på sig att fixa detta och därför tycker jag man nu måste ge straff om de inte installerar sina filter. Annars kan de hålla på o vägra hur länge som helst.. Det blir Sveriges infrastruktur som blir lidande.

LäggNer!!
Gäst
LäggNer!!

Ja, de där verkar inte kunna fixa något. Är det inte dags att anse järnvägarna vara ett föråldrat, förlegat och fördröjande färdsätt som bara verkar finnas för att sätta käppar i hjulen på alla andra?? Jag menar, de hinner inte med, de hinner inte iväg, de hinner inte i tid, de hinner inte laga/reparera, de hinner inte bygga nytt och de hinner inte uppgradera. Allt de hinner med är att förhindra, försena och ställa till med allmänt kaos i stället för att låta modernare och bättre transport- och informationsvägar ta över.Avsluta Banverket, sälj SJ till lägstbjudande och sluta med skattefinansierat… Läs hela »

Gadgety
Medlem
Gadgety

De har inte tid att köra tågen heller. Vilken miss att dela upp ansvaret mellan banverk och tågtrafik. McKinsey utredning till grund för det beslutet?