Vi har nyligen korat Sveriges Snabbaste PC men vilka datorer och killar är det då som tagit hem 2006 års titlar, det tittar vi närmare på i vår vinnarartikel för SMPC2006.

Under december månad 2006 gick för femte året i rad det svenska mästerskapet i datorprestanda av stapeln här på NordicHardware. Med större prispott än någonsin, ett värde över 85 000 kronor, och sett till fjorårets succéresultat i åtanke hade vi alla högt ställda förväntningar. Utan tvekan lyckades också SMPC2006 bära våra förväntningar och kanske bäst av allt var att vi fick se tre helt olika scenario för våra tre tävlingsgrenar. Efter att tävlingen avslutats har vi gått igenom alla resultat och videoverifieringar för att styrka den slutgiltiga resultatlistan och med detta i hamn ska vi sammanfatta 2006 års Prestanda-SM. Ett mästerskap som med en del nyheter i upplägget visade sig bjuda på osedvanlig dramatik speciellt i den för året nya huvudkategorin Pris/Prestanda. Vi kommer att summera de tre tävlingsgrenarna och självklart fokusera på våra tre svenska överklockningsmästare och deras vinnande system.

Vi hoppas på detta sätt kunna ge er läsare en bättre insyn i vad som krävs för att skapa sveriges bäst presterande PC-datorer och vilka personer som sitter bakom spakarna. Vi börjar med att kika närmare på 3DMark-klassen och den tvåfaldige svenske mästaren Marcus "Kinc" Hultin.


3DMark-klassen som i år avgjordes med hjälp av Futuremarks 3DMark06-mjukvara blev en uppvisning i överlägsenhet av den numera dubble svenske mästaren Marcus ”Kinc” Hultin. Kinc drog förvisso inte till med sitt vinnande resultat förrän en bra bit in på tävlingen men den världskände överklockarens senaste år har visat att man ska vara en av världens bästa överklockare för att kunna hota i 3DMark. Detta verkar ha räckt för att avskräcka många andra kända svenska överklockare redan innan tävlingarnas början. Men Kinc visade trots en tidig överlägsen ledning att han alltid strävar att komma högre. Det slutgiltiga vinnarresultatet landade på enastående 23 734 poäng och var nytt världsrekord när det publicerades. Resultatet höll enbart i några dagar då den amerikanske överklockaren Kingpin tog tillbaka tronen senare samma vecka, men att prestera dessa resultat samtidigt som man filmar sina försök är verkligen anmärkningsvärt. Vid skrivande stund är detta fortfarande det näst högsta resultatet i världen i 3DMark06 vilket talar sitt tydliga språk.

Detta vinnarresultat nåddes med hjälp av det allra senaste i hårdvara, vad annars?, och detaljerade specifikationer för Kincs system finns här nedan;

 

Kincs vinnarsystem – 23 734 3Dmarks

Processor: Intel Core 2 Extreme QX6700 @ 4920MHz
Processorkylning: Flytande kväve (LN2), Mousepot Rev.3 -110C
Grafikkort: ASUS GeForce 8800GTX SLI @ 884/2200MHz
Grafikkortskylning: Overklokk Dual Evap Cascade, -80C
Moderkort: ASUS Striker Extreme
Minne: Corsair Dominator PC8888

Att hårdvaran är en ytterst viktig del i SMPC2006 är en självklarhet, men det krävs utan tvekan sin man/kvinna för att pressa hårdvaran till och tyvärr ofta förbi bristningsgränsen i jakt på nya extrema resultat. Vi har tagit en kort pratstund med Marcus ”Kinc” Hultin och försökt få lite mer information om en av världens bästa överklockare och hur hans syn på speciellt datorer och överklockning ser ut.


Vi börjar med en kort biografi om Marcus innan vi går vidare med vår intervju av den svenske mästaren i 3DMark06.

Marcus ”Kinc” Hultin – Biografi
Födelsenamn: Kim Marcus Hultin
Smeknamn: Kinc
Historia bakom smeknamn: Det började med en stor kaktus som stod inne i Varberg som blev som en person för oss. Som vi döpte till Mr Kaktus. Vi hälsade på honom varje gång vi var ute. När jag senare skulle lägga ett företagsnamn på webdesignen för ett projekt jag höll på med blev det Kaktus Inc. Som senare blev förkortat till Kinc.
Ålder: 22
Stjärntecken: Våg
Födelseort: Varberg
Tidigare SMPC-meriter: SMPC2004 – 2:a plats
SMPC2005 – 1:a plats
Tidigare 3Dmark-meriter: 3Dmark2001: 3 tidigare världsrekord och först över 50 000 poäng.
3Dmark03: 2 tidigare världsrekord och först över 40 000 poäng.
3Dmark05: 2 tidigare världsrekord och det nuvarande världsrekordet.
Är tillsammans med OPPainter den enda som haft världsrekord i alla tre 3Dmark-klasser samtidigt.

Intervju med Marcus Hultin, mästare i 3DMark06 under SMPC2006

NH:
Ett stort grattis till vinsten! 2961 poäng blev den fastställda segermarginalen. Tycker du att det var en lätt tävling?

Kinc: Överklockning och benchning är aldrig lätt. Vad som helst kan gå fel och detta SM var inget undantag. 90 av 100 rundor slutade i inget och bland de resterande 10 rundorna fanns det ett par där allt fungerade.

NH:
Du har nu en andraplats från 2004 och två raka segrar 2005 och 2006 i 3DMark. Kommer du att satsa på en tredje raka seger nästa år?

Kinc: Om jag fortfarande är lika aktiv till nästa tillfälle vilket jag hoppas och tror jag är så har jag förhoppningsvis en god chans. Som vi alla säkert märkt har intresset för extrem benchning av 3DMark ökat lavinartat i Sverige de senaste två åren så säker på vinst är jag precis som i år absolut inte.

NH:
Hur började ditt intresse för överklockning?

Kinc: Precis som för de flesta började det med att jag ville få ut så mycket som möjligt ut mitt system, ”gratis” prestanda tackar man ju inte nej till. Sen när jag fick nys om SMPC2004 och att det fanns finna priser att kamma hem bestämde jag mig för att det steget längre.

NH:
Hur laddar du upp inför tävlingen?

Kinc: Ser till att hålla mig aktiv för att ha känsla för den aktuella hårdvaran. Sen det grundläggande som är självklart är att ha tillgång till den bästa hårdvaran och kylningen som krävs och lämpas.

NH:
Vad upplever du som svårast i denna tävlingskategori?

Kinc: Jag kan föreställa mig att det är mycket svårt att få motivation till att vara med i denna tävlingskategori då det kostar mer att delta i form av hårdvara och kylning än vad priset eventuellt kan vinna är värt. Men jag har haft turen i detta SM att få hjälp av flera företag med hårdvaran. Men en mousepot rev3 för cpu har fortfarande sitt pris och två cascader lika så. Något jag tycker är jobbigt med upplägget är själva filmandet då det är
ett extra moment mitt i processen med att kontrollera temperaturen på processorn
.

NH:
Vad är det roligaste med att vara med i SM i datorprestanda?

Kinc: Personligen tycker jag att det alltid är roligare att göra det man gillar bäst i tävlingssammanhang. Men framförallt att man får chansen att visa att ”lilla” Sverige är med i toppen när det kommer till pc-prestanda.

NH:
Finns det någon du skulle vilja tacka eller något du vill tillägga till läsarna?

Kinc: Jag vill tacka många. Först och främst vill jag tacka huvudpersonerna bakom NordicHardware för att dem är med och driver prestandascenen framåt i Sverige med hjälp av dels SM men framförallt det generella intresset som finns i ledningen av NordicHardware som syns i nyhetsrapportering och artiklar. Jag vill även tacka Micke och Anders hos ASUS, Thomas hos Intel, Corsair, Silverstone och AGA för hjälp med hårdvara och flytande kväve. Sen finns det flera personer jag pratar med på MSN och har trevligt ihop med när vi ses på event som Dreamhack som delar detta intresse vilka jag vill tacka. Jag tror och hoppas ni vet vilka ni är 🙂  Sist men inte minst vill jag tacka Crotale, Overklokk och alla andra för de tillfällen vi benchat ihop, det är grymt mycket roligare att dela upplevelsen med någon.

Vi tar och avslutar med ett par snabbfrågor som kanske kan få våra läsare att bättre lära känna våra svenska mästare i datorprestanda och speciellt då deras förhållande till datorer.

NH: Vilket är ditt första överklockningsminne?
Kinc: Det började med en P3 Coppermine 450MHz i 517MHz 24/7 men inga allvarliga överklockningsförsök. Det var inte förrän under fjorårets mästerskap som överklockningen tog fart ordentligt.

NH: Vilket är ditt bästa överklockningsminne?
Kinc: Dreamhack Winter 2005.

NH: Vad har du för personlig dator hemma som du använder dagligen?
Kinc: Har en maskin som jag kör World of Warcraft på; Intel QX6700 (sm vinst), Asus P5W DH, Corsair Dominator 2x1GB (sm vinst), XFX+ASUS 8800GTX SLI, 2x36GB raptor och en DELL 24”.  För kontorsarbete har jag en laptop samt en HTPC för annan underhållning än WoW 🙂

NH: Överklockar du din 24/7 dator?
Kinc: Nej.

NH: Har du någon speciell hårdvara som du minns, någon favorit du har fått under åren som gott?
Kinc: GeForce 7800GTX512 är helt klart den hårdvara som jag minns mest eftersom det kom och överraskade ordentligt. Det hade ingen coldbug och klockade enormt mycket bättre än tidigare kort.

NH: Spelar du PC-spel? Har du i så fall något favoritspel?
Kinc: RPG och äventyr på konsol har jag alltid varit mycket svag för. Tex Final Fantsy, Xenosaga och Resident Evil. PC-spel var frågan ja, så får väl säga World of Warcraft även om det inte känns som ett spel längre 😉

Vi vill gratulera Marcus Hultin som numera har tre pallplatser i 3DMark under de tre senaste mästerskapen till ett välförtjänt förstapris i årets upplaga av SM i datorprestanda, 3DMark06.


Precis som 3DMark-kategorin är Procentull Överklockning en av de två ursprungliga SM-grenarna och när 2006 års mästerskap stod Robert ”crotale” Kihlberg som vinnare, en man som nästan blivit synonym med SMPC och just procentuell överklockning. Robert tog 2006 sin tredje raka seger i Prestanda-SM, en bedrift ingen tidigare klarat av och det faktum att Robert redan 2003 tog hem en trejdeplats i mästerskapet visar att det här finns ett kunnande inom överklockning som få kan matcha. Under SMPC2006 var det dock länge oklart om Robert överhuvudtaget skulle delta men efter att brorsan Fredric ”crusader” Kihlberg kammade hem spurtpriset i Procentuell Överklockning med en vecka kvar av tävlingen fanns det ingen återvändo. Bröderna Kilhberg var omutliga i 2006 års prestanda-SM och- inte ens lillbrorsan kunde till slut hindra Robert från att ta sin tredje raka titel. Även om han inte lyckades knäcka fjorårets världsrekord på 203% överklockning lyckades han återigen pressa en 1.4GHz Celeron Mobile processor till en överklockning på mer än 200%. Klockfrekvensen stannade på mäktiga 4.2GHz och den procentuella överklockningen landade slutligen på 201%.

Robert skrev för alltid in sig i SMPC-historien genom sin tredje raka mästerskapstitel och systemet som gjorde det möjligt såg ut som följande;

 

Crotales vinnarsystem – 201% överklockning

Processor: Celeron Mobile 1400 SL6M4 (vid4 moddad) @ 4219MHz
Processorinfo: 301MHz FSB, ~1.95V
Processorkylning: Flytande kväve (LN2), Chefnr1 CPU-rör -185C
Grafikkort: GeForce Ti4600
Moderkort: Abit IC7-G (vcore, ovp, vchip, vid)
Minne: Mushkin PC3500
Nätaggregat: OCZ 520W

Hårdvara i alla ära med det krävs både psyke och kunskaper utöver det vanliga för att prestera överklockningsresultat som dem Robert bjudit på under SMPC2006 och det är nu dags att höra vad en trefaldig svensk mästare har att säga om sin nya titel.


Återigen börjar vi med en kort biografi innan vi går vidare med vår intervju av den trefaldigt svenske mästaren i Procentuell/Överklockning.

Robert ”Crotale” Kihlberg – Biografi
Födelsenamn: Robert Gustav Kihlberg
Smeknamn: crotale
Historia bakom smeknamn: Har haft detta nick i några år nu och det uppkom helt enkelt genom att bara sätta ihop lite bokstäver. På senare tid har jag sett att det är namnet på en orm i något språk, och även ett Franskt militärt missilsystem.
Ålder: 24
Stjärntecken: Oxe
Födelseort: Katrineholm
Tidigare SMPC-meriter: SMPC2003 – 3:a
SMPC2004 – 1:a
SMPC2005 – 1:a
Tidigare Procentuell Överklockning-meriter:
Celeron 333 @ 600MHz

P4 1.6 @ 3300MHz (SMPC2003)

Celeron Mobile 1400 @ 3755 (SMPC2004)

Celeron D 325J @ 5253MHz

Pentium M 1600 @ 3100MHz

P4 660 @ 6006MHz

Extreme Edition 955 @ 6600MHz

Celeron Mobile 1400 @ 4243 (SMPC2005)

Core 2 Duo X6800 @ 5050MHz

Core 2 Quad QX6700 @ 4760MHz

Intervju med Robert Kihlberg, mästare i Procentuell Överklockning SMPC2006

NH:

Vi får gratulera till vinsten och ett enormt bra resultat i år igen! Får man ställa den klassiska frågan, – Hur känns det?

crotale: Tack, det känns riktigt kul! Man målar upp skräckscenario efter skräckscenario under tävlingens gång, så det är skönt när allt är över.

NH:
Årets tävlingar blev speciella för din del, du är den ende som vunnit tre mästerskap och dessutom tre tävlingar på raken i samma kategori, hur bär du dig åt?

crotale:
Grundstenen lades för två år sen då det blev ett frenetiskt testande av olika moderkort och kylanordningar tillsammans med studier av datablad. Året efter det blev den stora skillnaden flytande kväve istället för torr-is. Detta år blev mest finjusteringar av ”capture”-tekniken.

NH:
Hade du några problem under tävlingarnas gång? Eller gick allt som planerat?

crotale: Jag trodde förståss att det mesta skulle vara plug ’n’ play, vilket visade sig vara långt ifrån fallet. Det tog en bra stund och ungefär 20 liter kväve innan vi hittade en bra kombination av spänning och kyla för att skaka fram de sista 10 procentenheterna, dessutom så klockade inte den nya processorn lika bra som förra årets.

NH:
Trodde du någon gång att segern var hotad?

crotale: Jag trodde det skulle vara betydligt tätare i toppen med så pass känd hårdvara, och när det inte gick riktigt som det skulle från början så blev man i ärlighetens namn lite orolig. När det senare släppte från 190% till 200% så kändes det dock återigen rätt bra.

NH:
Vad tycker du är svårast i denna tävlingskategori?

crotale: De som har varit med i den här klassen vet att det är mycket frågan om det ska bära eller brista. Jag insåg själv att jag hade underskattat flera av de problem som dök upp, och även fast slutresultatet endast tar några sekunder att få fram så är det mycket förberedelser innan dess.

NH:
Finns det någon du skulle vilja tacka eller något du vill tillägga till läsarna?

crotale:
Jag vill ge ett stort tack till Fredric för hjälp under själva tävlingen och ett lika stort tack till Johan Ljunggren på Wik & Wall i Linköping för flytande kväve. Jag vill också tacka flertalet personer på de stora svenska överklockningsforumen för uppmuntrande ord, ingen nämnd, ingen glömd.

Vi tar och avslutar med ett par snabbfrågor som kanske kan få våra läsare att bättre lära känna våra svenska mästare i datorprestanda och speciellt då deras förhållande till datorer.

NH: Vilket är ditt första överklockningsminne?

crotale: Det skulle nog vara en P2 300 som överklockades ynkliga 38MHz, men som i alla fall lyckades korrupta Windows. Annars var nog en Celeron 333, i runt 600MHz med en luftkyld peltier, den första lyckade överklockningen.

NH: Vilket är ditt bästa överklockningsminne?

crotale: Bortsett från SMPC så är det just två tillfällen som dyker upp i tanken. Det första var att slå 40.000 i 3DMark01 med en Dothan 1.6GHz och ett Radeon X800XTPE. Det andra var att bräcka 20 sekundersvallen med Pentium 955EE i dryga 6.6GHz.

NH: Vad har du för personlig dator hemma som du använder dagligen?

crotale: Abit AW9D-Max, Intel Core 2 Duo E6700, 2GB Corsair PC6400, Nvidia 7900GT.

NH: Överklockar du din 24/7 dator?

crotale: Ja, men hjälp av vattenkylning så snurrar den på i ca. 3.6GHz.

NH: Har du någon speciell hårdvara som du minns, någon favorit du har fått under åren som gott?

crotale: En tidig favorit är PIII 700E som tickade på fint som arbetsdator i 1050MHz, men sen var återigen Dothan-processorn en mycket trevlig bekantskap.

NH: Spelar du PC-spel? Har du i så fall något favoritspel?

crotale: Spelar lite EVE-Online när det dyker upp fritid i studierna.

Vi vill gratulera Robert Kihlberg som numera gjort sig historisk med sina tre raka SM-titlar i Procentuell Överklockning


Vår tredje tävlingskategori Pris/Prestanda har bara varit med en gång tidigare i SMPC och då var det en testkategori som startades efter våra två huvudkategorier. Både vi som organisatörer och deltagarna i Pris/Prestanda lärde sig mycket under SMPC2005 och vi beslutade oss inför 2006 års mästerskap att ge grenen en ärlig chans. Med ett finare prisbord och samma tidsschema som de två huvudkategorierna visade det sig att vi verkligen inte skulle ångra vårt beslut. Pris/Prestanda går som bekant ut på att få ur så mycket prestanda ur en dator som ska hållas inom en viss budget. För att mäta prestandan används tre olika tester som kräver ett allsidigt system, 3DMark, Procentuell Överklockning och SuperPi. Placeringarna i de enskilda grenarna ger olika poäng som i slutändan räknas samman i en slutsumma som vi sedan använder för att utse vinnaren. Det kan tyckas ganska enkelt men när vi på natten den 29 december skulle avsluta SMPC2006 var det så tajt att vi fick dröja med placeringslistan för Pris/Prestanda. Ett par dagar senare och efter en diskning stod vi så med en färdig resultatlista, problemet var bara att både första och trejde platsen hölls av två deltagare. Detta betydde att vi fick ta till utslagningsmetoden där helt enkelt lägst budget vinner. Systemen som används får kosta maximalt 8000 kronor men den som spenderat minst pengar vinner om man hamnar på samma poäng. Den slutgiltiga resultatlistan blev följande;

Förstaplats: Jon ”elmor” Sandström, 50 poäng, 7872 kronor
Andraplats: Marcus ”Marquzz” Ellby, 50 poäng, 7892 kronor
Tredjeplats: Marcus ”Kinc” Hultin, 48 poäng, 7919 kronor
Fjärdeplats: Peter ”Incido” Nilsson, 48 poäng, 7981 kronor

Prestanda-SM 2006 avslutades alltså med att Jon ”elmor” Sandström vann Pris/Prestanda på samma poäng och med 20 kronors (!!) marginal till andrapristagaren Marcus ”Marquzz” Ellby. Kanske snopet för Marcus på andraplatsen men Jon är knappast någon duvunge i sammanhanget. Under SMPC2005 hamnade han på en meriterande andraplats i Pris/Prestanda och i SMPC2006 knep han inte bara förstaplatsen i samma kategori utan även andraplatsen i huvudkategorin 3DMark06. En helt klart värdig vinnare och en mästerskapsavslutning som måste vara den jämnaste i historien.

Det datorsystem Jon använda för att knipa förstaplatsen såg ut på följande vis;

 

elmors vinnarsystem – 50 poäng, 7872 kronor

Processor: Intel Core 2 Duo E6300
Processorkylning: Scythe Ninja + Delta 120mm
Grafikkort: ASUS GeForce 8800 GTS 640MB
Grafikkortskylning: Originalkylning
Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS3 rev 2.0
Minne: Corsair XMS2 PC6400 CL5 512MB
Deltester:
3DMark06: 11021 poäng
Procentuell Överklockning : 103.75%
SuperPi: 15.609 sek

Sist men inte minst är det då dags att ta oss en pratstund med mannen vars kunskap låg bakom segern i SMPC2006.


Innan vi går vidare med själva intervjun tar vi som brukligt en närmare titt på vem som gömmer sig bakom smeknamnet ”elmor”.

Jon ”elmor” Sandström – Biografi
Födelsenamn: Jon Nils Anders Sandström
Smeknamn: elmor
Historia bakom smeknamn: Jag kommer faktiskt inte ihåg riktigt hur det blev elmor, men jag har för mig att jag satt och spånade på något nick och så dök detta upp.
Ålder: 17
Stjärntecken: Vädur
Födelseort: Borås
Tidigare SMPC-meriter:

SMPC2005 – 2:a (Pris/Prestanda)

Tidigare överklockningsmeriter:

3DMark2001
1:a i världen 8800GTX singlecard luftkylt
1:a i världen X1950XTX singlecard luftkylt

3DMark2006
3:a i världen 8800GTX SLI luftkylt
1:a i världen 8800GTX singlecard luftkylt

Intervju med Jon Sandström, mästare i Pris/Prestanda under SMPC2006

NH:
Efter en makalöst jämn match mellan dig och överklockarprofilen Marcus Ellby som slutade i att du vann på målsnöret pga. en 20 kronor billigare dator måste vi fråga, hur känns det att ha vunnit ditt första SM i datorprestanda?

elmor: Det känns riktigt bra då det var så pass jämt som det var, det var inte förrens långt efter tolvslaget som jag visst hur placeringen skulle bli.

NH:
Vad trodde du att du hade för chanser att vinna före tävlingen?

elmor: Jag visste att jag hade delar för pallplacering även om grafikkortet var ett av de sämre i tävlingen.

NH:
Vad tror du avgjorde att just du vann när tävlingen var över?

elmor: Mitt moderkort helt klart, som i sin tur bidrog till förstaplacering i %-delen. Marcus fick ju även erfara att jag hade rätt bra marginal i budgeten även om han inte var mycket sämre.

NH:
Hur länge har du varit engagerad i överklockning?

elmor: Jag har hållit på i omkring två år.

NH:
Vad tycker du var det svåraste delmomentet i din tävlingskategori?

elmor: Nu var jag ju med i två kategorier, men jag antar att det är Pris/Prestanda ni menar. Där är det svåraste momentet att välja ut rätt hårdvara, dels modell och sedan även få tag på bra exemplar av dem.

NH:
Vilket tycker du var svårast, att lyckas få bra resultat i ett specifikt tävlingsmoment, eller att få en balanserad dator som kan lyckas i alla grenarna?

elmor: I Pris/Prestanda räcker det inte att vinna bara ett moment, så att bygga en så balancerad dator som möjligt är det är svårast.

NH:
Varför tycker du att det är kul med överklockning?

elmor: Känslan efter att man torskat x antal rundor i något benchmarkprogram, och sedan äntligen går igenom är oslagbar. Det är spänningen som får en att fortsätta. Sedan så är det ju riktigt kul med dem fina relationerna man får med folk som håller på med samma sak.

NH:
Finns det någon du skulle vilja tacka eller något du vill tillägga till läsarna?

elmor: Jag skulle vilja tacka Marcus ”Kinc” Hultin samt Hans ”gubben” Westman, utan dem hade jag inte hållit på med detta på den här nivån. Jag måste även tacka Marcus ”Marquzz” Ellby och Peter ”Incido” Nilsson för en riktigt spännande tävling.

Vi tar och avslutar med ett par snabbfrågor som kanske kan få våra läsare att bättre lära känna våra svenska mästare i datorprestanda och speciellt då deras förhållande till datorer.

NH: Vilket är ditt första överklockningsminne?

elmor: Det var med en Athlon XP 2500+ som överklockades till en 3200+ genom att ändra multipeln.

NH: Vilket är ditt bästa överklockningsminne?

elmor: Det måste vara Dreamhack Winter 2006, första gången på Dreamhack och fick stå och bencha i Techswedens bås med den norske överklockaren Stoolman. Jag hade riktigt kul där nere även om det inte blev några resultat publicerade.

NH: Vad har du för personlig dator hemma som du använder dagligen?

elmor: Jag byter dator oftare än jag byter kläder, men just nu sitter jag med en Acer Travelmate 8000.

NH: Överklockar du din 24/7 dator?

elmor: Nej, jag har fel chipset på min laptop för att kunna överklocka den. Däremot är den undervoltad.

NH: Har du någon speciell hårdvara som du minns, någon favorit du har fått under åren som gott?

elmor: DFIs Lanparty NF4-serie, mer komplett överklockarkort har aldrig funnits till någon platform.

NH: Spelar du PC-spel? Har du i så fall något favoritspel?

elmor: Jag brukar spela Warcraft 3 med polarna, annars inte.

Vi gratulerar än en gång Jon Sandström till sin SM-vinst och konstaterar att Sverige har fått en ny överklockarprofil.


Så var det återigen dags att lägga ett svenskt mästerskap i datorprestanda bakom sig och SMPC2006 är onekligen ett av de mästerskap som vi kommer minnas allra starkats. Vi firade femårsjubileum med en ny rekordprispott och gjorde även en del förändringar i tävlingens upplägg där 3DMark06 alltså gick in som ny testmjukvara i 3DMark-kategorin medan Pris/Prestanda fick en mer framskjuten position i mästerskapet. Vägen fram till den slutgiltiga korningen av tre nya svenska mästare har inte alltid varit så lätt och för första gången i mästerskapets historia var vi faktiskt tvugna att skjuta på den preliminära resultatlistan, helt enkelt för att det blev så oerhört jämt i Pris/Prestanda-kategorin. Ett i slutändan ganska angenämnt problem som gav tävlingen extra spänning. När dammet väl lagt sig och vi nu klarat av vår verifieringsprocess tillsammans med vår sponsor Futuremark har vi så kunnat kora tre nya svenska mästare och det är minst sagt värdiga sådana.

Marcus Hultin har gjort sig ett namn på inte bara den svenska överklockningsscenen utan även den internationella där han skördat mängder med prestandarekord under de senaste åren. Precis som planlagt lyckades han även knipa sin andra raka vinst i 3DMark-kategorin och det ska bli spännande att se om någon kan bli ett riktigt hot mot Marcus i framtiden. Jon Sandström som knep andraplatsen i 3DMark-kategrin har onekligen kunnandet vilket han tydligt visade genom att ro hem Pris/Prestanda-kategorin med en segermarginal på blott 20 kronor. Efter att ha fått en pratstund med Jon är det ingen tvekan om att vi lär få se "elmor" på flera prestandatopplistor i framtiden.

Sist men defenitivt inte minst har vi överklockargurun Robert Kihlberg som alltså gjorde sig själv historisk genom att knipa en tredje raka mästerskapstitel och det för andra året i rad med en överklockning på mer än 200%. Robert är onekligen en av de riktigt stora inom svensk överklockning och precis som Marcus har han gjort sig ett namn även internationellt genom sina världsklassiga överklockningsresultat.

Överklockning blir allt mer accepterat på datormarknaden och vi hoppas att Sverige ska kunna hålla sig i täten under många år framöver i denna, vågar vi säga sport? Att vi har några av världens bästa överklockare i vårt land råder det inget tvivel om och garanterat kommer vi att följa deras utveckling här på NordicHardware även framöver i både reportage och tävlingar.

Innan vi avslutar och ser fram emot ett trevligt hårdvaruår 2007 vi vill återigen gratulera våra tre svenska mästare och alla andra vinnare i Prestanda-SM 2006. Sist men inte minst sänder vi ett stort tack till alla våra sponsorer som hjälpte till att göra SMPC2006 till kanske det bästa hittills. Tack till Intel, XFX, ASUS, Corsair, AMD, Shuttle, SilverStone, ABIT, Antec och Futuremark.

 

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid