Den senaste installationen i Call of Duty-serien, Black Ops III, lanseras idag till flera plattformar, men om du planerar att få ut så mycket som möjligt ur spelet till PC kommer det ställa krav på din hårdvara. Tidiga prestandatester i det nya spelet antyder att det utan problem kan få även de mest mest moderna speldatorerna att gå ner på knä.

Idag lanseras Call of Duty: Black Ops III till spelkonsoler och PC, och rapporter har redan börjat dyka upp på internet om prestandaproblem även på riktigt påkostade system. Flera användare berättar om hack och instabil prestanda, och tidiga tester från Techpowerup ringar in vad som kan vara anledningen.

memory

Spelet har nämligen inga problem att tugga i sig allt tillgängligt minne i ett system med totalt 12 gigabyte när det testas med 2 560 x 1 440 pixlars upplösning. Minnet tycks till stor del gå åt till underliggande spelresurser (och såklart en del till själva operativsystemet), men desto mer egendomligt är att Black Ops III helt fyller det 6 gigabyte stora grafikminnet i ett Nvidia Geforce GTX 980 Ti och att det sedan börjar roffa åt sig en del av systemets arbetsminne för att avlasta grafikkortet. När ett kort med mer minne används, ett Geforce GTX Titan X med 12 gigabyte, sjunker RAM-användningen markant samtidigt som videominnet fylls upp till strax över 8 gigabyte.

Det faller i linje med att fler användare rapporterar instabilitet och sporadiskt hackande snarare än låg bildfrekvens, och talar för att spelet i skrivande stund är i stort behov av optimeringar. Igår rapporterades det att systemet får väl tilltagna rekommenderade systemkrav, där Nvidias rekommendationer exempelvis är ett Geforce GTX 970 för att spela ens med basupplösningen 1 920 x1 080.

Har någon av våra läsare testat Call of Duty Black Ops III, och hur upplevde ni  i så fall prestandan? Lämna gärna en kommentar i kommentarsfältet!

Källa: Techpowerup

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Relaterade artiklar

8
Leave a Reply

avatar
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
ThemurskLoppanHFlyfishermanTidsdjuretteme21 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Daniel Bergh
Medlem
Daniel Bergh

Allokerades inte även Advanced Warfare all tillgänglig grafikminne också oavsett om inte allt användes?

pege63
Gäst
pege63

Löjligt

teme21
Gäst
teme21

är helt sjukt hur mycket minne den använder har 12 gig ram och den äter upp allt har kanske 1-2% till godo,

kör med högsta inställningarna o 3840 x 2160 använder 2 st geforce gtx 980 ti

Flyfisherman
Medlem

Ja det drog iväg rejält.
Men om man pausar och växlar till Windows skrivbordet och sedan tillbaks igen så släppte den ifrån sig c:a 3GB av systemminnet.

Hur som helst, så här ser det ut på min maskin:
Moderkort Asus Z97 Deluxe, Intel Core i7 4790K, 16GB RAM 2133MHz, Asus Radeon R9 290 Direct CU II
Windows 10 Pro
Grafikinställningarna är höjda mot standardinställningarna samt 1920×1080

Innan COD Black Ops 3 startats använde systemet c:a 2,5GB
[imgcomment image[/img]

COD Black Ops 3 spelat i c:a 20 minuter och minnesanvändningen ökade gradvis, men detta verkar vara max: 12,5GB
[imgcomment image[/img]

Minnesläckage? 😉

Tidsdjuret
Medlem
Tidsdjuret

[quote name=”Flyfisherman”]Ja det drog iväg rejält.
Men om man pausar och växlar till Windows skrivbordet och sedan tillbaks igen så släppte den ifrån sig c:a 3GB av systemminnet.

Hur som helst, så här ser det ut på min maskin:
Moderkort Asus Z97 Deluxe, Intel Core i7 4790K, 16GB RAM 2133MHz, Asus Radeon R9 290 Direct CU II
Windows 10 Pro
Grafikinställningarna är höjda mot standardinställningarna samt 1920×1080

Innan COD Black Ops 3 startats använde systemet c:a 2,5GB
[imgcomment image[/img]

COD Black Ops 3 spelat i c:a 20 minuter och minnesanvändningen ökade gradvis, men detta verkar vara max: 12,5GB
[imgcomment image[/img]

Minnesläckage? ;-)[/quote]

Ebola. 😮

Flyfisherman
Medlem

Det måste nästan vara nån typ av minnesläckage(?), för rätt som det är drar minnesanvändningen iväg rejält och då kraschar spelet pga. för lite minne. I vissa lägen klarar sig hela systemet med spelet igång på c:a 8,5GB minnesanvändning det betyder att c:a 6GB dras av spelet mot c:a 10GB i exemplet ovan, men som sagt nu drog minnesanvändningen i väg så rejält att spelet helt enkelt kraschade och jag hann inte just då hålla koll på Core Temp gadgeten på min högra bildskärm så jag såg inte hur mycket minne det drog, men felmeddelandet kom från Windows 10 att… Läs hela »

LoppanH
Medlem
LoppanH

Har kört 1 timme nu på maxade settings 1080, 119fps, full field of view och inget blur å det flöt väl bra för mig tycker jag. W10, 16gb ram 2666mhz, Asus mb X99-A, 5820k och GTX980Ti. När jag starta spelet å det connecta så såg det ut som det ladda ner nån liten grej vad det nu va. Har dock inga mätare som talar om minnesanvändning å sånt tyvärr, inget jag vanligen brukar hålla på med.

Themursk
Gäst
Themursk

Har spelat multiplayer I ca. 40 timmar. För att bli av med input lag måste man först stänga av sin andra skärm, sänka alla options till low och render resolution för att kunna cappa sin framerate till 100 och hålla det stabilt (1440p, gtx 970). I.o.m. den höga användningen av grafikminne(grrr 3.5 gig) ger sänkta texturer för en gångs skull bättre prestanda.

Zombies verkade ha lite sämre prestanda än multiplayer, vilket kanske bara beror på deras ambitiösa map design …