Small preview image

Philips har sökt ett nytt patent som kan göra företaget till ett av de kanske mest hatade bland TV-tittare. Philips har arbetat på ett sätt för att få TV-tittare att stanna kvar i kanalen även när det blir reklampaus, något som dramatiskt skulle förbättra reklamintäckterna för TV-bolagen. Philips idé är att man helt enkelt tvingar TV-tittarna att fortsätta titta på reklamen genom att sonika låsa dem vid kanalen. Man har planer på att använda Multimedia Home Platform som använder sig av ”flaggor” i sändningarna för att skicka information till de enheter som spelar upp sändningarna. Philips föreslår att man använder dessa flaggor så att när reklampausen kommer stoppar dessa tittaren från att byta kanal tills reklamen är över. Flaggorna skall även läsas av digitala videoapparater som ska hindra dessa från att spola igenom reklamen.



Philips är medvetna om att detta ”kan” förarga och förvilla TV-tittarna så man föreslår att det dyker upp ett varningsmeddelande när reklamen börjar samtidigt som man kan betala en avgift interaktivt för att slippa reklamen.


Skulle Philips göra slag i saken och använda sitt patent lär man onekligen få alla TV-tittare efter sig och det till stor del med rätta. För dem som t.ex. råkar zappa över till en kanal med reklampaus är man då fast i densamma? Än så länge är det bara en patentansökan men det kan mycket väl vara framtiden.


Källa: New Scientist

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid