rift_dk2_teardown

Oculus nya utvecklarkit DK2 med högupplöst OLED-skärm har börjat skickas ut till utvecklare världen över, och nu har även Ifixit fått tag på ett exemplar. Resultatet är givetvis att vi får se utvecklarkitet dissekerat framför kameran, där vi bland annat får se en överraskande skärmlösning.

Development Kit 2, eller DK2, är den andra generationen av utvecklarkit för VR-glasögonen Oculus Rift och introducerades först som en prototyp med kodnamnet Crystal Cove. Inför utvecklarkitet gav Oculus VR glasögonen inbyggda aktiva lysdioder istället för de blanka prickar som Crystal Cove använde för rörelseigenkänning, och hela paketet fick en något mer slimmad design. Nu är DK2 på väg ut till utvecklare, och Ifixit har norpat ett exemplar till sitt operationsbord.

oculus_dk2_inside

Medan mycket av innanmätet främst är intressant för hemmafixare – exempelvis mängden skruvar, vilka kablar som används och var de återfinns – så kan vi även notera en del intressanta detaljer som talar om hur Oculus gått till väga i produktdesignen och vilka samarbetspartners som används.

Särskilt intressant är den nya OLED-panelen som ersatt den 1 280 x 800-panel som satt i första upplagan. När vi talade med Oculus VR på CES i Las Vegas tidigare i år nämnde företaget att den nya panelen dels ska vara mer högupplöst, med en total upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar, men även ha en snabbare uppdateringsfrekvens för att vara mindre ansträngande för ögonen vid snabba rörelser.

oculus_gn3_removal oculus_dk2_gn3

Inte bara visar sig panelen som sitter i DK2 vara exakt samma 5,7-tums Super AMOLED-variant som återfinns i Samsung Galaxy Note 3 – utan företaget har byggt in en intakt framsida, inklusive pekskärmskontroller, från Galaxy Note 3 i enheten. Panelen är dock överklockad från 60 hertz till något vassare 75 hertz.

oculus_vr_filter

En annan intressant detalj är den medföljande kameran som används för att i detalj kartlägga hur användaren positionerar sitt huvud. Vid kameralinsen sitter ett filter som skalar bort allt synligt ljus men släpper igenom infrarött – samma våglängd som används av lysdioderna på själva VR-glasögonen.

oculus_board

Vi kan även notera att Oculus VR har valt att ligga i framkant med HDMI-kontrollern i DK2. VR-glasögonen använder sig endast av 1 920 x 1 080 pixlar och 75 hertz, men HDMI-kontrollern har stöd för 4K-upplösning i upp till 60 hertz. Det kan antyda att det är den upplösningen Oculus har ställt in siktet på framöver, men då teoretiskt 4K-stöd blir vardagsmat i allt större grad går det inte att dra några skarpa slutsatser.

Oculus_rift_dk2_overview

Ifixit har gett Oculus Rift DK2 ett betyg på 9 av 10 i mån av reparerbarhet, för dess användning av standardskruvar, snyggt dragna kablar och avsaknaden av lim. Att VR-glasögonen dessutom använder en väldigt vanlig telefonskärm skadar såklart inte heller. Vi misstänker dock att en slutgiltig konsumentvariant kommer använda en något mer skräddarsydd lösning.

Hela nedmonteringsprocessen finns att se på Ifixits hemsida.

Relaterade artiklar

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid