PC- och datorspel blir allt mer populära. Under 2016 så har det håvats in 36 miljarder dollar genom datorspel världen över.

Den mest lukrativa delen av spelmarknaden på PC är i år igen de spel som går att spela gratis. MOBA-spelet League of Legends har kammat hem hela 1,7 miljarder dollar under 2016. Andra gratisspel så som World of Tanks och Dota 2 lyckades dock bara dra in runt 260 miljoner.

Att League of Legends genererar så pass mycket pengar åt sina utvecklare, trots att spelet är över sju år gammalt är en minst sagt imponerande bedrift. Cirka 150 miljoner dollar i månaden. På andraplats hos MOBA-spelen ligger då Dota 2 med 23,4 miljoner per månad. Det tyder på hur trogna spelare faktiskt är.

Det är samma sak hos MMORPG-spel som hos MOBA-spel. World of Warcraft må ha en nedåtgående trend i sina spelarsiffror. Men antalet spelare skjuter också i höjden varje gång ett expansion lanseras. Det finns självklart andra spel inom båda genrerna som är lukrativa, men det verkar vara i princip omöjligt att ta ner jättarna som varit med längst.

PC-spel som måste köpas har även ett bra år

När det kommer till ”premium” PC-spel så har 2016 genererat hela 5,4 miljarder dollar världen över. I denna delen av marknaden så är det Overwatch som dominerar. Den färska shootern från Blizzard har håvat in omkring 586 miljoner dollar sedan det lanserades i maj 2016.

Spel så som Guild Wars 2, Minecraft och CS:GO har också sett ett givande år rent ekonomiskt. Men inget lyckas riktigt mäta sig med den otroligt framgången som Overwatch har upplevt.

Denna rapport kommer från Superdata Research. Siffrorna är självklart spekulationer från Superdatas sida. Då många företag inte gör sina årsinkomster kända för allmänheten.
Hela rapporten finns att ladda ner gratis ifrån Superdatas hemsida.

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem

Det är klart att spelförsäljningen går upp allt mer. Nu för tiden köper de flesta sina spel digitalt och flera spel har ju sjukt mycket in game purchases. Sidor som g2a, kinguin och spelmax.se är ju bara ett axplock av hur marknaden ser ut. Sen har du ju Blizzard/Activision med Battle.net som är förfärligt duktiga på att ta betalt för extratjänster i spelet.